Träna med LCHF - Äta mycket ?
Hej !
Jag vet att det finns en del trådar om att träna med LCHF men ingen har riktigt svaret på mina frågor. Jag har ätit LCHF i snart 1 1/2 år och under tiden har jag inte tränat. Vet hur man ska äta om man tränar då man inte äter LCHF, det brukar ju bli att man äter mycket mer än vanligt.
Nu får gärna någon som tränar styrke samt kondition svara, hur mycket mer än "vanligt" äter ni som tränar ?
Vänliga Hälsningar
Magnus
Skriver en liten notis här så jag kan följa tråden :)
/Christine
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tränar precis likadant och lika mycket som innan jag började med LCHF. 4 - 5 pass i veckan, omväxlande styrketräning, gympa och simning. samt dagliga promenader. Kände mig svag i ett par veckor precis vid omställningen, men sedan var allt som vanligt igen. Jag har aldrig känt något behov av att äta mer bara för att jag rör på mig. Snarare äter jag väl mindre nu, eftersom jag blir mätt fortare.
Okej tack så mycket för ditt inlägg. För då jag käkat kolhydrater har jag alltid ätit senast 30 min efter träning för att "återställa" kroppen så den får något att ta av tills man kan äta senare.
Sen blev det framför allt större portioner, kanske var att man inte höll sig mätt då man åt så mycket kolhydrater.
Äter du direkt efter träning ?
Rådet är fortfarande "Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt". Blir du mer hungrig av träningen så är det bara att äta, men du behöver inte äta nåt speciellt utan vanlig LCHF räcker. Det behövs inga kolhydrater för att träna. Tävlar du så kan du använda kolhydrater som raketbränsle under tävlingen men till träning behövs bara protein och fett.
Okej skönt att höra, tack så mycket allihopa för alla svar :)
Svårt att säga mängder.. har hela tiden (när jag legat på stabil vikt) ätit när jag varit hungrig och tills jag blivit mätt . =)
Från november till mars testade jag att bulka (överäta) och då tryckte jag i mig så mycket jag bara kunde. Ganska osoft. Men jag gick upp i vikt iaf.
Hmmm… Jag är väldigt misstänksam mot det där "Ät direkt efter träning, massor av kolhydrater" osv. Jag har kört styrketräning snart ett år, ett ganska kort och intensivt pass, samtidigt som jag ätit ren LCHF.
Det har funkat alldeles utmärkt! Vikten och måtten har minskat. Jag äter präktig frukost ca en och en halv timme före träningen och rejäl lunch cirka tre timmar efter träningen. Nemas problemas!
Nu äter jag främst LCHF för mitt sockrberoende, är dock inte överviktig alls, har alltid haft svårt att gå upp/ner i vikt, tanken nu är att få upp vikten och börja bygga muskler igen, därav alla mina frågor :)
Jag kör en rätt liberal LCHF, förmodligen ligger jag på lite drygt 50 g kolhydrater om dagen och jag tränar en del, både styrka och kondition, det blir i längden ett snitt på lite drygt 1 timme om dagen (det är svårt för mig att få till mer än 8-9 timmar i veckan med normalt arbete och sambo och socialt liv) och jag äter i princip när jag är hungrig, tills jag är mätt och jag märker att jag har börjat äta betydligt mycket mer nu på sistone när jag har trappat upp träningen och nått vad som förmodligen är min målvikt. När jag fortfarande hade lite fett att bli av med på kroppen åt jag väldigt små portioner men nu när jag är nere på en lagom nivå har portionsstorlekarna ökat markant.
Jag äter aldrig specifikt när jag tränat eller så, däremot brukar jag köra ett pass på morgonen, innan frukost så då blir det automatiskt mat ganska snabbt efter träningen. Det jag tänker lite extra på är att få i mig tillräckligt med protein, annars är jag helt övertygad om att det bästa är att träna så man mår bra och äta riktig mat i den mängd kroppen vill ha det.
Jag tror helt enkelt att det inte är så mycket att fundera över utan ät den mat du mår bra av och träna det du vill så kommer det bli bra… 
Tänk bara på att proteinet är musklernas byggstenar och fettet ersätter kolhydraterna som energi. När jag tränade 3 ggr i veckan (styrka + lite kondis) käkade jag normalt under dan, dvs jag anpassade inte måltid efter tid utan åt när det var dags att äta frukost/lunch. Dock såg jag till att ha energi kvar i kroppen, skulle t.ex. inte äta en normalstor frukost (typ 2 ägg, 1/2 pkt bacon) till frukost vid 8 och sen förvänta mig att kunna prestera spec bra i gymmet vid 15-16-tiden. Det hände väl nån gång, men då märkte jag direkt hur jag inte pallade lyfta vikterna och efter det såg jag till att ha ätit 1-2 timmar innan träning.
En gång åt jag ett helt paket bacon tills extra-kvällsmat och gav mig ut och sprang direkt efteråt och jävlar vad lätt det gick, tror jag slog ett rekord den gången! :D
Jag käkar som vanligt; frukost, lunch och middag enligt LCHF. När jag tränar vid 18-tiden så brukar jag dra i mig två ägg innan för extra energi. Fungerar kanon! Sen fixar jag middag i lugn och ro efter träningen. När jag svullade kolhydrater klarade jag inte av att träna innan middagen. Då var jag dessutom väldigt tom på energi efteråt och kände att jag behövde proteinpulver, vilket jag har slutat med nu.
Jag styrketränar 2-3 gånger i veckan och tränar annat också t ex intervaller och powerwalks men just efter styrketräningen är jag noga med att få i mig nåt proteinrikt direkt efter.