Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4875 ggr
[YlvaP]
0

Ni barnfamiljer hur gör ni?

Skriver i min andra tråd att jag inte har råd med lchf fast jag skulle vilja det. Barnen behöver allt för att växa och jag skulle inte vilja "tvinga" mina barn att äta lchf.

Barnen är dessutom inga kött och fiskätare så om jag skulle vilja ha det så måsta jag ju köpa annat till dom tex fiskpinnar och korv. Någon skrev om att man kan byta ut mjölken mot vattnet. Ja jag som vuxen kan göra det men barnen behöver mjölken för att få ett starkt skelett och växa. Så jag sparar inte in på mjölken.

Som jag skrev i den andra tråden att jag hellre köper mat som min barn äter (dock inga äckliga microburgare och pizzor) och jag själv låter bli mat om det är "barnmat" som dom äter för jag tycker inte om den maten. Mina barn ÄLSKAR pasta och äter mer än dubbelt som mig.

Jag har ca 100-150 € i månaden för oss fyra (när mannen är på jobb vill säga) för maten. Då kan jag inte köpa kött och fet fisk flera gånger i månaden. Jag äter knappt någon mat på lunchen när barnen är borta om det inte finns rester kvar för jag tycker att barnen skall få äta sig mätta för att växa och må bra.

Jag vill äta lchf men jg får ingen stöttning eller ekonomi till det. Hur jag än försöker så har jag inte råd. Ärligt.

Så hur gör ni som har barn? Tips tack.

misty09
0

Varför vill du inte tvinga dina barn att äta LCHF……vadå tvinga? Denna mat är inge annorlunda mot vanlig mat. Den stora skillnaden är tillbehören som man som LCHF:are hoppar över. Så i princip blir det en kostnadsbesparing.

Ägg - omelett, pannkaka på LCHF-vis ( gör vanlig åt barnen ) Paj med rester och äggstanning ( pajdeg gjord på LCHF-vis ) stekt ägg, kokt ägg ( mättar bra, billigt!

Köttfärs - Köttfärssås, köttfärsbiffar, hemgjorda hamburgare, köttbullar, lasagne ( utan pastaplattor till dig ) tacos utan brödet till dig, köttfärspaj med LCHF pajdeg. Pizza på lchf-vis ja listan kan göras lång

Korv - finns gott om billig , bra korv med max 5g kh/100g  som du kan äta ibland. korvstroganoff utan ris, stekt korv och stekt ägg, korvgrytor med ex broccoli. Ja i princip på samma sätt du äter idag men utan tillbehören som pasta och ris

Högrev och karré eller annat billigt framdelskött: Grytor, helstekt, långkok, kalops mm

Fisk: det är billigare kilopris på ett torskpaket än fiskpinnar. Köp och panera själv till barnen spar en bit till dig och stek den som den är. Har du provat att göra egna fiskburgare? det älskade mina barn. Skippa brödet och paneringen till dig.

Det fiffiga med denna kost är att det blir billigare då man skippar alla dåliga , dyra halvfabrikat och börjar laga mat själv. Gör egna såser och röror..blir mycket billigare.

Lycka till!

MimLan
0

Apropå kalcium får du tänka på att vi dricker mest mjölk i världen och har mest benskörhet. Så argumentet haltar. I synnerhet om de är spannmålsälskare (pasta, bröd) eftersom det är antinutrient.

Det saknas fett och D-vitamin för att de skall slippa benskörhet. Och att spannmålet hålls till en liten del.

Du kan lägga ner tid på att försöka leta upp någon kött/grisbonde som säljer direkt från gården till ett billigt pris. Be någon bekant eller din man att hämta. Dela köpet med någon bekant eller granne om det är för dyrt som engångskostnad.

Och någonstans är jag väldigt trött på att det är barnen som bestämmer maten. Det är ett nytt påfund som inte är till hjälp för vare sig barn eller föräldrar. Om föräldrar ger upp ansvaret så får de stå för det och inte säga att barnen inte äter annat än det de vill. De äter så för att föräldrar låter dem.

