Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4008 ggr
AnneN
0

OT Vad äter era djur?

Jag gissar på att det finns många djurägare här inne som själva äter lchf, men vad ger ni era djur för mat?

Har ni överfört mattänket från er egen kost till djurens kost?

Berätta gärna även vad det är för djur ni har Glad

*nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[dynamitella]
0

Gud. Jag förtjänar en guldstjärna för att jag nyss räknade ut rekordsnabbt vad lchf betyder :D Hänger inte på detta forumet (utan akvariefisk.ifokus).

Men nu kände jag mig allt lite smart :)

För övrigt så fick våra huskys dagligen pedigree pal. Men varje vår, när det vart slaktdax för diverse boskap, fick farsan med sig en påse hem med spill från en arbetskamrat (bonde). Så då blev det diverse organ, seniga köttbitar och ben. Jag vet inte så mycket om det själv, men vår lokala vetrinär rekommenderade vissa organ och sorters kött. Det vanligaste vart lamm och oxe.

Och ett par gånger i månaden fick vovvarna ett par frusna fiskfiléer. Det uppskattades enormt måste jag säga.

Men som sagt, förutom detta så vart det bara torrfoder/burkmat, och vad vi åt till middag ibland.

Själv då? vad är din vovve för ras? Superfin måste jag säga :)

AnneN
0

Jag har 1 hund - blandning mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff & dobermann.

Hon äter Orijen Adult, torrfoder som är fritt från spannmål (hon är spannmålsallergiker).

Har även 3 huskatter, deras mat består av torrfoder, just nu Orijen, men försöker hitta ett som passar för gammelkattan som dels är kräsen och dels kan ha lite känslig mage, de andra 2 äter allt som serveras och är fina i mage & päls oavsett. De får även blötfoder ibland.

Har även 2 råttor & 4 gerbiler som jag gör egen foderblandning till istället för att ge de färdiga pelletsblandningarna som de ändå kastar ut hälften av ur buren.

Självklart får alla djuren matrester om maten som lagats är lämplig för djur = inte för kryddigt eller innehåller lök eller annat som är farligt för dem.

Hade jag haft större frys så hade både hunden & katterna barfats men tyvärr så har vi bara liten frys och inget utrymme för en större frys i lägenheten.

Hunden & katterna får ibland även råa köttbitar av olika slag (även inälvor) och hunden får ofta råa frysta märgben att gnaga på, tycker det är så mycket bättre för både magen och tänderna än de där pressade hudarna som tuggrullarna består av.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

willas
0

Jag har två hundar. De har barfat hela sitt liv. Föregående hundar övergick till barfdiet 1999.

Själv har jag börjat med lchf för knappt två år sedan, så det är snarare så att jag överfört hundarnas mattänk på mig…

[bittek]
0

Jag har en Cavalier King Charles Spaniel. Det enda hon äter är Orijen, ett foder utan spannmål.

Är nyfiken på barf!

Vi ger henne aldrig av vår mat. I god tro gav jag henne hemlagade köttbullar en julafton. Dagen efter hade hon sprutlackerat vår matta. I bland får hon dock lite rått "puts" från filé, stek mm.

camsve09
0

Jag har hundar som jag ger Orijen torrfoder och/eller VOM färskmat, samt höns som går ute i trädgården och äter vad de vill + har fri till gång till värpfoder för hobbyhöns och snäckskal.

Trollpyret
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är generellt barf som gäller för min hund. Om jag har glömt att ta fram något lämpligt/inte har något bra hemma/vi är bortresta/han är hos hundvakt, får han James Wellbeloved istället. Jag har en lite påse (2 kg) av det ståendes här hemma. En sådan brukar räcka ett par, tre månader åt honom.

skogs-tolva
0

OLivers Petfood varvat med barf. Har fungerat kanon då goldisen blev 14½ år (tog bort honom i måndags Gråter ) och schäfern är över 12 år och vital som 17!

Goldisen hade problem med fukteksem, men sedan jag gick över till den här varianten av utfodring självläkte alla ev eksemutbrott…

Olivers har förvisso kolhydrater i men från bla ärter, havre och potatis. Inget vete i a f.

Anterrabae
0

Barfar båda katterna Glad Sen ett par-tre månader.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Elshira
0

Jag kör fortfarande med torrfoder till mina katter, dock ett med högt köttinnehåll. Blötmat är inte lika poppis faktiskt, nån gång ibland men inte för ofta verkar de tycka. Annars hade jag gett blötmat av bättre slag. Barf är ju ett alternativ, men jag är nog för bekväm av mig för att börja barfa (och se till att de verkligen får i sig allt, med slaktrester osv).

Sedan har jag råttor som får blandad "vanlig" människomat samt müsli med lite fröer i och hundmat.

Men jag har många gånger funderat på hur LCHF skulle fungera på råttorna…? Kan inget alls om hur deras magsystem ser ut (dom är ju dock inte växtätarei.af) så jag fortsätter med den "vanliga" råttmaten i fortsättningen i.af. :)

Och hästarna vi har äter… Gräs… Och lite mineraler :)

Hakuna matata!

Brynhilde
0

Jag har 1 hund, en blandrastik, schäfer/labrador, som jag ger Orijen. Jag torkar nötlever som godis och hon får råa märgben. Hon får lite animaliska matrester också om det inte är för kryddat osv.

Ronja är ett matvrak av guds nåde och kan gladeligen sätta i sig all sorts mat om hon fick lov. Hon är tex omåttligt förtjust i jordgubbar, krusbär och annan frukt/bär.

