Era bästa middagtips gärna billigt!
Hej! Är ganska ny LCHF:are och tycker det är lite svårt att middagsplanera numer utan att priset sticker iväg. Många av ens tidigare "paradnummer" är ju inte längre aktuella. Vi är två vuxna och 4 barn mellan 10-3 år. Dessutom har jag fem dagbarn som äter lunch här också. Skulle vilja få massor av middagstips som är LCHF (såklart!) billiga eller rel. billiga och passar i en barnfamilj. Övriga familjen äter egentligen inte LCHF, men jag vill laga sådanan mat här hemma och de accepterar det. Jättetacksam om ni ville hjälpa mig!
Täck botten på en ugnsfast form med benfri kotlett alt karré. Rör ihop 2 dl creme fraiche, 1/2 dl soja (godast med Mrs Chengs) och 1/2 dl sötsur chilisås. Bre ut röran över köttet. In i kall ugn, sätt temp på 175 grader och efter ca fyrtio minuter är det klart (beroende på köttets tjocklek).
Maträtten ser bränd och konstig ut, men köttet blir så mört och smakar jättejättegott!
Karré kan man ofta hitta till bra pris, soja brukar alltid finnas hemma. Den sötsura såsen är kanske lite dyrare, men å andra sidan behövs det ju väldigt lite och hållbarheten är bra.
Vad gäller antalet kolisar kan jag inte ge något besked. Förmodligen är det mycket "skit" i sötsura såsen, men en halv deciliter delat på fyra, fem personer gör nog ingen större skada.
Ofta blir det sås kvar. Det går utmärkt att frysa in den och servera till något annat kött.
Just det, jag har provat med kycklingfilé också - supergott!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min paradrätt som vi ofta äter här hemma en lax som tillagas i ugn.
Lägg spenat i botten på en ugnfast form, färsk som fryst (måste dock tinas först). Därefter läggs laxen på, jag tinar aldrig laxen innan utan kör in den i ugnen fryst. Oftast är det pinklax som jag använder då det är lite billigare och jag tycker den är godare. Ovanpå häller jag grädde och lite vitt vin + lite kryddor. In i ugnen på 200 grader tills laxen är klar. Den rätten kan ätas med sallad, pasta eller potatis.
En annan rätt som är mycket god och enkel är sambal oelek kyckling i ugn.
Lägg frysta kycklingfileer i en ugnfast form. Därefter hälls en sås gjord på grädde, cream fraiche, soya och sambal oelek (mängden av alla ingredienser brukar jag höfta). Häll över såsen så den täcker alla fileer. In i ugnen på 175 grader i ca 1,5h.
Köttfärs går ju att variera t ex köttbullar, pannbiffar, köttfärssås och köttfärslimpa. Kan ju smaksätta på olika sätt. Själv gillar jag köttfärslimpa för man kan bara tjoffa ihop och sen sköter det sig själv i ugnen och man slipper stekos. Ibland gör jag med fetaost, oliver o rödlök och ibland soltorkad tomat, vitlök, mozzarella. En annan god köttfärsrätt är kålpudding som är enkel och billig.
Tack så jättemycket för era tips! Bettek: Dina recept var ju enkla och bra! Ska dock kolla om det finns ekologisk sötsursås eller något åt det hållet som innehåller lite mindre skit ;-) F ö så räddade ditt tips mig idag. Hade inga rester kvar från middagen att ha till lunch för mig, barn och dagbarn idag. Då kom jag på ditt recept med kycklingfile. Tinade snabbt och sedan gick det ju på ett kick att få in det i ugnen och under tiden kunde vi leka ute i lekparken. Perfekt!
Köttfärslimpa brukar jag ju köra annars med. Har feta hemma nu också. Kanske skulle köra det till middag!
Fyll GÄRNA på med mer tips på billig familjevänlig mat!! :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Korv stroganoff och liknande grytor? Kan ju varieras i oändlighet… grädde, creme fraiche + soja + buljong + tomatpuré/krossade tomater som bas + kött/fisk/fågel/annat protein + broccoli, morot, lök & lök om man vill/tål, vitkål, blomkål, haricot verts; smaksätt med kokos och curry/koriander/gurkmeja för orientalisk smak; paprikapulver, chili, lökpulver, vitlök, ja nu är jag inspirationslös men det är nåt som är väldigt lätt båda att svänga ihop, att variera och att packa mkt smak i, dessutom på rätt billiga färska eller frysta ingredienser :)

Skink och ostfyllda köttfärsbiffar i sky. Krydda färsen som du gör när du gör köttbullar.Platta till i lagom stora bitar. Lägg på en bit rökt skinka och ost på en platta. Lägg på en platta färs uppepå. Knip åt runt om och stek sen tills dom är klara. Slå på lite vatten,buljong ev en gräddskvätt till en god sky.
Detta gillar alla i vår familj. Lyxigt men snabblagat!
Snabbmat: Hemmagjord (eller ännu snabbare: färdigköpt) tomatsås. Lägg i bitar av mozzarellaost (mycket!) precis före servering. Pasta till barnen, serverar med kokta grönsaker eller sallad till mig själv. Kanske extra olivolja och färsk basilika uppepå. Serverar ofta ris, pasta, potatis som tillbehör till familjens växande, men bara sallad eller vitkålssallad till mig själv. Då fungerar mycket av den gamla vanliga maten tycker jag. Vitkålssallad med mycket riktigt god hemmagjord dressing på ekologisk rapsolja, vinäger och fransk senap är nog mitt allra bästa budgettips. Fungerar till allt, håller flera dagar i kylen.