Aliki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skrev förslag till dig i den "andra tråden"

Just nu puttrar en kastrull med Köttbullar/frikadeller i tomatsås på spisen

1 kg nötfärs 79:- kg

2 gula lökar, ca 5:-

3 vitlöksklyftor  3:-

500 gr. tomatkross ca. 5:-

en chilifrukt   3.-

en buljongtärning 2:-

kryddor: salt,  peppar, kummin, kanel, timjan och lite torkad svamp

ca 20 gr. smör 2:-

2 ägg  ca 4:-

Höftat ( kanske har fel) till ca. 100:-  + ett kilo spaghetti som i sverige kostar ca.10:- 

Det blir en stor kastrull med ca 45-50 köttbullar och mycket tomatsås. Jag kommer att äta ca.5-6st köttbullar/ mål tillsammans med majo och ev. vitkålssallad och minimalt med sås.

Och jag räknar med minst 4-6 portioner (med spaghetti ) till de stora barnen.

(Om dessutom något av dina barn inte äter kött och bara tar av såsen blir det fler bullar till digFlört  )

sepersl
0

I min familj är jag den enda som håller mig till lchf. Men eftersom jag är den som både handlar och lagar mat, så är de andra oxå lchf:are men som äter "vanlig" mat på jobb/förskola. Det funkar fint för oss. Jag är inte superstrikt utan kan ta en surdegsbrödskiva till frukost kanske en gång i veckan. En kokt potatis slinker också ner då och då under sommaren då jag odlar egen potatis.

Själv så handlar jag mat när det är billigt. Följer säsongens priser på grönsaker och min matbudget har inte ändrats. Priset på mat är samma som före lchf, men det krävs att jag följer säsongen.

Det som jag måste se till att få i mig som är lite dyrare är: omega-3 tabletter (vi äter i princip ingen fisk), d-vitamin på vintern, probiotika till barnen (stärker immunförsvaret) och nötter (främst mandel för magnesiumet eftersom jag annars får kramper i vaderna). Detta för att hålla mig och resten av familjen friska. Jag har ätit lchf i 2 år och med ovanstående tillägg i maten har jag färre sjukdagar (faktiskt ingen under dessa år) och mycket färre vab-dagar för barnen (vilket genererar mer pengar, så det är värt priset).

Vi äter väldigt mycket ägg här hemma och då satsar jag på eko-ägg. Kostar förvisso ca 3:-/ägg. Men ägg är ändå billig mat så det är det värt.

Lördagsgodis för barnen är 86%-ig choklad och då får de max 2 rutor (20g) och sedan är det bra.

Vi dricker alltid vatten till alla måltider - här finns pengar att spara. Kalcium behöver du inte oroa dig för så länge de äter ost. Om jag inte missminner mig så är 2 skivor ost = ett glas mjölk vad det gäller kalcium och osten är bra mycket billigare.

Sedan måste jag slå ett slag för mat till barnen. Barnen är bara en spegel av en själv och ens eget handlande. Mina barn är 5,5 och 3år gamla. De äter typ allt. Vissa dagar är kyckling favorit men när jag serverar resterna dagen efter så äter de ingenting alls. Jag tror att medicinen till detta är att hålla sig lugn. Det som de inte äter vid denna måltid tar de igen vid nästa under förutsättning att det inte trugas, tjatas eller finns annat negativt beteende under måltiden. Jag försöker alltid att behålla min attityd: har du inte ätit? nähä, då var du inte hungrig. Aldrig fråga om det inte var gott eller gillade du inte maten etc. Det som finns vid bordet är det som serveras - basta. Sedan håller vi alltid tiderna vid måltiderna, så deras magar är inprogrammerade när det är mat. Som förälder finns det 3 "fajter" som jag aldrig kan vinna: kiss, bajs och mat. Därför tror jag att det är extremt viktigt att hålla en cool attityd dessa teman. Peppar, peppar… jag har aldrig haft något problem med några av dessa ämnen - än iaf Skrattande

Beate
0

Hur gamla är dina barn? Och hur ser en typisk matdag ut för er nu?

