Kommer det att funka?
Hej,
Jag är 161 cm lång och väger 48.
men jag vill gå ner till 43 eller 45 har en del muskler i vaderna och lår är nöjd.. men lite putmage
OM jag börjar med lågkolhydratkost kommer det att funka tror ni. Motionerar också för att sträcka ut muskler och bränna fett..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du är redan underviktig. Varför vill du gå ned från ett BMI på 18,5 till 16,6??? Gränsen för undervikt går vid ett BMI på 19. Visserligen är BMI ett trubbigt instrument, men vissa fall är så uppenbara att det trots allt ändå ger tydliga fingervisningar- som nu. Att du har lite putmage behöver inte ha med fett att göra, utan med bukmuskulaturen samt om du är väldigt ung.
Du behöver snarare forma din kropp med hjälp av träning och bygga muskler, antagligen med hjälp av att träna styrka snarare än kondition.
LCHF är en hälsosam kost, där du har lättare att bygga muskler än på ett traditionellt spannmålsintag, men det är absolut ingen mening med att svältbanta dig ner- vare sig med LCHF eller med hjälp av någon annan typ av kost. När du börjar äta normalt igen så kommer de där kilona tillbaka igen. Dessutom är LCHF en viktnormaliserande kost, så det är snarare troligare att du kommer öka i vikt än gå ned, eftersom du redan väger så lite.
Hoppas du kommer hitta ett sätt att trivas med din kropp, och på ett hälsosamt sätt. Lycka till! 

Nej du kommer med all säkerhet inte gå ner ytterligare!
Tycker nog du bör fundera igenom ditt kroppsideal en sväng till
Att tappa mer i vikt från din låga utgångspunkt kan vara riktigt skadligt.
Om du ska äta lchf så bör det vara av rätt skäl dvs att du vill må bra och få en stark och frisk kropp
Kan vara värt att förtydliga att trådskaparen är en 14-årig tjej så inga missförstånd sker om den saken.
Putmagen får man nog bara bort med mycket träning, både uthållighetsträning och styrketräning, och genom att minska på kolhydratintaget och öka på fettintaget, kanske även proteinintaget då protein är viktigt för att bygga muskler. Tränar man mycket går det åt rätt mycket energi i och med att ämnesomsättningen ökar. Ser du till att du äter tillräckligt och rätt kommer du inte bli umärglad utan kanske hålla vikten men med mindre putmage och mer muskler. Det är inget fel med det, men om man vill se utmärglat smal ut, med armar och ben som ser ut som stickor och vill svälta ner sig i vikt när man redan är på gränsen till underviktig, så är det verkligen skäl att se över sitt kroppsideal. Det kan vara direkt farligt och leda till anorexi och andra otrevligheter.
OT-rant: Värt att tänka på är att ALLA modebilder som man ser i reklam osv är hårt reduscherade, och väldigt ofta har retuschören inte bara gett modellen en jämnare hy, utan ofta också smalare midja, ben och armar för att modellen ska se "perfekt" ut enligt några vrickade skönhetsideal. Fy fan för sånt…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
En sak att tänka på är att putmage inte behöver vara fett. Det kan vara uppblåst mage pga att man inte tål nånting man äter, eller att man har IBS, eller liknande. LCHF brukar funka bra för att få en lugnare mage och man har såna problem :)
Det kan också bero på att man har dålig hållning och svankar väldigt mycket så att magen putar ut. Dessutom har många svaga magmuskler som inte kan hålla inne det som är innanför. Om man försöker att aktivt ha en bra hållning när man går och sitter kan man träna upp musklerna. Övningar som plankan är också bra, då ställer man sig i armhävningsposition och drar in och spänner magen så länge man orkar, typ 1-2 minuter. Om man inte är så vältränad kan man börja med att stå på knäna och händerna, när man blir starkare kan man byta till knän och underarmar, sedan fötter och händer, till sist fötter och underarmar.

Jag har haft kompisar med anorexia som var ungefär i samma längd och vikt som TS, de hade också tillslut en liten putmage, då de gick till läkare för att få hjälp att banta så fick de veta att den lilla putmagen gick inte att få bort hur mycket de än bantade för då skulle de få ta bort tarmar, magsäck och magmusklerna, det var alltså det denna lilla putning berodde på, organen behöver ju också utrymme.
TS jag säger som andra tidigare i tråden, snälla för din egen skull ta och se över dina kroppsidéal och sluta banta! I så ung ålder så tar kroppen massor med stryk av bantning då det blir obalans i det hormonella också, man kan stanna i växten, organen tar stryk och risken är att de slutar fungera, du riskerar även att senare i livet få problem med ämnesomsättningen, hjärnan får inte den näring den behöver och går ner på sparlåga, osv.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LCHF kommer att funka, såtillvida att du kan få en frisk och stark kropp, men du ska verkligen inte satsa på att gå ner i vikt. Det är direkt skadligt i din ålder, och med den vikt du har nu att försöka minska i vikt. Det du har skrivit antyder att du kanske redan har en ätstörning, och du måste absolut prata med dina föräldrar och med skolsköterskan om hur du tänker kring din kropp. Det är mycket viktigt!
Du behöver inte försöka vara strikt med kolhydraterna, och det kan vara bra att dricka mycket mjölk, eftersom det också ger dig kalk som du behöver. Den bästa mjölken är gammaldags ekologisk, som innehåller det bästa fettet.
Och glöm helst allt vad vikt heter och se till att få i dig ordentligt med riktig mat. Du växer ännu, och det är stora hormonomställningar på gång i din kropp. Du behöver all näring du kan få, så LCHF är definitivt inte fel, det som är fel är din tanke om att minska i vikt. Men om du ser LCHF som ett sätt att gå ner i vikt, så är det fel, eftersom LCHF inte funkar på det sättet för den som är underviktig, och det kanske inte är nödvändigt att ta beslutet nu om att äta LCHF om exempelvis dina föräldrar inte är helt med på det. Hursomhelst finns inget skäl att tro att du skulle minska i vikt av LCHF; det är mer sannolikt att du går upp i vikt i normal takt för din ålder.

Har du eller har du inte normal menstruation?
Har du mycket småfjun ( kroppsbehåring ) på armar och ansikte?
Om så är fallet tror jag att din putmage kan bero på bantning som ovanstående skrev. För lite bra näring helt enkelt. Titta på svältande barn…dom har alltid putmage.

Hej allihopa!
Nej nejnej !! jag vill absolut inte svälta mig. det kanske låter som det: "men jag vill
gå ner till 43 eller 45" Jag är nöjd med armar och ben det är bara lite mage som jag vill ha bort.
Mvh Pejja
Som sagt: du kanske behöver gå upp i muskelvikt och träna upp bukmuskulaturen. Om du är väldigt smal så ska ju- som någon klokt skrev en bit upp- dina inre organ ha plats också, och då kan det vara de som ger dig "putmagen!".

Jag är inte väldigt smal. Jag är nog mer kurvig. du tror väl inte att jag aldrig kommer få bort putmagen :( Min kompisarär nog mer åt "det smala hållet" blev lite rädd när du säger att det är mina organ.
Kurvig?, kan vara att din benstomme är som den är och då går det inte att banta bort. Var nöjd med hur du ser ut istället ..