Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3301 ggr
[Lokira]
0

Hur veta vad man kan äta?

Hur kan ni veta vilken kost som passar/inte passar er?

Jag tycker det är så svårt och veta, det tar väl tid innan kroppen reagerar och jag äter rätt strikt men funderar på att släppa taget lite, men undviker gärna spannmål för de fungerar garanterat inte på mig.

Men vet inte hur jag reagerar på de andra mat som t.ex grönsaker, bär och frukt. Är det triggandet man ska känna av eller om kroppen svullnar? Det går ju inte fort och jag kan inte veta vad jag ska undvika, men jag har chansat och tror att jag bör strunta i all sorts ostar och mycket vispgrädde, för de verkar göra mig rundare, men kanske är det inte så??

Vill ju gärna kunna äta kesella, keso och lite mer somriga bär/frukter för att vara lite mer varierat, hur märker man om dessa kost inte passar?

Jag försöker ju nu undvika vågen och man lägger inte på sig extra kilon direkt?
Förstår ni vad jag menar med det här? Lite stressad nu, ska iväg nu men har länge funderat på det här och ville skriva lite.

ikna
0

För mig är det viktigt att undvika det som triggar och får mig att bli sugen på kolhydrater som socker och mjöl. Jag äter yoghurt, kesella, bär, grädde och t.o.m. en halv skiva surdegsbröd och någon potatis då och då, utan att få tillbaka suget. Men om jag t.ex äter vitt bröd, vissa frukter och socker över huvud taget, då kommer suget direkt!

Jag tror att du får prova dig fram till vad din kropp behöver. Och det verkar inte vara fett vi blir tjocka av, utan det är kolhydraterna som är boven!

Lycka till!

[Lokira]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Ja, jag verkar klara av att äta samma som du, men inga spannmål och potatis. Men funderar på om de kan öka på vikten pga kolhydrater och jag vill helst inte gå upp i vikt men triggas inte av dem.

Vad krångligt det blev, men om jag inte triggas av dem men man går väl upp i vikt om man äter kolhydrater??? Det spelar inget roll om man triggas av dem eller inte, man går upp ändå eller?

Jaa, jag blir inte klok på det här ibland, men kommer inte sluta med att äta det här. Har lärt mig hur man ska äta ute och ändra på kosten och är såå glad att sötsuget & hungern har minskats mycket.

Vicks
0

Hoppar in här och lägger till en "följdfråga":

Man går väl inte gå upp i vikt av ens kolhydrater om man inte överäter och ligger på energiöverskott?

nyborjare08
0

#3 Läs gärna den braiga tråden "Vanliga frågor & svar" uppe till vänster brand trådarna. Här är ett citat från den:

"När vi äter kolhydrater höjs insulinnivån i blodet. Detta för att högt blodsocker är frätande för våra kärl. Insulinets uppgift är här, lite förenklat, att knuffa in sockret i fettcellerna så blodsockernivån sjunker. Under tiden insulinnivån är hög kan inte energin som är lagrad i fettcellerna användas som näring i kroppen. Vad som händer är alltså att vi blir hungriga trots att vi precis ätit, eftersom (tada!) kroppen inte får ut någon näring!"

Man kan alltså bli hungrigare av att äta kolhydrater, och lockas/luras därför att äta mer (vem orkar gå hungrig nån längre tid?). Så kolhydrater kan vara luriga! Den som är frisk, normalviktig och tränar brukar dock i regel tåla mer kolhydrater än de som är överviktiga. Så man får testa sig fram utifrån vilket mål man har med kosten och måendet.

Vicks
0

# joodå, allt det där "kan" jag! Cool

Vad jag menade att om man hur som helst inte överäter kolisar trots sug eller hungerkänslor.

[Anega]
0

Tålamod. Konsekvens. Tid.

Testa olika livsmedel och låt det ta tid. Känn efter hur du mår. Om det tar ett år att komma fram till vilken kost du mår bra av är det ändå inte så stor del av hela ditt liv. Själv har jag t.ex. inte så stark aptit och behöver bra kolhydrater för att må bra. Rotfrukter och hela gryn mår jag bra av i lite lagom mängd.

nyborjare08
0

#5 I teorin så "spelar det ingen roll" varifrån energin kommer. Så långt stämmer det. Men i praktiken så spelar det roll eftersom det är svårt att stå ut med hunger någon längre tid.

[Lokira]
0

OK, då har jag missupffattat det här lite.. Jag känner att jag klarar av att äta allsidigt förutom pasta, ris, potatis och spannmål. Ska bli spännande och se hur jag reagerar när jag äter mer bär nu, har längtat efter jordgubbarna. Jag har ätit några förra veckan och det gick bra för mig, härligt!

