Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5700 ggr
[stuxen]
0

Viktväktarna, argument emot?

Hej fler och fler jag känner går med i viktväktarna för att gå ner i vikt.

JAg tycker inte om viktväktarna av div olika anledningar men har svårt att motivera.Kan ni hjälpa mig varför är viktväktarna dåliga?

Mina argument:

Att gå ner i vikt skall inte behöva kosta pengar.
Att kal banta är inte det bästa sättet.

Att viktväktarna använder mycket ligth, och kemiska produkter, är inte bra.

Att viktväktarna är en popularitets diet, när medlemsantalet sjunker ändrar dom sina råd, fri frukt tex.
Nästa gång fett är inte så farligt, osv. vad är deras åsikt egentligen?

Men är det ohälsosamt att äta viktväktar mat?
Får man svårt att få i sig någon vitamin / mineral?

Att fettbalansen blir fel mellan 03/06 är ganska givet men i övrigt.
Och att fettskräcken sitter hårt är inte heller så bra men i övrigt?

Spä på detta.

Saken är ju den att jag vill bli kostrådgivare och då talar jag ju emot mig själv när jag säger att viktminskning inte skall kosta pengar, men jag vill ju iförsta hand rådgiva folk till bättre hälsa, viktminskningen får ju ses som bonus.

kaisakavat
0

Det jag kommer på är 'jojo-bantningsfällan' som vv-bantning ofta innebär.

Att leva på 'svältkost' gör att viktminskningen i de flesta fall blir högst tillfällig. Så fort man börjar äta normal mängd igen, så kommer kroppen att samla på sig med förnyad iver.

Brynhilde
0

Min erfarenhet är att konsulenterna är okunniga. De predikar bara efter sina listor med points osv utan att ha en aning om näringslära och hur kroppen fungerar.

Det finns ingen förståelse för/kunskap om sockerberoende och matmissbruk. De har inte en susnng.

Konsulenterna påpekar att man inte ska behöva gå hungrig på VV. Jag var hungrig hela tiden.

Jag frågade hur jag skulle tackla mitt sötsug, svaret blev; sötsug??? vad är det??? du kan ju spara dina points till godis om du vill.

En annan gång var det diskussion om leverpastej och buljong. Jag föreslog hemgjord pastej och buljong. Konsulenten höll på att få krupp och kläckte ur sig; nej, nej, nej, sånt får ni inte äta, det går inte att räkna på. Suck. Det får vara hur mycket konstiga tillsatser som helst, bara fett/kalorimängden är liten.

På deras hemsida har dom ätbara produkter som även säljs vid deras veckomöten. Stephen King kan gå och dra nåt gammalt över sig för innehållsförteckningarna på VV är rena fasan att läsa.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Inkanyezi
1

Jag tycker inte att man vare sig behöver eller borde argumentera mot VV.

Inte nog med att de tjänar bra på sin verksamhet, de ser också till att inte förlora kunder genom att göra dem oberoende av tjänsterna. Dessutom kan deras varor skapa en viss återväxt. Ett alltigenom vinnande koncept.

Nej, att se dem som en motståndare och argumentera mot deras idéer är ganska lönlöst. Bättre att inte nämna dem alls. Om man får en direkt fråga, så kan man ju nämna att deras affärsidé är att skapa en omfångsrik kundkrets som återkommer.

Bättre är väl i så fall att argumentera för sin egen sak. En av de goda sakerna med LCHF är att det i väldigt liten omfattning grundar sig på att skapa vinster för företag, och att det mer riktar in sig på att folk ska bli friska av egen kraft.

Låt godis- och pulverförsäljarna hållas; de spelar inte i samma liga. Krämarna som kränger statiner i skosmörja och står på huvet och joddlar och käkar hallonbåtar har sina idéer, och det finns ganska många som faktiskt hellre stöder deras verksamhet än tar tag i sina liv så att de kan bli inte bara normalviktiga, utan också slippa de värre komplikationerna av fel mat. VV och andra liknande verksamheter är affärsidéer, medan den enda som egentligen är intresserad av att just du ska bli frisk är ingen annan än du.

Det är närmast ett vägval, och vi kan inte vänta oss att alla ska begripa att det finns en väg ifrån fetman, en väg som inte är jobbig eller kräver att man späker sig. Strängt taget är LCHF inte alls en bantningsmetod, även om förlust av fetma också är en av vinsterna med att inte längre vara rädd för att äta fett, och att man dessutom drar ner på kolhydraterna.

