Billdalsbrödet
Jag gjorde ett som jag tror nytt bröd recept som följer:
1½ dl kokkosmjölk
2 hela ägg
1msk fiberhusk
1msk pofiber
detta stekte jag till frukost i klickar de pöste upp litegranna ,, kanske mer som tjock pannkaka. Blev bara så begeistrad, det finns nog utrymme för ytterligare utveckling men jag ville ha en typ bröd som inte har huvudsakligen ost i själva smeten. Snabbare så här än att baka i ugnen. Nästa gång ska jag ha med lite bakpulver.

Toppen! Sande just en fraga om att anvanda fiberhusk och pofiber tillsammans. Kokosmjolk istallet for smalt smor och vatten? Markte du na'n skillnad?
Hmm har kokosmjölk i skåpet jag just funderade på vad jag skulle hitta på med, får prova det här, alltid trevligt att prova nya varianter på "bröd"
Det blev liksom lagom fett med kokkosmjölken. Bättre att ha lite fett till stekningen och ev när det har kallnat, smör till pålägg. Utmärkt till pannkaka om man har lite sötningsmedel i grädde eller om man kan äta sylt. Går bra att göra som typ pizza direkt i stekpannan om man lägger lock på för att osten ska smälta och om det inte är viktigt att få "ugnskrisp".

Ska prova att gora dessa som tortillaersattning … vi vantar vart forsta snofall na'n gang idag, och Jean-Pierre vill ha en stor gryta chili pa spisen :0)
Jag riskerar att traka ut er med mitt igenkommande hyllande av fiberhuskbrodet men jag har upptackt att jag kan anvanda det till ostfondue … fondue gav jag upp nar jag avsade mig vanligt brod eftersom linfrobrod inte funkade smakvist. Wisconsin som ar oststat extra-ordinaire ar inte langt harifran och man kan fa sa manga goda ostar … som gjorda for en fondue :0)

Gick jattebra att anvanda med chiligrytan :0)
Tortillasmaken var naturligtvis inte dar eftersom det behovs majs for det men det blev jattegoda pannkakor! Och saaaa latta att steka :0)
Nu vill jag garna gora ugnspannkaka … vilken temp behover jag pa ugnen? Antar att det ar litet annorlunda an for na't som ar gjort med mjol. Jag har varmluftsugn, hur lang tid behovs?
Jag kör som vanligt med 170C i varmluftsugnen i ca 20-25 minuter.
Blir en mkt poppis ugnspannkaka för mina barn.
Ugnspannkaka stod det härovan, kanske det, men har ni prövat vanlig gammaldags äggstanning, jag tror att den är bortglömd, men så bra att ha färdig, den blir liksom skivbar, utmärkt att värma eller tom att äta kall.
Grejen är att man kokar upp mjölken och låter den svalna av innan man blandar i äggen och sedan gräddar i vattenbad i ugn ca 175 C. om man har varmluftsugn annars 200 C i ca 20 min. OBS! den ska inte ha brynt färg, känn med sticka.
Grundrecept 4 pers :
4 ägg
4 dl mjölk, helfet (ev. spetsad med lite grädde) kokt avsvalnad
vispa ihop med lite salt ev. vitpeppar
vanlig ugnsform efter satsens storlek men smöra formen ordentligt.
PS!
Jag kan tänka mig att det skulle gå bra med kokkosmjölk även här, dock ej testat annu. Tänker på dem som inte tål komjölk.
Hoppas att många vill pröva och sedan berätta.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar göra dem som grundreceptet, men med bakpulver. Enligt följande:
2 ägg
1 1/2 dl kokkosmjölk
1 msk fiberhusk
1 msk pofiber
1 tsk bakpulver
Steker i stekpannan.
vispad grädde och blåbär.
Mums till lunch, jag står mig länge på detta.
Så bra att få repport om att det blev så bra med bakpulver i, jag ska försöka det med.
Vad är det för kokosmjölk ni använder? Är det sån där vanlig på burk (tjockt fettlager ovanpå och tunn under?)
Vill ju också prova!
Ja, jag hade en vanlig burk, en sån som man mäste skaka innan man öppnar så att det blir samma fetthalt i all vätska om man inte använder allt på en gång.
Puffar detta brödersättningrecept som tydligen gillas av flera och för att det ånyo efterfrågas recept på bröd. Detta visade sig ju vara väldigt mångsidigt.