Men jag tar det lugnt och hoppas på att kunna hitta mat som passar mig bra. Det blir iallafall inte mycket ostar & vispgrädde för min del. De triggar mig mer, men jag blir inte sötsugen utan bara sugen på att äta mer av dessa eller bröd..

Inkanyezi
0

Det är strängt taget bara brödet du kanske borde minska. Bröd är ungefär som socker, massor av kolhydrater och obetydligt med näring. Triggar sötsug och behöver insulin för att skaffas undan ur blodbanorna, och därvid lagras det in som fett om man inte kan förbränna det i stort sett samtidigt. Det beror väldigt mycket på aktivitetsnivån hur mycket kolhydrater man kan äta utan att dät blir ohälsosamt. Om man är mycket fysiskt aktiv tål man mer än om man är stillasittande.

woodwind
0

Jag är också lite fundersam på det där med om kolhydrater gör att man går upp i vikt på en gång.
Ikväll t.ex är det vårbal i skolan och vi ska serveras paj och kladdkaka. Finns liksom inget alternativ.
Först tänkte jag att jag skulle hoppa över balen pga detta, men då blev alla väldigt upprörda och det kan jag ju förstå.
Jag har under påsken redan gjort några små avstickare med en liten portion av mammas goda Jansson plus en del godis.
Men då var det ju liksom 100% njutning.
Nu känns det helt onödigt, gillar inte ens paj speciellt mkt, men måste äta pga det sociala.
Men, om jag bara äter lite så kanske det inte påverkar mig så mycket om jag ätit kalorisnålt för övrigt idag?

Är så orolig att det ska bli fel i dieten..

En sund själ i en sund kropp.

Inkanyezi
0

#10 Det är inte "kalorisnålt" som är grejen, om du har problem med sockersug eller alltför höga insulinnivåer, utan det är den totala mängden kolhydrater, dels i samband med en enskild måltid, dels över längre tid.

Så om man bara ser till att grunda först med att äta ordentligt, så kan man ju vara social utan att äta särskilt mycket av det som innehåller mycket kolhydrater. Jag tycker att det är ganska enkelt. Man får en liten sockerkick, men den går snart över, och man är på banan igen. Om man vill att det ska gå fortare att bli av med "kalorierna", kan man ju se till att få motion som svarar mot vad man har pillat i sig, men om det rör sig om enstaka tillfällen, så har det inte stor betydelse om man inte är diabetiker.

Är man däremot diabetiker måste man vara mer försiktig, och det kan vara bra att ta för sig av kladdkakan, peta i sig lite vispgrädde och diskret lämna resten.

woodwind
0

Nej men jag menar, eftersom att kcal in och ut gäller även för lchf så borde man ju, vid tillfällen då man måst göra ett undantag, kunna ha ett lite mer Viktväktar-tänk just den dagen.
Jag har inga problem med sockersug och höga insulinnivåer, springer 4-5 ggr i veckan. Är heller inte överviktig utan har bara ungefär 5 myskilon som jag skulle vilja bli av med.
Då tänker jag att det borde funka att räkna kalorier de enstaka dagar om året jag måste göra undantag?

En sund själ i en sund kropp.

[Lokira]
0

#12 Jag är precis samma som du… tränar 4-5 ggr i veckan och har 5 kilon som jag gärna vill bli av med och har inga problem med sötsuget (tack vare LCHF.

Passar på att även skriva att jag har blodprov igår och det visade sig att jag hade normalt blodsocker eller vad det nu var, den var på 5,6 men jag hade låg Blodtryck - 90/60 men det var ingen fara sa läkaren. Väntar nu på svar på de andra blodproven som jag tog igår.

Jag känner att jag kan äta lite varierat nu, var väldigt strikt i 3-4 månader men nu börjar jag släppa taget lite för att testa och se, jag har inte ökat eller gått ner i vikt (har heller inte gjort det tidigare) men ville börja med LCHF pga sötsuget och minska min hunger. Nu tänker jag testa och se vad min kropp accepterar..

Jag får nog börja ge upp om att nå målet att ha lyckats gå ner 5 kg, den sitter fast som berget, så jag får ta det som kommer, bara jag inte går upp till 60 kg.. Styrketränar ju så det kan vara orsaken, läkaren tyckte jag såg normalbyggd ut och att det berodde på musklerna från styrketräningen, det får vi verkligen hoppas.

oj, spårade ur lite i min tråd, men ville passa på och berätta..

athiria
0

Du kan ju fråga om skolan kan servera annorlunda mat till dej? Värt ett försök iaf! :)