[YlvaP]
0

Jag är en usel kokerska så det blir samma mat hela tiden, Tråkigt nog. Är väldigt kräsen men jag är glad att barnen äter grönsaker fast jag är dålig på det.

Har ingen som helst inspiration till matlagning för det är så tråkigt att laga mat till mina barn. Om jag ändå försöker mig på en ny maträtt som jag hittat på nätet eller forum så är det ingen som äter, ja förutom jag då. :P Det gnälls långt innan jag ens tagit fram sakerna från kylskåpet. Min man är precis likadan. :(

Köper inga tidningar så jag har ingen aning om när det är specialpriser på något. Tycker det är en onödig summa att betala när man kan läsa nyheterna på nätet och där finns ju inte samma reklam som i tidningen.

Tyvärr blir det lanthandeln då jag inte har råd med bensinen till stan där dom billigare butikerna ligger. Har köpt sej förut till oss istället för fiskpinnar men dom bara gnällde och petade bort maten. Försökte med detta en gång i veckan i nästan 2 månader men sen gav jag upp.

Ägg är det bara en som äter. Tidigare var två av tre barn allergiska mot ägg men det växte bort med det sitter kvar ännu att dom inte tycker om ägg. Ägg är billigt och gott.

[YlvaP]
0

Beate: Mina barn är 4, 7 och 9 år gamla.

En vanlig vecka ser ut på ett ungefär så här.

Korv med oljefria pommesar, köttfärssås 1-2 gånger i vecka, korv med makaroner, en gång i veckan blir det mackor till middag, fiskpinnar med antingen makaroner eller potatismos.

Äter jag kött med oljefria pommesar så får barnen korv och pannkaka.

Och nångång så får jag för mig att laga något nytt med det ratas innan dom ens har smakat den.

Detta är till middagen då dom äter mat i skola och på dagis. På helgen äts det inte lika mycket för vi går upp senare och då blir frukost sent och sen blir lunchen sen och ingen är hungriga till middagen så då blir det kvällmacka istället.

misty09
0

Är pommisar billigare än riktig potatis?

[YlvaP]
0

Ett paket 750 gr pommisar kostar runt 1,85 €. Potatis på 2 kg (tror jag att det var) kostar 2,99 €. Så ja det är billigare men vi är inte så förtjusta i potatis. Har sen jag var lite inte tyckt om kokt potatis. Gillar inte smaken och konsistensen.

camsve09
0

Jag ger mina barn helfeta produkter och lagar mat med bra råvaror. :-) De äter inte LCHF alls, men mycket ekologiskt och närodlat samt kött från gårdar i närheten. Bra mat tar tid och kostar pengar, men det är det värt.

Jag är ensamstående student med två barn.

isalu507
0

Min mamma lyckades med konststycket att uppfostra och laga mat till fem barn som nu i vuxen ålder äter i princip allt.

Åt vi inte det som serverades så fick vi vara hungriga tills det var kvällsmat, punkt slut. Det var inte vi som bestämde vad som serverades.

Någonstans så måste beslutet fattas att det är du som är förälder, och det är du som bestämmer. Gnäller de över att maten är äcklig utan att de har smakat? Fine. De dör inte av att gå hungriga, faktiskt. Till slut kommer de att äta det.

(Apropå maten och ekonomin ; jag är student och har väldigt dåligt med pengar + att jag dessutom försörjer min pojkvän som är från australien men pluggar i sverige (d.v.s. inte studiemedelsberättigad, han har ingen inkomst alls) och vi har råd att äta bra mat, det gäller bara att prioritera och köpa när det är billigt. Tidigt på morgonen säljer butiker kött, mejerier och ägg med kort datum ofta till halva priset, bara att passa på.)