Så när det gäller VV är det egentligen bara att vända ryggen till. De spelar inte i samma liga. Och om folk låter sig luras, så låt gå. Det är deras liv, deras hälsa som står på spel.

magmun
0

fantastiskt bra inlägg inkanyezi!

[stuxen]
0

#3 Håller med dig till en viss gräns, dock är det elakt att se på medan sina vänner äter sig till ohälsa.

Iofs så är det inte mitt problem men samtidigt är dom ju inte korkade bara oförstående om vad de sätter i sig.

Det man altså kan fokusera på är var tillsatser gör mot en, hur margarin tillverkas. och varför O3/O6 skall balanseras och vad det innebär.

[WX5]
0

En OT fråga men vad är 03/06 för nåt?

[stuxen]
0

oj, menade omega3 och omega6 balansen som borde vara 50/50 eller mera omega 3 än omega 6.
Vilket troligtvis blir svårt på VV

Brynhilde
0

#6 Fettsyrorna Omega3 och Omega6

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[WX5]
0

Aha tack Skrattande

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det främsta argumentet är väll att det inte finns några magiska kurer, det handlar om att äta mat som mättar länge per kalori och ger all näring man behöver ändå.

Agument två är att den metod man valt för att gå ner lär man få fortsätta med om man vill behålla sin vikt.

Om man vill bli av med vikt kortsiktigt för att sedan gå upp det igen kan man köra vilken svältmetod som helst, men oftast fastnar man i jojoträsket och ämnesomsättningen sänks så småningom så man får sänka matintaget alltmera över tiden.

Summa sumarum, det är bättre och billigare att äta mindre mat som är näringstät än att slänga pengar på matsubstitut och WW-kurser.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ErikSvensson]
0

Det är väl dock hårt att kalla allt med kolhydrater för svältkurer eller sådant som inte funkar för det vet vi att så inte är fallet. Det finns jättemånga som äter rätt mängder och är mätta och nöjda på kolhydrater medans det finns folk som lyckas/misslyckas med LCHF också.

Den enda dieten som funkar är den där man mår bra av maten och äter av hunger och inte i sociala eller emotionella sammanhang orelaterat till hunger. LCHF fixar ju iallafall en hel del av tröstätandet om man ser till maten folk äter när man gör det (godis, kolhydrat/feta snabbmatsrätter, glass m.m.) medans det sociala kan vara svårt att hantera.

Jag har själv fått en omättlig aptit trots strikt LCHF och jag vill inte leva så, då räknar jag hellre lite kalorier men försöker ändå hålla mig mätt. Det är antingen det eller att gå upp i vikt och det är inte ett alternativ i nuläget.

Sedan finns det ju många som mår bra men inte går ner i vikt på LCHF och då kan man fråga sig om det är betydligt bättre än att räkna kalorier eller gå med i VV? Man kan inte bara säga "ja tyvärr är din idealvikt +25 kg för mycket.." eller "du kanske stressar"? Att man äter för mycket hör man sällan i dessa kretsar utan snarare tvärtom, du äter för lite och går därför inte ner.. Obestämd

Att minska på kolhydraterna och öka fettmängden är ett steg i rätt riktning men om man sover kasst, rör sig lite och har ett tråkigt liv så går man oftast inte ner i vikt. Att kapa kolhydrater i absurdum är ingen ultimat lösning tycker jag inte. Detta vart väl lite 'off topic' men jag känner inte för att basha på någon diet eftersom jag inte tror att LCHF är det rätta för alla heller.

athiria
0

#11  Jag pressade i mig med LCHF och gick upp 4 kg.

Har insett nu att med vilken metod man än äter kan man itne äta hur mcyket som helst och kroppen är gjord för att vara hunrig ibland.

Hmm… undrar om man gav en person typ 20 dl fett varje dag, om hon skulle gå upp i vikt?

[Columba]
0

#11 Kloka ord. Du tog orden ur min mun. Inget är svartvitt.

Man kan äta hälsosamt med WW, fast ofta ganska fettfattigt. Jag har gått ned med den metoden i tiderna. Tyvärr är det svårt att hålla i längden pga. hunger. Med LCHF är man inte hungrig, men å andra sidan har jag inte gått ner nämnvärt under två år. Så vilken metod ska man välja?

ToFat
0

#11 Så sant så sant!

LCHF är inte lösingen för alla! Iallfall inte rakt av. Vi är olika.

Och bara för att man viktväktar betyder ju inte det att man sitter äter mjöl hela dagarna. För är det verkligen så att alla som äter LCHF går ner sina kilon och det lätt??? Går de inte upp igen när de slarvar?

