bacon och grädde = lchf?
Det blir mer och mer uppenbart i affärerna att det blir mer och mer populärt med bacon och vispgrädde, antalet märken och mängden hyllplats de får blir mer och mer. Nu i veckans reklamblad såg jag att ica´s billighetsmärke Euroshopper nu också har bacon i 1kg förpacking (generellt lite dumt med stora baconförpackingar då det inte håller så länge när förpackningen är öppnad men det är ju en annan fråga).
Någonstans misstänker jag att det är "lchf-folk" som ligger bakom ökningen, eller i alla fall folks uppfattning om lchf (typ ja….. men det ska ju visst vara nyttigt nuförtiden med bacon och grädde bäst jag köper det också till pastan etc….)
Bacon kan ju vara gott till mycket och så och riktig grädde bättre än fejkade light varianter - men sen då? Ingendera av varorna är ju särskilt "nyttiga" i stor mängd även om man äter lchf (alltså framförallt bacon i den typ som säljs i affären, det är ju den typ av vara som gett rött kött oförtjänt dåligt rykte). Om det nu också ökar på av dessutom de sämsta sorternas bacon i stor mängd (ofta fyllda inte bara med olika nitratsalter men också ofta både socker och rökarom, själva kötthalten närmare 80% än 100% osv). Var hamnar lchf då?
Om "folk" får en uppfattning att lchf - det är lika med att vräka i sig bacon och grädde, kommer den allmänhet som har lite mer koll på näringslära då någonsin ta lchf på allvar som något som är hälsosamt att äta?
Det dyker ju "titt som tätt" upp mer eller mindre nybörjare här också som tror det är vad det innebär att äta lchf.
Nu vet jag inte riktigt var jag ville komma med det här, det var mest en fundering.
(även smör har ju fått en ökad plats, men där har det nog mycket även med att det är inte margarin, många som fått upp ögonen för det med tillsatser etc. så jag tror inte det är lika starkt relaterat - lågkvalitets bacon och 5 dl förpackningar av 36% grädde med stabiliseringsmedel och lång hållbarhet är väl knappast inte något som faller inom "anti-tillsats" och "ekologiska" falangen)
Jag håller med om att det är illa om det blir (eller redan är?) så att folk likställer lchf med bacon och grädde. Om folk skippar margarin och lättprodukter och istället köper smör och vispgrädde - det tycker jag är bra. Ännu bättre blir det om folk väljer ekologiskt och även där har ju utbudet ökat på sistone. Nu kan man t ex köpa smör och bregott i större förpackningar och nyligen köpte jag keso i stor burk, det har jag inte sett innan.
du kan köpa tulip bacon inget rökarom inget socker , jag lägger bacon i varmt vatten en stund före andvändning , även kvällen före då blir det lite salt smak ,lägger det på hushållspapper gör så även med fläsket.Det har blivit väldigt salt för mig sedan jag började med lchf
#2 Visst kan man det, det är den sort jag brukar välja de gånger jag äter bacon. Nitratsalterna har du dock fortfarande där, vilka är de som är kopplade till cancer etc. Så även med en bättre sort är det knappast inte så nyttigt som "basvara".
Men som jag nämnde så det jag funderade över var alla de sorterna "skräp-bacon" som ökar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En annan fråga jag har ställt mig är varför bara Euroshoppers kotletter är kotletter.. de andra verkar vara så fettskrämda så man misstänker att de grisarna svultit ihjäl?
Varför tror de att det går att sälja sådana torra osmakliga kotletter.. smakar ju mest som en vettexduk.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag saknar också riktiga kotletter, hittade hyfsade på citygross i helgen, men inte riktigt så som jag vill ha dem….ska försöka med halv gris från gård när jag får råd ( i höst hoppas jag)
Jag har tänkt ungefär i likninde banor. Jag hoppas innerligt att nu inte producenterna börjar att "fuska" med tillsatser i vad som tidigare (läs idag) anses som bra mat att äta.
Ser det inte som ett stort problem att läsa näringsinnehållet, men jag vill inte göra det på en vara som jag "bestämt" vet inte skall innehålla dåliga saker som jag försöker att undvika.
Lek med tanken att livsmedelsproducenterna "får nys" om LCHF, ser att det finns pengar att tjäna och sedan börjar omproducera sina varor och pumpa dem och fulla med (billigt) skit? Svårt att beskriva min tanke, men jag tycker inte om när man gör "mirakelpiller" av saker, dvs börjar hypa saker som är bra - speciellt för vikt och hälsa - för att sedan försöka att sänka priserna, driva på marknaden och skapa större omsättning - och produkten blir något konstgjort som inte är så speciellt bra (läs margarin, becel etc.)
Nä, back to basics är det som gäller. Hade gärna hittat en bondgård som jag kunde köpa allt mitt kött och ägg ifrån. Allt som saknas är bara en bondgård. Och en frys. Stor frys.
/Freddie
Bloggar på : http://sverigesfetaste.wordpress.com
#0 Bacon går bra att frysa. Det gör jag med det som riskerar bli dåligt i ett stort öppnat paket.
Bacon?! Bblaha blaha! Tacka vet jag stekfläsk!
