Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4453 ggr
Mooaa
0

Hur fuskar man bäst?

Efter ett LCHF ätande sedan juldagen 2010 känner att jag nog ska kunna unna mig att fuska till det med lite kolhydrater nu när det snart vankas stort kalas.

Min fråga är då, vad är bäst att äta innan och efter för att den där tårtbiten inte ska sitta som berg allt för länge efteråt.

Vissa säger att man ska grunda med fett, andra säger att man ska dra in på fettet ett par dagar för att det inte ska kunna bli någon fettinlagring. (socker binder ju fett)

Fuskar ni ibland?   Hjälp och tips tack!!!

nyborjare08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ät och njut. Sen fortsätter du med lchf som vanligt. Visst kan det tänkas att du får lite extra vattenvikt ett tag men det är ju smällar man får ta och det brukar försvinna efter några dagar. Vissa tycks klara sig utan extra vattenvikt.

Största "risken" du tar, som jag ser det, är om du triggar ett sockerberoende.

Tänk på att det är inte den där enstaka gången som är viktig, det är hur du äter resten av ditt liv!

[stuxen]
0

Tipset får bli något som gör att BS inte stiger till skyarna.
Genom att öka andelen fett minskar gi värdert oc du får en jämnare kurva.

Så mycket grädde eller rikligt med fett till frukost.
Undvik gärna kolhydraterna helt innan och ev efter.

Men fusk brukar resultera i vatten vikt som försvinner på några dagar.

JazzBass
0

Jag fuskar ibland - nån öl nu som då, nån bit choklad, nån tårtbit eller nåt annat, och då jag vet med mig att det kommer att hända så ser jag till att äta mindre eller helt enkelt fasta både före och efter kolhydratintaget, så kroppen direkt börjar använda kolhydraterna som energi istället för att lagra dem. Har jag ätit mig mätt och belåten både före och efter extraintaget av kalorier från kolhydrater, så går jag upp betydligt mer i vikt än då jag minskat på ätandet före och efter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

nyborjare08
0

#3 Det kanske funkar om man är disciplinerad av sig. För mig skulle det inte funka utan snarare trigga någon ätstörning alt sockerberoende. Jag tror på att avdramatisera det. Det som sker nån gång ibland må väl vara hänt. Det är livet, liksom. Och det viktiga är vad man äter de allra flesta dagarna, inte vad som slinker ner ett fåtal gånger. LCHF handlar ju om att må och leva bra, inte att späka sig. Tycker jag.

JazzBass
0

Jag tycker att min approach är tillräckligt avdramatiserande. Unnar jag mig lite extra kolhydrater, drar jag ner på det andra lite helt enkelt. Det kanske lät mer dramatiskt än jag menade. Som icke sockerberoende så varken behöver eller vill jag köra på alltför strikt utan unna mig lite avsteg nu och då utan dåligt samvete men jag vill ändå minimera följderna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mooaa
0

Ja, vi är alla olika, och tur är väl det!! :D

Men tack för tipsen! Jag tänker verkligen njuta, och låta mig ha den dagen. Samtidigt som jag kommer tänka på att LCHF är ett mycket bättre och godare sätt att äta. Som även gör att jag mår mycket bättre, både i kropp och knopp!

[CarnageCandy]
0

Jag tycker det verkar vara smart att fasta runt det, det lät logiskt. När jag fuskar så sker det alltid mer eller mindre planerat men jag kan inte låta bli att få ångest för det ändå. Har inget sockerberoende eller nån kraftig övervikt, är bara väldigt fixerad vid hur jag ser ut och ser genast minsta vattenhekto på magen, även om det är osynligt för andra… tror att den metoden skulle funka bra rent psykologisk för mig. :)

Men annars, ja… visst är det hur man äter i längden som räknas men då ska man ju räkna med tänkandet runt det och känns det aldrig bra att göra avsteg så är det ju inte riktigt sunt, så främst ska man väl ändra tänket och därmed beteendet.

athiria
0

Min strategi skulle nog vara att få i sig fett före, och sen direkt efter^^

Går mer på "allt fett är bra!" :D

Har hört andra som säger att ju fett och kolhydrater samtidigt gör en fet, men ja