Vissa som viktväktar och lyckas fortsätter ju leva på det sättet och håller sin vikt. Vissa går tillbaka till sina gamla vanor, och går upp. Och så är det väl med LCHF också?

Inkanyezi
1

Fokus i den här tråden är förskjutet mot viktnedgång, och flera har lagt in tankar om att LCHF inte skulle funka för alla, och att man kan gå upp i vikt av att äta för mycket, och nu senast att man "återgår till gamla vanor" eller "slarvar".

Det är nog rätt viktigt att hålla i minnet att livet inte handlar om att gå ner i vikt. Det är feta människor som vantrivs med sin fetma som framför allt behöver minska den, men när man så småningom inte längre är fet, så behöver man självklart inte vare sig minska mer eller fundera över att gå ner i vikt. LCHF handlar inte i princip om att gå ner i vikt. Det finns ett annat forum på iFokus som handlar om viktminskning, tyvärr utan fokus på hälsa. LCHF handlar främst om att äta hälsosamt. För den som är överviktig eller fet kan det innebära viktnedgång, men för en del överviktiga krävs också utöver minskning av kolhydrater att man bearbear sitt förhällande till ätandet, kanske med hjälp av kognitiv beteendeterapi eller medicin. För den som har drabbats av diabetes, vare sig typ 1 eller typ 2, är LCHF en absolut nödvändighet för att inte drabbas av alltför snabbt försämrad hälsa.

LCHF fungerar faktiskt för alla, men det funkar inte ensamt för att gå ner i vikt för alla. Det är inte i sig en "metod" (för viktmnskning), utan det är ett sätt att äta sunt, att få i sig rätt näringsämnen i tillräcklig mängd. Om man äter för mycket, även om man har dragit ner på kolhydraterna, så måste man ta tag i det också, även när man äter riktig mat. Men att återgå till "tallriksmodellen" kan aldrig vara en lösning, av det enkla skälet att den har fel fördelning av makronutrienter. Andra excesser, som geleråttor och chips förvärrar så klart det hela, men de ingår självklart inte i ett kosthåll baserat på att lejonparten av energin ska komma från fett.

Så det som så ofta missförstås, och som kanske också i viss mån propageras, är att man säkert skulle gå ner i vikt av att minska kolhydraterna och öka fettet. Den som läser igenom Dr Bernsteins bok om lösningen för diabetes leds inte in i de tankebanorna. Den som blir fet har en genetisk predisposition för att klara svältperioder, och det moderna samhället bjuder inte på några svältperioder, så fettinlagringen kan fortgå i decennier. När det väl har gått så långt att man är smällfet, kan det för en del av oss räcka med att ändra fördelningen av nutrienter i maten, medan det för andra också behövs annat, i form av att kanske bearbeta sitt förhållande till ätande med psykologiska medel eller att påverka sin hunger med hjälp av mediciner. Men det betyder inte att LCHF inte fungerar eller att det är fel. Det innebär bara att omläggning av förhållandet mellan makronutrienter inte räcker för att få kroppen att komma ner till en mer lagom inlagring av fett.

Så jag hävdar bestämt att alla som inte går ner i vikt av att äta enligt LCHF är inte något tecken på att LCHF inte skulle fungera. Det fungerar, och det fungerar för alla. Men det är inte primärt en metod att gå ner i vikt, och det fungerar inte så att alla minskar i vikt tills de får normalvikt, utan att man också tar till andra tekniker för att hjälpa till.

suzanna1
0

Det är ju så att man alltid har ett val och med viktväktarnas kost får du äta vad du vill….du måste inte äta light produkter man måste inte äta snabba kolhydrater eller margarin och becel bara för man är viktväktare, man kan och får göra bra val även med viktväktarna…

Själv äter jag magert protein och fullfeta produkter och jag räknade ut för skoj skull vad mitt dagliga matintag låg på i propointsvärde och resultatet blev mindre än 29 propoints (då 29 pp är det minsta du ska äta om man bara har lite övervikt)

Jag hade då ätit lchf kost och var mätt och belåten.

Men jag här läst på deras hemsida att dom också följer senaste forskningen och rekomenderar nu fullfett och bra fett - så nu har dom nytt på gång och dom är ju tvugna att följa senaste forskningen om dom vill finnas kvar eller hur !

Så jag tror att snart får vi se Viktväktarna alá LCHF Skrattande

Ha en fortsatt trevlig vårdag alla !

kaisakavat
0

Inkanyezi - Bra skrivet - tack!