Vad händer när laktas tillsätts?
Jag har blivit lite konfunderad över näringsvärdestabellerna på mjölk, där fettet självklart är borttaget i de mer fettsnåla varianterna, men där kolhydraterna på laktosfria varianter plötsligt minskar till ungefär hälften. Således har i stort sett all mjölk som inte är laktosfti ett innehåll av kolhydrater på cirka 5 gram, medan den laktosfria anges ha 2,8 gram kolhydrater. I båda fallen gäller det sockerarter.
Någonting ser ut att vara fel, eftersom de "laktosfria" har gjorts laktosfria, inte genom att ta bort laktos ur dem (analogt med att skumma/separera bort grädden), utan genom att sätta till hormonet som spjälkar laktas i komponenterna glukos och galaktos, som båda är socker i min bok. Eftersom det handlar om en spjälkning kan väl inte mängden minska? Om jag delar upp någonting i mindre bitar så sjunker ju inte deras sammanlagda vikt.
Så jag ser två möjligheter till diskrepansen. Endera har de laktosfria alternativen inte alls 2,8% socker som hävdas i tabellen, eller så skulle ytterligare något socker ha tagits bort, vilket inte stämmer med innehållsförteckningen eller beskrivningen av produkten.
Så fram till att jag får en bättre förklaring, betraktar jag det som att all mjölk innehåller 5g socker per dl, vare sig den är laktosfri eller obehandlad. De 2,2 g/100 som består av laktos är fortfarande socker efter att enzymet har gjort sitt jobb, och mängden har inte minskat.
Det är också lite förvillande att mjölkens näring och energi enbart anges som gram per 100g av produkten, eftersom det mesta av den är vatten. Mjölk är en betydande kolhydratkälla, med socker som cirka 45% av torrvikten, inte väldigt mycket mindre än sockerkaka. Nu är det ganska lätt att räkna ut fördelningen, eftersom alla värden anges i gram, men det är värt att tänka på när man konsumerar mjölkprodukter, att om de är sötade, som yoghurt, så innehåller de faktiskt högre andel socker än sockerkaka, sett till torrvikten.
Men jag vill faktiskt ha en förklaring till att mjölkens socker på något magiskt sätt har minskat med nära hälften genom att man spjälkar mjölksockret till annat socker.
Jag postar den här frågan till Arla och hoppas på ett svar.
Du blandar ihop två olika saker. Det är skillnad på "låglaktos" - där laktas framförallt tillsätts och där bör det vara samma värde annars lite fuffens - och laktosfri, där inte samma process används utan det just tas bort också.

Nixpix, jag blandar inte ihop. "Laktosfria" mjölkprodukter åstadkoms genom tillsats av laktas, som spjälkar laktosen i glukos och galaktas. Båda är socker och de har fortfarande samma vikt. Ingenting tas bort. Däremot missar jag kanske på antagandet att minskningen med 2.2 g skulle vara laktosens andel av totala sockermängden, eftersom det också anges på annan plats att mjölk inneåller ca 5 g mjölksocker.
Och jag tror inte att 5 g socker plötsligt minskar till 2,8 g av att man tillsätter laktas.
Däremot har syrade mjölkprodukter lägre sockerinnehåll, eftersom bakterierna omvandlar en del av sockret till mjölksyra och alkohol. Men ingenstans anger vare sig Arla eller Valio att något skulle ha tagits bort ur mjölken som kallas laktosfri. Den har gjorts laktosfri genom att man tillsätter ett enzym som spjälkar disackariden laktos till sina två monosackarider.
#2 då har du fel då :P det finns två olika sorter - det var när de började med "ta bort" varianten som det kom "laktos*fria*" istället för bara låglaktosprodukter. De tillverkas inte på samma sätt.
Från Valio´s hemsida (de som var i alla fall först med helt laktosfri, vet inte om de andra mejerierna gör sådana också då jag numera tål laktos):
**Mjölk som smakar mjölk
**Hösten 2002 lanserade Valio en helt ny laktosfri mjölkdryck i Sverige. Produkten har krävt femton års forskning och utveckling. Vi skapade en unik och patenterad tillverkningsprocess för mjölk som gör den helt laktosfri. Med hjälp av kromatografisk fysikalisk separation utnyttjar man laktosmolekylens storlek och struktur för att ta bort mjölkens naturliga laktoshalt. All laktos (mjölksocker) elimineras. Tack vare tillverkningssättet smakar mjölken helt enkelt mjölk, utan att bli extra söt som kännetecknar andra liknande produkter.
"Vanlig" låglaktosmjölk etc. tillverkas dock så som du säger med tillsats av laktas.