Fråga om bröd
Jag saknar bröd oerhört mycket och har svårt för de här "äggiga" bröden som jag provat att baka här.
Jag har provat osötat fullkornsbröd utan en massa konstiga tillsatser och det har funkat bra med en skiva om dagen utan att trigga. Lugnet i magen har bestått. Men viktminskningen har tyvärr avstannat.
Hur är det mer er? OM ni köper bröd, vilket köper ni isåfall?
#3 Det brödet är verkligen jätte gott. Och inget att jämföra med andra äggbaserade bröd. Kokosmjölet gör skillnad.
Så här lagar jag det
Vitt bröd
Ingredienser:
10 ägg beroende på storlek
50g smält normalsaltat smör
1 tsk salt
2 dl kokosnötmjöl
1 dl bakepro
1½ msk fiberhusk
1 msk bakpulver
Gör så här
Vispa äggen pösigt och häll i det smälta smöret och till sist de torra ingredienserna.
Häll i en smord form (ev bröad med sesamfrön) eller klä en aluminiumform med smörpapper och
häll smeten i, toppa med sesamfrön.
Grädda i 175 grader i 30-40 minuter, man får känna lite på brödet.
Tror jag gräddade det i 45 min.
Detta bröd är jätte gott.
Så här lagar jag det
Vitt bröd
Ingredienser:
10 ägg beroende på storlek
50g smält normalsaltat smör
1 tsk salt
2 dl kokosnötmjöl
1 dl bakepro
1½ msk fiberhusk
1 msk bakpulver
Gör så här
Vispa äggen pösigt och häll i det smälta smöret och till sist de torra ingredienserna.
Häll i en smord form (ev bröad med sesamfrön) eller klä en aluminiumform med smörpapper och
häll smeten i, toppa med sesamfrön.
Grädda i 175 grader i 30-40 minuter, man får känna lite på brödet.
Tror jag gräddade det i 45 min.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ursakta om jag upprepar mig … vad kan man anvanda istallet for bakepro? Just detta kan jag inte fa tag pa … kan man anvanda proteinpulver istallet … san't dar som man gor drinkar utav?

#4. Jag brukar använda ett proteinpulver utan smak i stället för Bakepro. Jag tycker Bakepro är för dyrt så jag använder Whey 80 naturell men det finns nog inte heller i USA. Men vanligt proteinpulver utan smak borde finnas.
Vet inte om protein pulver behövs men jag har inte testat utan.
Anledningen till att bake pro skall vara så bra är ju att det skall tåla hög värme och därför gå att använda i mat och bak.
Av den beskrivningen tänker jag mig att vanligt proteinpulver blir förstört oanvändbart i kakor osv.
Jag har bakat brödet enligt Marianns recept (utan bakepro och husk) och det är fantastiskt gott och "brödigt"! Jag brukar ha i lite krossade linfrön och massa vallmofrö uppepå. Toppengott!
Prova mina brödbullar!
Bokmärker. Tack.
Lotta
Tack för tips och inspiration!
Bakepro är ett vassleprotein, finns säkert att köpa i sportaffärer eller hos typ iHerb, men jag tycker att det skulle bli lika bra med vanligt torrmjölkspulver, detta om man tycker det behövs mer protein i LC brödet.
Bake pro är en fullständigt onödig produkt och vansinnigt dyrt,
tycker jag.
Är också väldigt vanligt förekommande i boken Bakglädje med LCHF. Tyvärr hindrar det nog många att baka allt ur den bara för det. 
Jag ha nu nog komponerat ett 40-50 tal olika bakverks recept och alla utan bake pro… från "vete"längder - whoopie pies
OCH bakar man på 10-12 ägg så borde proteinhalten vara mer än nog, tänker jag…
men om man köpt på sig detta dyra pulver så klart man vill använda upp det till något.
Jag varierar också mitt ursprungsrecept ibland med fröer och också fibrex. Man kan alltid lägga till och dra ifrån på alla recept. 
Men ska det rostas är ursprungsreceptet bäst, tycker jag. Ja, om man nu vill ha vitt rostat bröd alltså.
En sådan rostad skiva med LCHF sylt är himmelriket…
Jag har en hel hink soya protein liggandes härhemma, kan jag ta dem istället för bakepro?? De är billiga tycker jag, 175 kr för 1 kg. Jag vet inte vad jag ska blanda med dem när jag följer LCHF, dricker ju inte mjölk och gillar inte att blanda den i grädden (om man skulle kunna göra det)? Så kanske jag kan ha dem i bakningen istället?

Är det någon som har tips på ett bröd som är mer som ett mörkt, grovt bröd? Jag är inte så förtjust i den vita rostbrödsvarianten.

Joda, whey protein finns massor av olika marken har. Det ar the body builder's friend … kollade upp och det gar bra att laga mat och ocksa baka med det. De rekommenderar att oka proteinet i pannkakor genom att satta till whey protein i smeten.

#15. "Whey 80" är ett märke här i Sverige. Tänkte att det nog inte finns i USA men jag förstod att det finns massor med Whey protein i USA. 
Använder man ett proteinpulver utan smak kan man baka och laga mat med det. Det är aspartamet (ev andra sötningsmedel) som gör att det blir dåligt av värmen. Därför använder jag hellre Whey 80 naturell som kostar ca 150:-/ kg.

Inga problem med att hitta osotat, naturellt whey powder sa jag ska prova med detta …
#14 prova mina brödbullar (länk i #8 ) och blanda ner malda linfrön. Det finns även recept på grövre limpor härinne, leta bland brödrecepten.
här t.ex.
Någon som vet om jag kan ha min soyaportein till bakning?

#20. Rent generellt så är sojaprotein inte bra för oss människor. Jag hade köpt på mig några burkar sojaprotein men när jag läste allt dåligt som skrivits om sojaprotein (och soja produkter över huvudtaget) så slängde jag mina burkar.
Du kan säkert baka med ditt protein om du vill men jag skulle inte göra det pga att soja inte är bra.
#21 Håller helt med dig.
OK, men då använder jag inte dem. Tur att den var billig annars hade det varit bortkastade pengar. Men då får det bli proteinpulver eller bakepro i fortsättningen.
Jag gjorde ett bröd för någon vecka sedan som inte blev äggigt och enligt mig jättegott, jag har gjort det flera gånger sedan dess och man kan hitta alla ingredienser i en vanlig affär. Här är länken: http://carbsruinedmylife.blogspot.com/2011/04/mitt-basta-lchf-brod.html
Faller kanske inte alla i smaken, men jag gillar'e i alla fall :)