Smörbaserad köpes-BEA??
Jag vill inte göra bea själv utan föredrar att köpa färdig. Har hittat en bea som är helt suveränt god, Erik Lallerstedts, men ser att den är oljebaserad. Finns det verkligen ingen färdig köpes-bea som är smörbaserad (som ju bea egentligen ska vara)? Någon som vet??????

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grejen är väl att smör stelnar..
Men hemmagjord smör-bea gör ju inte det…kanske för att det är vinäger och ägg i???

Jo min bea stelnar i kylen, men den blir mjuk o fin igen om man lägger en klick på en varm köttbit..
Det borde den inte göra då tror jag…ghee är väl flytande även i kylen? Men dock återstår frågan om det inte finns någon smörbaserad köpes-bea? Eller ett riktigt kolloruskigt enkelt hemma-bea-recept? Tittade på tråden som heter pappas bearnaise (eller nåt sånt), men det var alldeles för krångligt för mig…dessutom dyrt med så många olika ingredienser…Tror jag har sett enkla recept här och var men minns inte nu vart….
Alla "vet" ju att smör är farligt men rapsolja är bra för hälsan, därför har de olja i bean (tror jag). Sen är det säkert billigare också.
Men med olja istf smör borde de inte kunna kalla det bearnaise, det är ju faktiskt en beasmaksatt majonäs i burkarna. Men bea är väl inte namnskyddat.

#6 Falsk marknadsföring skulle man väl kunna rubricera det som.
Är lammkött namnskyddat - eller kan man sälja fläskkött som lamm?
#5 Ghee är inte flytande i vare sig rumstemperatur (om man inte har väldigt varmt rum) eller kyl.
Att göra egen bea går jättefort om man gör på rätt sätt (5 minuter, men då ingår rökpause):
1. Snitta upp lök och ställ på plattan (som redan börjat bli varm) med vinäger, lite vatten, vitpepparkorn och dragon. Låt stormkoka.
2. Smält smör.
3. Ta en snabb cigg och kaffe.
4. Kör äggulor i food processor med det silade avkoket.
5. Fortsätt köra maskinen och häll i smöroljan (topplagret) i ganska långsam stråle.
6. Smaka av med salt, vinäger och ganska mycket dragon.
Tror jag lyckades göra bea på 4 minuter och 45 sekunder.
Priset på den var betydligt mycket billigare än köpt låtsasbea, och smaken behöver knappast nämnas. 
Vet det var någon som frågade företagen som gör bearnaiseåserna i burk om det hela och det var tydligen något med hållbarhets skäl och livsmedelsregler som gjorde det i princip omöjligt men att de gärna skulle vilja om de kunde.
Men för att svara på frågan, nej det finns ingen smörbaserad köpesås (varken bearnaise eller hollandaise etc.)
Värt att tänka på att den som ofta serveras på resturanger är också baserad på olja, eller snarare sk "såsbas" tyvärr även om den smakar betydligt mer äkta än köpevarianterna i burk så är den ofta inte det. Det ska tydligen vara mindre risk att den skär sig och man kan göra den längre i förväg.
Någon kock med blogg om såsbas:
"Såsbas är en vätska, som olja i konsistensen och med många egenskaper som olja, men med smörsmak. Det gör att den är lättare att jobba med när man t.ex. skall göra såser i stora kvantiteter, om man vill "förbereda sås" för uppvärmning senare etc. Den brukar finnas att köpa på dels "kockbutiker" (som Verner och Verner - då i hutlöst dyra små flaskor) eller på Martin Ohlsson eller liknande, då i dunkar om 5 liter.
Såsbas is "da shit" som de säger på MTV."
ett exempel:
Såsbas
En såsbas med smak av härlig smörarom. Produkten kan med fördel användas till all slags matlagning, såsom stekning, varma eller kalla såser mm. Ett utmärkt alternativ till smör eller margarin.
Ingredienser
Pressad rapsolja, emulgeringsmedel (citronsyraester),
arom, färgämne (betakaroten).
yum… yum..
och då får man nog inse att det exemplet var ett ovanligt bra, många sorter innehåller snarare sojaolja etc.
#8 Och smörarom som är cancerframkallande… Toppen
…

#9 Jag hittar bara att det kan ge lungskador vid inandning, som kan vara dödliga. Har du hittat nåt om cancer kopplat till syntetisk smörarom?