SandraB
0

Jag ger inte sonen LC mat- men det är inget problem här  eftersom jag anpassar tillbehören.  Nuförtiden så blir det nästan lika eftersom han föredrar han ofta mina vitkålssallader och blomkålsmos framför pasta och potatismos. Färdig mat såsom ugnspommesfritt, köpta köttbullar, fiskpinnar ger jag inte mitt barn öht. Det är onyttig och dessutom dyr mat när man tänker på näringsvärdet man får per krona.

[YlvaP]
0

#11 Min mamma var "snäll" mot oss barn när vi var små och jag åt köttbullar i stort sett alla dar i veckan för jag tyckte in om maten som serverades. Vi slapp grönsakerna för min mamma är som mig och orkade/orkar gnäll. På dagis så fick jag sitta kvar lääänge vid matbordet men jag slapp till slut maten. Vi fick inget annat. Kommer inte ihåg att vi fick annat om hon inte redan lagat annat mat.

Så jag har verkligen inte dom bästa förutsättningarna. Har aldrig kunnat laga mat och när jag flyttade hemifrån så visste jag inte ens hur man kokade potatis och makaroner utan fick ringa till mamma för att få reda på hur man gjorde. Då var jag 21 år gammal.

Kan liksom inte tänka på någon annan mat än fiskpinnar, köttbullar och korv. Det tycker jag är barnmat och inget som jag vill äta. Vill hellre ha kött och bea-sås och pommes. Maten jag försöker laga blir inte alltid som jag tänkt mig och det har varit många gånger som jag fått slänga en hel maträtt i roskisen för det var riktigt äckligt.

Köpte jag fisk så blev det samma maträtt av det för jag kan inget annat. Det blev fisk och potatisgratäng. Finns färdiga påsar här på Åland. Vet inte om det finns i Sverige.

OM jag skulle laga något från en kokbok så har inte en hälften av dom sakerna som står i listan. Allt utesluta något vet jag ingenting om eftersom jag inte vet hur det påverkar resultatet.

Så ja jag är en usel kokerska.

Aliki
0

Kyckling i ugnen är också en bllig favorit

Bara att dela, krydda, dressa med olja  och in i ugnen tillsammans med klyftpotatis. Vänd skinnsidan upp då kycklingen är i stort sett färdig så får du ett krispigt skinn

Prova lägga bitar av morort och lök i ugnsformen också, vem vet, ungarna kanske gillar det…

Minst 4-5 portioner nyttig, god mat för låt säga ca. 50:-.( Frysta kycklinglår i storpack, ännu billigare ) Enklare kan det knappast bli.

Jag läste ju din blogg i går och jag såg att du har köpt fritös.( jag såg också kvittot med chipsen och inläggen med microburgare..) Kanske du kan göra kycklingnuggets till barnen. Om du skär kycklingen i mindre bitar med skinnet kvar, förkokar lite i vatten och sedan vänder bitarna i kryddblandning och friterar så behövs ingen panering…de blir krispiga ändå…..Mums, att doppa i smaksatt majo!!

Ett storpack frysta kyclingdelar borde inte kosta mer än 40:- och en burk majonäs kanske 20:-

SandraB
0

Om problemet är att du inte kan laga mat så får du lära dig- det är inte kvantfysik ;-)

Köp en baskokbok och följ den. Att laga mat från grund är oftast billigare än färdiglagad och inte så svårt med lite träning.

[YlvaP]
0

Japp vi har köpt en fritös. Det är en oljefri fritös. Man använder endast en skopa (som man fick med) till ett kilo potatis eller vad det är man vill fritera.

Ja vi köpte chips men som sagt det äter vi ungerför var tredje månad för det är så sällan som vi är riktigt sugna på det. Godiset jag/vi köpte var till lördagen.