Här har vi innehållsförteckningen: Benfri sida av gris, vatten, koksalt, dextros
. antioxidationsmedel E 331, E 301. konserveringsmedel natriumnitrit. Rätt så OK tycker jag, druvsockret får man finna sig i…
Bacon? Sidfläsk ska det vara! Köper alltid färsk sidfläsk på ICA Maxi. 100 % sidfläsk och svenskt. Lite tjockare än bacon men gott för både kropp och själ. För inte glömma att sidfläsket kan man salta efter egen smak (personligen är bacon alldeles för salt numera).
Min faster har också börjat med LCHF och när hon bjöd mig på "LCHF muffins" så frågade jag vad hon hade använt för sötningsmedel. Hon svarade Hermesetas, var givetvis snabb med att poängtera att det är onaturligt och att hon ska köpa Sukrin (och gav henne lite kort info om tillverkning, bismak och dosering).
Personligen är jag lite "sådär" till Sukrin. Det fungerar ibland men långt ifrån hundraprocenting ersättning till vanligt socker. Jag ser inte vanligt socker som det absolut värsta heller, utan skulle hellre ta LITE socker istället för sötningsmedel som Hermesetas. Jag köper trots allt mörk choklad som innehåller allt från 30-10 % socker (alltså kakaohalt på 70 % till 90 %). Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa mörk choklad med sötningsmedel (eftersom det alltid är något onaturligt sådant).
Grädde på 36 % är väl knappast så farligt som bacon (nitrit osv.) men det är helt klart bättre med 40 %. Genom att köpa grädde på 36 % så stödjer man fel producenter (eller fel produkt). Jag köper 40 % av principsak trots att jag i ytterst få fall kan köpa bacon med mycket mer tillsatser än grädden på 36 %. Jag vill utrota grädden på 36 %, ser absolut inte syftet med den. Laktosfri grädde verkar det ju betydligt knepigare med men det gäller ju bara laktosintoleranta, inte vi som inte är det.

Håller med - bacon är alldeles för salt och jag äter hellre sidfläsk.
Det känns också lite mer "matigt - baconet försvinner ju när man steker det liksom 
#10 Antar att du menar mig men jag är #9 
Det är sant som du skriver. Bacon krymper i stekpannan och ser ut som små vettskrämda köttbitar som drar ihop sig. Sidfläsk behåller sin storlek oavsett om du steker den lätt eller som jag brukar gilla, lite mer genomstekt eller "välstekt" som jag brukar uttrycka mig.
Nu var det flera månader sedan jag köpte det men på Willy´s brukar det finnas bacon från Euroshopper i ca 1½ kg paket, jag tycker nog att den är bättre än de vanliga små pkt på 140 gram. Stora rejäla skivor som även är tjockare. Dock behöver man frysa i lagompaket, ett litet extrajobb, också viktigt att det inte är fryst för länge och vid upptining , här kommer mitt tips: tag fram kvällen före och öppna fryspåsen och häll i kallt vatten och knyt till igen, då tinas det över natt samtidigt som det blir ganska väl avsaltat.
Jag tycker också bäst om stekfläsk men det kan knappt frysas, det härsknar så fort och måste datummärkas och användas inom 2 mån. alltså viktigt att hålla väldigt noga koll. (jag har smakat härsknat fläsk, det är urk).
Nu kom jag ihåg, sist jag köpte stekfläsk så stekte jag hela paketet i halogenugnen (jättebra att slippa fettstänket) och frös in, det blev ju bra och dessutom lätt att ta till någon skiva vid lust. Ska använda den ugnen nästa gång jag köper bacon också.
#12 Och hur ser innehållsförteckningen ut på den? De billiga märkena brukar som sagt vara minst sagt laddade med extra skit i, och då på bacon som inte är särskilt nyttigt över huvud taget även som bättre sort.
Men jag tror jag låter den här tråden begravas, de flesta som skrev missade nog helt poängen verkar det som.
Det gäller ju att sätta sig in i den kost man valt, oavsett metod.
Det känns som att det är många som börjar med LCHF (inkl mig själv) och tyckte det skulle vara så enkelt att bara äta en massa fett.
Ganska snart hamnade jag här och började läsa på ordentligt och insåg då till viss del att jag gjort vissa fel, men jag fick även mer information om b la omställningsbesvären och hur kolhydrater egentligen fungerar.
Kom även in på det här med tänka på hur stora portioner man egentligen äter. Utan den informationen hade jag kanske slutat för några månader sedan.
Många som slutar med LCHF hade nog samma inställning som mig, men valde att inte sätta sig in i kosten…
Man inser ju ganska snabbt att bacon och grädde inte bör vara så stor del av kosten.
#13: För att återgå till dina intressanta funderingar i första inlägget så hoppas jag att t ex när det gäller Andreas Eenfeldt som fått stort genomslag genom sin bok så tycker jag det är jättebra att han fokuserar på att benämna maten han förespråkar som "lågkolhydratkost" och "naturlig mat". Då blir det både att tonvikten ligger på att ligga lågt på kolhydraterna, inte maxa fettet, och bra råvaror utan onaturliga ingredienser.