En schäfer jag hade tidigare gillade björnbär, men han stack sig i nosen när han plockade på buskarna, så istället för att ta bären själv stod han och blängde på mig tills jag plockade åt honom. Den hunden hade fulländat konsten att kasta menande blickar.

Jag hade velat barfa Ronja men jag har ont om utrymme och dåligt med ork.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Besika
0

Har precis börjat med Orijen Adult till min Aghanhund. Men vill gärna ge K9Natura     http://foderbilen.se/k9-lnatural-not-4kg.html…. Men det är så dyrt. Men enklare än barf…

Brynhilde
0

#11 och jag som tyckte Orijen var dyrt…

Det finns Carnia Wolf också. Torrfoder med högt köttinnehåll. Inte så dyrt som K9Natura.

Besika
0

4 kg K9 motsvarar 16 kg torrfoder, så det är inte riktigt så dyrt som det verkar. Jag gillar tanken på att det är rått…

Brynhilde
0

#13 gillar också tanken att det är rått. Har läst på lite mer om det och det var intressant. Skulle gärna använda K9, frågan är om jag har råd med det.

Besika
0

Man måste ge ett rått köttben om dagen, annars ska hunden ha dubbla dosen… Det är grymt för tänderna. 
Har du hittat pdf-filen som berättar mer?

Här: http://www.gibbon.se/archive/documents/Säljinfo/K9%20Svensk%20produkt%20info%20ver%202.1.pdf

[Russinflarn]
0

Jag har en blandrashane (golden/tollare/flat), på ca 33kg. Han äter fryst färskfoder från Norrfoder, har ätit Klass och en hel massa olika torrfoder förr, men jag vill att han ska få äta så naturligt som möjligt. Klass gillade varken han eller jag egentligen (på tok för mkt kolhydrater, bl.a), nu har han ätit Carnifor en månad men nu ikväll ska jag ut och köpa en låda Vom og hundemat, då Carnifor tycks ha problem med tillverkningen.

Jag hoppas att hans hudproblem under magen ska bli bättre med denna mat samt att vi kan hitta något som han inte matvägrar efter ett par veckor.

I övrigt får han helt vanliga ben samt sådana här torkade köttrester (typ grisöron fast annat också),dessutom får han levergodisar ibland (färdigköpta)och så får han smaka lite av min mat då och då (ja, äter LCHF).

Jag har nog överfört mitt mattänk tvärtom - först hunden, sedan jag. Iof började jag med LCHF innan jag började ordna till det med hans mat, men det var mest för att jag trodde det skulle bli vansinningt dyrt med färskfoder och inte riktigt visste vad det fanns för utbud här uppe i Umeå. Då jag är student och bara har en liten "halvfrys" så blir det till att packa ordentligt när jag köper en låda mat på 25kg! Första veckan är det mest hans mat däri, faktiskt, heh.

Jo förresten, jag har en liten påse Magnussons torrfoder här hemma också, mest för om det skulle bli någon form av nödfall.

Tjipp!

Brynhilde
0

#15 Tack för länken, den hade jag inte sett, Jag var inne på K9s hemsida och läste.

Missade där det stod att utan ben, dubbel dos… Kan inte se om man ska ge i en eller två gånger per dag. Jag delar upp torrfodret jag använder nu i två mål om dan.

Om jag ger hunden lägsta fodergivan av K9 kommer en fyrakilossäck att vara i två månader. Orijen Adult tjugo kilo varar i ca tre månader. Så det blir ca dubbelt så dyrt med K9. *suck, svär över min dåliga inkomst*Rynkar på näsan

Million
0

Jag har en hund (staffordshire bullterrier), hon äter Oliver's petfood. Glad

gun92884
0

Jag har tva Airedale Terriers, Callista och Windsor (Winnie) och en katt, Lambert(c*t). Vi hade tre Airedales nar Paddington var med oss men han gick over Rainbow Bridge forra aret pa grund av en snabbvaxande spindle cell cancer. Alla fyra ar (var) Rescues och alla Barfar fast jag kallar det raw feeding. Vi har raw fed i nastan 15 ar nu … det borjade for Airedales har ofta hudproblem och eftersom vi gor Airedale Rescue sa ser vi ocksa manga Rescues som kommer in fulla med sarskorpor fran sonderriven hud … och ett par manader med raw feed sa mar de oftast toppen igen …

Heidi
0

Jag har 5 katter och alla äter Orijen (fri tillgång) och Mjau eller Bozitas blötfoder två gånger om dagen.

Har försökt få de att äta Barf men det enda de vill äta i köttväg är kycklingfile, eller fläskfile. Vingar, hjärta, lever m.m ratas tyvärr!

Två av katterna äter ibland fodermöss från djuraffären Glad då går hela musen ner.

De av katterna som vill får äta rå kyckling eller fläskfile när jag fixar ordning till oss människor. Brukar alltid skära upp lite till dom.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Endtyme
0

Våra två katter får Carnia Lynx som torrfoder och Mjau och Bozita som blöt-. Tidigare hade jag vanligt strunttorrfoder med spannmål och båda katterna la på sig lite när de blev vuxna (är bara drygt två år gamla och systrar) - alltså den ena blev lite rund och den andra började se normal ut istället för tanig och ranglig. Sen jag bytte till Carnia har den knubbiga blivit normal och den normala blivit spinkig igen. Suck. Men jag tror ändå att det är betydligt bättre så här! Och nu kommer ju mussäsongen igång. Glad