Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2095 ggr
finast63
0

Nybliven typ 2are....

Hejsan alla fina människor! Glad

Jag är en alldeles nybliven typ 2 diabetare, ska på mitt första läkarbesök om 5 dagar.

Jag har även högt Blodtryck och självklart övervikt, ca 20-25kg ska bort från min kropp.

Nu behöver jag råd om vad jag ska prata med min läkare om, jag är en sådan som vill veta allt och lite till om min sjukdom, jag har gett mig katten på att jag ska fixa det själv, utan mediciner. Som min bästa kompis sa: du håller på att ta livet av dig själv, sakta men säkert. Det fick mig att vakna upp ordentligt. Jag vill finnas kvar för min fina familj mååånga år till.

Hoppas på svar Glad Ha det så fint alla där ute!

fett lätt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Läs på ordentligt om diabetes och kost innan läkarbesöket. Har du tur träffar du en läkare som tagit till sig kunskapen om hur kolhydrater påverkar blodsockernivåerna och som rekommenderar en kolhydratsnål kost. Har du otur så säger läkaren att du ska äta mindre fett och mer kolhydrater.

dufva
0

Beväpna dig med kunskap Skrattande

Läs på här hos oss eller på kostdoktorns sajt

Matgiken
0

Har du möjlighet så skriv gärna ut och ta med dig delar av den information du hittar. Det kan vara skönt om det är så att du hamnar hos en "traditionell" diabetesläkare som kommer med de inarbetade (och förlegade!) kostråden. Man glömmer lätt när man sitter hos doktorn och blir stressad.

På samma vis är det ofta klokt att skriva ner de frågor man har och ta med.

Lycka till! Jag håller tummarna för att du får en insatt läkare och att det går bra för dig!

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Zepp
0

Läs på.. gå raka vägen till bokhandeln eller biblioteket.

http://optimalforlag.se/?val=talong&qid=litsfeldt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Alexander the Grape
0

Hej!

Vad bra att du vill klarar det själv utan mediciner . Jag tror stenhårt på att det är möjligt. Jag skulle definitivt satsa på att helst undvika medicin om detta är möjligt. Jag önskar att jag hade denna kunskap jag har nu om LCHF och bevisad effekt när jag också fick diagnosen.

Tycker att det är jättebra att du tänker på vad du ska diskutera hos läkaren. Har typ-2 själv och vet av erfarenhet att om man använder förkortningar t.ex. GI eller LCHF så låter det för extremt i deras öron. Man kan alltid börja med att säja att du ska minska kolhydrater i din kost eftersom du har läst på och vet att de förvandlas till socker i kroppen. Det är fakta och absurt att man kan rekommendera högkolhydrat/låg fett kost till diabeteiker!

När jag nämnde ökad fettintag då var läkaren lite skrämd (den vanliga fettskräcken).
Beror självklart också på vad du har för läkare och deras syn på lågkolhydrat kost och diabeteskost men som #1 påpekade, de kanske rekommenderar låg fett kost och det fick jag höra och prova i 5 år utan resultat. Snarare hade den motsatseffekten då jag inte fick kontroll över mittblodsocker eller vikt.

Tips är att läsa Diabetes. Inte. - Den naturliga vägen med LCHF av Lars-erik Litsfeldt. Läste ut den på några dagar och så klart Matrevolution.

Lycka till!

Zepp
0

Det är bättre att ta insulin och/eller metformin än att gå med höga blodsockerväden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fett lätt
0

Håller absolut med dig Zepp! Om blodsockernivåerna är så pass höga att läkaren rekommenderar medicin ska man absolut ta den. Sen är det viktigt att noga följa sin sockerkurva så att man, i samråd med läkare, kan justera doseringen när kurvan förbättras tack vare kosten.