Jag gör en enkel bea sås..
ägg gulor
vitvinsvinäger
lite vatten
vispar i vattenbad när det börjar tjockna klickar jag i rumsvarmt smör i omgångar tills det ser ok ut, kryddar med dragon ev salt o peppar..
super enkelt
#6= Ja,jag håller med! De borde egentligen inte få kalla det bearnaise ens en gång eftersom de är oljebaserade…
(Dock smakar Erik Lallerstedts bea väldigt gott, men det är ju inte bara smaken man är ute efter…Vill gärna undvika alltför mycket olja. Blir ju olja i majjon oxå…)
#7=Ok,då vet jag. Trodde faktiskt ghee,dvs smörolja var flytande i kylen men men..då fick jag lära mig nåt nytt.
Skulle du kunna ge ungefärliga mått på din bea??? (Ciggen kan du dock utelämna, hehe…har feströkt i många år men nu är det färdigt med både festandet och rökandet, hu!)
#8= Jaha, intressant! Och då kan jag alltså sluta leta efter smörbaserad köpes-bea…
Då startar den vilda jakten på enklaste bea:n då och det verkar ju som att jag har fått två ganska enkla alternativ här…Dock…
#11=Det verkar ju busenkelt, men du har liksom Pasi inte heller angett några mått…Kan du oxå vara så snäll att åtminstone ange ungefärliga mått?
Tack till er alla för era svar förresten!
När jag gör min matberedar-bea så använder jag följande mått:
1,5 msk vitvinsvinäger
2,5 msk vatten
1 finhackad schalottenlök
ca 1 msk dragon
4-5 drag på vitpepparkvarnen
Om jag har: 2-3 persiljekvistar
Låt koka ihop till ung. hälften återstår. Häll 3 äggulor i matberedaren. Ta bort persiljekvistarna och häll i äggulorna under mixning. Låt lökblandningen följa med. Smält ca 300 g smör och strila i. Jag brukar också lämna "bottensatsen" av smöret. I med lite hackad persilja. Klart!

Ungefärliga mått:
Sätt på plattan, och skiva sen löken etc till avkok.
Stormkoka ca 1-2 minuter (brukar nog finnas ca 3 msk vätska då det är klart):
0,6-0,7 dl vinäger
0,5 dl vatten
1/2 finstrimlad gul lök
10 lätt krossade vitpepparkorn
1,5-2 msk dragon
Smält smöret så det delar sig (micron är snabb men kör på låg effekt så det inte blir för varmt):
500-700g smält smör
Eventuellt tar man här en cigg av råtobak och en liten kopp kaffe, i 2 minuter så att smöret hinner smälta och dela sig… kanske även svalna lite (gäller både avkok och smör).
Men det är givetvis valfritt med "pausen" (jag gör det av hälsoskäl).
Pluppa i 5 äggulor i mixer eller dylikt.
Sila och mixa avkoket med äggulorna.
Häll smöroljan långsamt i ägguleavkok medans maskinen är igång.
Smaka av med lite salt, ev mer vinäger samt runt 1,5-2 msk dragon (detta är den viktigaste biten för att få en balanserad och smarrig bea).

ca 5 ägg gulor, 1 1/2 msk vatten 1/2 msk vinäger + 200gram smör
men jag gör oftast på känn så det är ungerfärliga mått
#10 Kanske kommer ihåg fel, det var ett tag sen jag läste "Hemlige kocken". Men lungskador är ju inte mycket bättre…

#16 Nä, att dö av lungskador har samma slutresultat som att dö av cancer.
Pasi, jag tror att jag behöver prenumerera på dig, du tappar aldrig målföret.
Det är faktiskt ganska uppfriskande med dina kommentarer även om rökmolnen böljar i kölvattnet.