Att köpa kycklingfiléer (enbart) är svindyrt. Ett paket från svaenska Kronfågel kostar här runt 6-8 € för en påse. Kycklingen jag köpte var klubbor och var lite billigare. Så kyckling blir det inte så ofta för man får ju inte så mycket "mat" på dessa klubbor.

[YlvaP]
0

#15 Men om jag skall laga något från en kokbok så är det massor jag behöver köpa och det har jag inte råd med utöver den andra maten. Går åt så mycket till alla dessa ingredienser. Men det lär räcka länge sen när man väl köpt det. Tungan ute

SandraB
0

Alla hemlagade rätter har inte en massa ingredienser- leta rätt kokbok eller använd nätet. Du kan köpa något lite varje vecka så du fyller på i skafferiet.

Aliki
0

Kyckling filé (bröstbitar) köper jag i stort sett aldrig. Torrt, meningslöst och jättedyrt även här.

För det mesta köper jag hel färsk kyckling (ca 39:-kg, denna vecka på ica 29:- kg ) och passar då ofta på att först koka kycklingen och göra kycklingsoppa och sedan lyfta ur fågeln och köra den krispig i ugnen med potatis eller rotfrukter…dubbelt med mat!!

Eller så köper jag som sagt frysta lår, med eller utan "klubban"…det är där det goda köttet sitter. Och ett lår, speciellt med tillbehör som tex. potatis eller grönsaker räcker väl som en portion.

(Min son, 22-årig byggnadsarbetare, tar ett lår, ugnsgrönsaker eller blomkålsmos, kanske en bit ost i sin matlåda.)

Skulle det vara ett alternativ för er att ta bilen och åka på storhandling en gång i månaden på stormarknad?

[YlvaP]
0

Jo mannen brukar när han kommer hem från jobbet stanna och handla i butikerna i stan. Han är alltså borta varannan vecka på sjön. Jag försöker att styra lite granna det han handlar men i slutända så lyssnar han inte på mig för han har ju redan gjort sin matsedel och vägrar ge upp den. Och som han säger så vägrar han att skippa allt det goda.

Eftersom det är han som handlar och betalar så köper jag inget nytt och han vill inte köpa mat till mig eller nåt liknade. Han köper fryspizza och microburgare till barnen vilket jag hatar när han gör men han lyssnar inte på mig. Rynkar på näsan

joly
0

Men nog måste det finnas fler (billigare) märken än Kronfågel när det gäller kyckling? Och extrapriser på varor har ni väl även på Åland? Kött/ fågel går ju alldeles utmärkt att köpa på sig och frysa in vid såna tillfällen.

Ärligt talat, du har ju fått jättemånga bra tips både i den här tråden, och i den andra (jag oxå Glad).

Och för 17, sätt ner foten när det gäller din man! Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser vad du skriver. Rynkar på näsan

I'm your destination, I'm the reason why

joly

skogsstjärnan
0

#9 "Ett paket 750 gr pommisar kostar runt 1,85 €. Potatis på 2 kg (tror jag att det var) kostar 2,99 €. Så ja det är billigare men vi är inte så förtjusta i potatis."

Det blir ju inte billigare?! Ungefärligt räknat så får du inte ens 1,5 kg pommes för samma pris som du får 2 kg potatis.

Jag tycker själv att kokt potatis är lite tråkigt (åt det innan jag började med LCHF), men med en god sås gick det bra.

Favoriten när det gäller potatis är att skölja den, skiva den (i den form man tycker om och gärna med skalet på), hälla lite olja i ugnsform, lägga i potatisskivorna, salt och kanske en hackad vitlök, och sen skjuts in i ugnen. Blir supergott substitut till pommes, och både nyttigare och billigare, dessutom går det snabbt.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

MimLan
0

#20 Du kanske skulle ha det långt bättre utan honom? Speciellt som han inte respekterar dig och inte är det stöd du behöver och inte kan tänka dig att få det någon annanstans.

