Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3528 ggr
bejbe
1

varför kaffe med kokosfett?

varför dricker alla kaffe och te med kokosfett eller smör? Förvånad

och är det kokosfett, den som man köper i en vanlig affär, eller kokosolja den som kostar massa och måste beställas via internet? kan ni upplysa mig nybörjare Generad

KatNyb
0

Det är ett sätt att få i sig fett av de sorter som är bra för oss. När jag började för en månad sedan tyckte jag det lät äckligt. Men nu har jag vant mig och har t o m svårt att tänka mig en kopp te utan kokosfett.

Anterrabae
0

Kokosfett och smör i kaffe och te är för att på ett lätt sätt få upp fetthalten. Kokosfett har även en massa fördelar hälsomässigt.

Kokosfettet som de flesta använder är inte det vanl. som man köper i affären. Dettä är för processat så den har inte mycket näring kvar. Dock verkar det inte som den har en massa andra tillsatser som tex margarin har.

Det som rekomenderas är kallpressad kokosolja. Det finns att köpa på nätet eller i hälsokostbutik. Ett vanl. märke är Crearome, de har olika sorter. Både med smak och lukt och utan.

Hoppas det inte känns så vilset längre… *ler*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
0

Här är en kokosfettstråd som tar upp massor om detta..

Kokosfettstråd 

//Ida

bejbe
0

tack, nu fattar jag det hela!

så jag köper en ekologiskt kokosfett för att dricka i te och en sådan silverpaket för att steka i den. är det okej så?

och så tar jag 3-4 msk per dag (står i artikeln)? hur mycket äter ni av det?

Anterrabae
0

det blir säkert jättebra att göra så. Vi gör så oxå. Det blir så jättedyrt att bara köpa ekologiskt…

Personligen har jag svårt för kokosfettet.. Är glad om jag får i mig två msk om dagen.. Men jag arbetar på att öka..

//Ida

bejbe
0

anterrabae nu gick jag att beställa crearome kallpressad eko kokosfett men det går inte att beställa under 500 spänn Gråter 

finns det att köpa i någon hälsobutik? jag vill gärna köpa den som smakar kokos, det måste vara gott Räcka ut tungan

ewax
0

Jag köper COCOSA på min hälsobutik. 500 g kostar 89 kr. Vill du ha den med kokossmak kostar den 189 kr.

hemul
0

bejbe, köp den stora hinken. "Bäst före" är minst tre år. Om du kollar kilopriset så blir det fördelaktigare så också.

Margareta
0

Gå ihop med dem som bor nära och dela på en hink…

Ytterligare ett skäl att träffas….

Numer pensionär i Nynäshamn

bejbe
0

hemul och margareta, detta är bra tänkt. men jag är lite blyg för att kunna liksom organisera någon kokosträff GeneradGeneradGenerad

Ulf-S
0

Jag tycker nog att man bör undvika kokosfettet i silverpaket, även om man "bara" steker i det, eftersom det är omestrat.

Mitt tips är att göra ghee av ekologiskt smör om man vill ha ett stabilt stekfett som inte kostar en förmögenhet!

Bookjones
0

#11 Jag gjorde ghee för första gågen i förrgår och get var jättelätt och är fint att laga mat med.

Ulf-S
0

Bra gjort Book!  Glad

bejbe
0

Ulf_s kan du snälla förklara "omestrat"

och, kan man inte steka i smör utan att göra ghee?

Ulf-S
0

bejbe, från Konsumentsamverkan (om margarin visserligen, men förklarar omestring):

Omestring av fettet

I stället för att härda fetter som skall användas i margariner, kan man försöka använda vegetabiliska fetter som är fasta, men som då också innehåller en större andel mättat fett (i likhet med smör). Men konsistensen blir annorlunda än hos smöret. För att åtgärda detta omestrar man fettet. Då för man in detta i en omestringsreaktor. Där reagerar fettet med kemikalien natriummetylat, ett oerhört riskabelt och reaktivt ämne vars användning i livsmedelssammanhang inte finns reglerad av myndigheterna. Då klipps fettmolekylerna sönder och det bildas ett "hav" av glyceroldelar och fria fettsyror.

Sedan inaktiveras natriummetylatet med vatten och fettsyrorna hoppar tillbaka till glyceroldelen, men i helt nya slumpartade och onaturliga positioner. Reaktionen är känslig och fettet måste förbehandlas kemiskt innan omestringen så att halten av fukt, fria fettsyror och peroxider blir så låg som möjligt.

I reaktorn råder vakuum och inertgas (kväve) sätts ibland till. Under reaktionen blir blandningen brunfärgad och därför måste den blekas efteråt.

Efter omestringen tvättar man fettet och deodoriserar det. Eftersom natriummetylatet vid inaktiveringen ombildas till metanol och natriumhydroxid vill man pressa ned metanolhalten i fettet så långt som möjligt, bl a genom deodorisering. Det bildas också såpa som tvättas ur. Omestringen görs för att fettet skall få de avsedda egenskaperna i munnen - i en engelsk rapport sägs fettet få bättre "eating qualities".

Om ett fast margarin inte innehåller härdade fetter är det högst sannolikt att det innehåller omestrade fetter.

Ulf-S
0

Och just ja, självklart kan man steka i smör! Ghee är helt enkelt ren smörolja som klarar högre temperatur än smör och är väldigt hållbart, det är fördelarna.

bejbe
0

det är alltså antingen härdade eller omestrade fetter margariner innehåller, anars skulle de fortfarande vara i flytande form? bljak Skrikandes

KatNyb
0

Nu är det precis en månad sedan jag började och jag har gjort av med ca 400 g kokosfett (Crearome) i kaffe och te.

Ulf-S
0

#17: Just det, bra att känna till så att man förstår varför man ska sky dem som pesten!

sarag
0

HHär hittar du bra kokosfett till hyggligt pris;

http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=793&sub=11&page=1

Pasi
0

Jag har aldrig fått bekräftat att kokosfett i silverpaket är omestrat! Är det verkligen säkert?Fundersam

Ulf-S
0

^ Jag har kikat på paketen och innehållsförteckningen är i alla fall skum om det vore ett helt naturligt fett.

Jag ska försöka bringa klarhet i denna fråga genom att ringa/maila efter helgen!

hemul
0

Det är härdat. De gör det delvis därför att härdning förlänger hållbarheten. Evighetskakor, ni vet. Oavsett härdningen så lär det ju inte vara framställt på något skonsamt sätt, det kan man ju räkna ut. Det är säkert samma visa med istret i paket.