LCHF morotskaka?
Barnen ville ha morotskaka till helgen och jag tänkte testa och baka enligt LCHF och hittade ett gott recept på Morotskaka, man ska ha 2 dl strösocker & 2 dl vetemjöl i den, jag skulle vilja ändra lite på det så att jag kan ta något annat istället för strösocker och vetemjölet. Ska man ta lika mycket av det andra LCHF-alternativet som t.ex sukrin & kanske mandelmjöl eller bakepro eller vad??
Här ser ni receptet
http://www.recepten.se/recept/morotskaka.html
Tacksam för svar. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tillägg.. kommer att strunta i glasyren eller vet ni något annan god glasyr som man kan ha på istället?
annars finns ett recept härinne
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71441fb9cb46222705956e-morotskaka
glasyren är ju bara Philadelpfia ost och florsocker så skippa florsockret och använd vanilj pulver så funkar den nog.
Pennylane
STOR tack för receptet! Tur så har jag alla ingredienser hemma, ska baka den imorgon. Vi får se om barnen godkänner den.. :)
kör gärna sukrinet i mixer så slipper du knaster i glacyren! I själva kakan tror jag inte det blir något.
OK, jag får testa fram mig och se hur det går. :)
Pennylane. Nu har jag baka den gooda morotskakan, smakade nääästan precis som den vanliga morotskakan, men gud vad illa jag mådde efter 1,5 bit (0,5 var sonens som han tyvärr inte gillade så mycket). Vet inte om det beror på glasyren, men brukade inte må så här illa efter en bit. Jag kanske inte tål sött nu längre, men det är inga problem :) Men tack fö receptet iaf! kommer att baka den flera gånger framöver.
det är Maerions recept, jag kan inte ta emot någon credit för det!
är bäst att påpeka!
Oj! Men stor tack till Maerion för receptet då :) Även dej som hittade det åt mig. :)
tack tack, däremot utvecklade jag receptet vidare till chokladmuffins (mer som kladdkakemuffins) som blev himla bra.
Det låtet gott, men nu känner jag att jag inte skulle vilja äta något sött på ett bra tag. Hade lovat mej själv att inte äta något sött efter påsken & valborg, men föll för barnen som bad mig baka morotskaka… Hoppas bara de inte ber mig baka något tills nästa helg. Måste tänka lite på min figur nu, men kanske lite senare i månaden. Ska spara receptet nu :)