Gallblåsan borttagen och lchf
Läste i denna tråd och nummer #17 skrev någon om att man kan få problem med galla speciellt om blåsan är borta.
Så istället för att skriva i den tråden och kapa den så startar jag en egen tråd.
Vad för problem kan man få? Kan man äta enlig lchf om man tagit bort gallblåsan?
Nyfikna svar emottages.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det ska inte vara några problem att äta LCHF utan gallblåsa. Den är bara en reservoar som används för att pytsa ut galla i lagom mängd beroende på mängden fett i maten. Gallan tillverkas ändå, utan blåsan. Det man möjligen kan behöva tänka på är att fördela fettet jämnt över dygnet så att man inte äter jättemängder med fett vid ett tillfälle, eftersom det inte finns så stora mängder galla att tillgå på en gång när man saknar blåsan.
Jag är också utan gallblåsa och äter lchf. Har funderar lite över samma sak.
En annan dum fråga men vad gör gallan för nåt i vår kropp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ingen fråga är dum!
Gallan hjälper till att bryta ner fetter i maten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Galla
Aha okej.

I princip går det till så att i magen tillsätts en stark syra, tarmen däremot arbetar basiskt, motsatsen till syra, så därför tillsätts en stark bas i tolfingertarmen det är gallan, på så sätt blir det sura maginnehållet basiskt och kan behandlas i tarmen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Okej. Tror jag. Hängde inte riktigt med men jag tror jag vet vad du menar på ett ungefär.