Tömning av kolhydratsreserven?
Jag har ätit LCHF-kost sedan oktober förra året ungefär och har sedan februari i år slarvat på tok för mkt med att tillföra alldeles för mkt skit i form av godis, kakor, ostbågar etc, men nu har jag fått nog efter att jag nu gått UPP 1,5 kg efter att stått still på samma vikt sedan februari.
Nu undrar jag om det är såhär det funkar…att när jag nu plockat bort godis, ostbågar, kakor och bullar och äter lchf (precis som jag gjorde när jag började äta lchf från första början) kommer jag alltså tömma mitt kolhydratsreserv som jag byggt upp nu sedan februari?
Jag vill tillägga att min kost (alltså frukost, lunch och middag) alltid varit lchf-kost sedan oktober men att jag sedan då i februari började slarva för mkt på helger och även sedan mitt i veckan.
En andra fråga är om man tömmer kolhydratsreserverna fortare om man tränar än om man inte tränar alls..??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kroppen strävar efter att hålla en viss glykogendepå.. oavsett vad du äter!
Skillnaden ligger främst i början då kroppen inte riktigt uppreglerat de mekanismer som behövs för att själv producera glukos.. då det alldrig behövts!
När väl kroppen är omställd till att använda fett som främsta bränsle, så kommer den alltid hålla en viss nivå glykogen för överlevnadsskäl.
Mängden glykogen i kroppen anpassas till behovet.. är man sockerbrännare lär man behöva stora buffertar, bränner man mest fett minskar behovet av att hålla stora buffertar.
När man tillfälligtvis faller av banan, och intaget av kolhydrater är högre än vad som kan användas direkt som energi, lagras överskottet, antingen som glykogenför att användas senare under dagen.. eller som fett, för att användas långsiktigt.
Ju fortare du tömmer dem ju fortare återställs de.. antingen genom sug på sött eller via glukoneogenes.
Bästa och snabbaste sättet att tömma glykogendepåer är timslånga löprundor.. men man vinner inget på detta.. förutom kondition.
Det viktiga är att man är omställd till fettdrift, att man på längre sikt bibehåller sin fettoxidationsförmåga, sin fungerande aptitreglering och sunda kostvanor.
Det är vad man äter i snitt under längre perioder som spelar roll.. lika med träning.. spelar mindre roll vad man gör enstaka gånger det är vad man gör i snitt under längre perioder som formar din kropp.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Så dessa extra kolisar jag stoppat i mej sedan februari är glykogendepåer? Jag är inte så jätteinsatt i detta med glygogen och glukos etc.
Har du lust får du gärna sammanfatta ditt svar i lite enklare termer.. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du otur så är de i sjäva verket dina bilringar.. är du lyckligt lottad med en fungerande aptitreglering så åt du inte mer en vad du behövde och inget lagrades alls.
Märk väl att många friska kan lika gärna äta kolhydrater som energi.. utan att lagra speciellt mycket.. de äter bara mindre utav annat.
Både fettdepåer och glykogendepåer omsätts hela tiden.. skillnaden är vad som dominerar över längre perioder,.. lagring eller uttag.
Kolhydrater är inga gifter, däremot är högt blodsocker giftigt.. varför vid för höga nivåer insulin utsöndras för sänka blodsockret och lagra det som glykogen eller fett.
Vad som händer samtidigt är att insulin stänger av fettförbräningen och stimulerar enzymer som lagrar fett i fettdepåerna.
Glykogen är lagringsformen av glukos, det är en del glukos och tre delar vatten.
Näe.. de kilona är nog fett.. såvida du inte har blivit bra mycket starkare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.