Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 4018 ggr
Binajis
0

Hållbarhet på kokosfett

För ca 2 år sen åt jag strikt LCHF och gjorde av med några burkar kokosfett. Tyvärr kom jag ur mina goda matvanor och har ätit "som vanligt" de senaste månaderna. Har provat att komma tillbaka av och till, men har inte lyckats riktigt.

Igår tog jag dock tummen ur och bestämde mig. Rotade fram en lite mer än halvfull kokosfettburk och kikade på datumet - det gick ut den 14 april i år. Hur är det med hållbarheten egentligen? Jag har haft det i teet mitt under dagen och inte märkt något, men det är väl lite tidigt att säga. Smakar och luktar okej.

Vad tror ni?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[stuxen]
0

Klarar nog några år till

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Cocosfett av den smaklösa varianten klarar sig i flera år i rumstemperatur, då det är ett av det mest stabila fettet som finns.

Den med smak är aningen känsligare då den innehåller mer än fettsyror.

däremot skall man akta sig för att ställa det i direkt ljus, det påskyndar nedbrytningen.

Du märker om det är dåligt, då smakar det tväl.. man gör tvål av omestrat kokosfett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.