Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 7496 ggr
Fiana
0

Urusel på sås?

Hej, jag är ny som medlem men har smygit omkring här och läst i sisådär 8 månader eller lite mer (under den tiden har jag ätit LCHF på ett ungefär eller kanske snarare en korsning mellan LCHF och Atkins och gått ner ca 20 kg) - men återkommande har jag ett problem jag inte läst om någon annan stans.

Jag kan inte göra sås i form av gräddsås. I många recept står det att steka kött i smör och hälla på grädde och låta koka ihop, vilket ju låter som en bra idé men det fungerar mer eller mindre aldrig för mig, det skär sig och det snabbt och separerar ut fettet vilket ju inte blir så gott. Samma sak händer med alla andra såser jag försöker göra utan redning om jag försöker värma upp dem i efterhand.

Är det någon som har något tips? det är lite irriterande eller ganska mycket irriterande, ibland vill man ju äta en god sås.

Jag steker inte i överdrivet mycket smör eller försöker koka ihop den på jättehög värme, ändå händer detta nästan alltid.

Typ ostsås fungerar(då osten snarare "reder" såsen") men inte heller den vill återvärmas, och jag är inte så förtjust i ostsås till t ex stekt kött i skivor.

Så snälla har någon något bra tips? eller är det bara jag som drabbas av det här?

Roarkish
0

Om en sås skär sig så hjälper det att röra i kall grädde för att få ihop den igen.

Andina
0

Lite extra tag med en visp brukar fungera bra för mig när det skär sig på det sätt som du beskriver. Om inte det fungerar kanske mixerstaven löser problemet?

Vill du 'reda' till den lite till så brukar en klick färskost fungera bra också. Eller att röra ner ett ägg - men låt inte såsen koka då, bara, det blir grynigt då (men smaken är det iofs inget fel på även om den råkat bli grynig).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

seitoho
0

Ett annat tips är att inte stormkoka det i pannan, utan att dra ner värmen lite.

Då minskar risken att fettet separerar från resten av såsen.

//Tomas

Puhlo
0

Man kan ha i en klick creme fraiche också, det brukar reda ihop saker för mig. Annars funkar philadelphiaost också. Och vispa. :)

Meva
0

Tack för att du tog upp detta med sås som separerar, Fiana! Det är ett jätteproblem för mig.

För att värma mat med sås i mikron måste jag köra på upptidningsprogrammet och ta paus då och då, annars ligger fettet som en oaptitlig smet i kanten av kärlet.

Mooniq
0

Jag skippar grädde och använder creme fraiche -då blir det tjock sås. Om jag gör mat - thai-stuk - så tar jag ca 100 gram Philadelphiaost och reder av. Jag blir jättenöjd med resultatet - och om jag måste värma i mikro på jobbet så håller såsen ihop om man värmer i 40 sek-perioder tills maten är varm.

Sen måste jag slå ett slag för kryddsmör - härligt gott och man kan göra iordning en större sats - alternativt olika - och ha i kylen i flera dagar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Egentligen skär sig alla såser i princip efter ett tag, då fett inte är vattenlösligt.

Det är lika med såser med mjöl även om dessa som regel klarar sig lite bättre, då stärkelsen bildar en gel.

Annars så krävs ett dispergeringsämne, dvs ett ämne som binder vatten och fett, tex kolin som finns i äggula.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.