Peppad?
Hur blir man peppad av sin egen familj när dom inte äter samma som en själv. Jo en del mat blir ju samma men vid frukost tex så blir det ju ägg och bacon medan ungarna äter sina mackor.
Eller mannen som äter massvis med pommes frites till sitt kött.
Om inte familjen vill peppa så är det inget att göra åt. Du är huvudpersonen i ditt liv, och får peppa dig själv.
Skriv här på sidan också så får du massor med pepp. Det absolut bästa är när du så småningom börjar må allt bättre och bättre och självförtroendet ökar, liksom livsglädjen, kunskapen, säkerheten….. Det är pepp det!
Jag äter ofta ihop med människor som äter allt möjligt, men det bekommer mig inte ett dugg. De kan äta efterrätter, glass och kakor - tycker bara synd om dem och ryser lite när jag tänker på vad de gör med sina kroppar.
Oj vad duktig du är som kan avstå från att äta alla dessa godsaker medan dom andra äter det. Jag skulle "skämmas" om jag inte åt, för att göra någon besviken som lagat maten åt en.
Nej, jag är inte duktigare än en icke-rökare som avstår en cigarett. Jag vill itne ha. Och ingen skulle någonsin få för sig att be mig äta något jag inte vill ha. Och aldrig att de skulle känna sig sårade eller få mig att skämmas.
Jag ser mycket här om att äta av sociala skäl. Vilken mobbing det är. Känner inte någon som skulle försöka pådyvla mig eller någon annan något. Däremot kan jag märka aningen av att andra skäms för att de är så fast i sockret och inte vågar prova utan.
Se till att folk respekterar dig och din val.