Någonstans kan man välja. Rätt mycket till och med.

För jag ser inte att du alls tänker se några möjligheter, utan bara hinder. Och att du själv sätter upp hinder som inte behöver finnas.

Kognitiv beteendeterapi kan vara en början. Samt att du funderar på varför det är okej att ha en man som inte respekterar dig.

[YlvaP]
0

Jo många tips. Skrattande

[YlvaP]
0

#22 Haha det blev lite fel det där. Jag menade att potatisen var billig och inte pommesen. Syftade på det sista jag skrev och det var potatisen.

skogsstjärnan
0

#25 Oj då, näe då var det jag som missförstod. Ja ja, potatistips fick du ju i alla fall.Skrattande

[YlvaP]
0

Men potatis skall man väl ändå inte är med lchf?

misty09
0

Gå in på denna sida och hämta recept och tips. Här finns också ett forum där man får jättemånga bra tips om matlagning, bra billig mat, hur klara ekonomin, maträtter för fattig student ( kan ju gälla andra också ) Mycket bra hjälp finns !

http://www.matklubben.se/

Aliki
0

Förstår att det kan vara jobbigt med en omöjlig karl. Jag bestämmer som tur är själv….handlar, lagar mat och domderar i köket. Snål (ekonomisk) men rättvis.

Skulle du kunna tänka dig planera din ekonomi lite annorlunda, kanske köpa mindre elektronik, låta barnen äta det mannen köpt och helt egoistiskt köpa nyttigare lchf mat till bara dig själv?

Jag är övertygad om att du kommer må mycket bättre på flera sätt. Få mer energi, slippa eller lindra diverse krämpor och som följd av det förhoppningsvis må bättre psykiskt……som i sin tur kanske kan ge dig styrka att ta tag i övriga problem i familjen….(..som en god spiral uppåtFlört)

Jag skriver inga fler "budgetrecept" till dig här, men om du bestämmer dig för att du vill vara lite ego och köra "LCHF.bara-för-dig-dieten" så hjälper jag gärna till. Skulle bli glad om jag fick se din blogg redigerad innan jag går och lägger mig.

Lycka till!

[YlvaP]
0

#28 Hmm. Det var ju tusen olika sökkriterier. Inte vet jag. Vill ha recept om jag söker på tex griskött. Att dela upp det i olika kök och olika maträtter är ju bra mycket jobbigare för mig då jag inte alltid vet vad det är jag vill med matlagningen.

Gjorde en sökning och det fanns inte ett enda recept. Rynkar på näsan

Men det bästa var att det åländska köket fanns med i kriterierna. Skrattande

[YlvaP]
0

Skulle du kunna tänka dig planera din ekonomi lite annorlunda, kanske köpa mindre elektronik, låta barnen äta det mannen köpt och helt egoistiskt köpa nyttigare lchf mat till bara dig själv?

Jag vet inte om det är mitt funktionshinder eller om jag är dum men jag är usel på att planera. Har svårt att tänka "outside the box". Kan oftast inte tänka långsiktigt och planera i förväg.

Sakerna jag får är från hans ekonomi så det påverkar inte min budget. Men jag håller med om att det blivit en hel del av detta på sista tiden. Jag har så sjukt svårt att bestämma mig och tror att dom andra sakerna är så mycket bättre än det jag har. Obestämd

misty09
0

Tror du missförstått sidan. först måste man logga in, dvs skapa ett konto precis som här med användarnamn och lösen. Sen kan du  klicka på recept. Skriv in billiga och upp kommer ca 230 recept. Eller skriv köttfärs. Man behöver inte söka på alla kriterier. Man kan också gå in på forumet och skriva billiga. Då får man upp alla tips andra skrivit om billig matlagning, spartips mm

Ps vill också se din blogg uppdaterad innan kvällen / Kram

Zepp
0

Det går att göra goda enkla rätter av rätt billiga matvaror.. bara man tänker efter lite.

Fiskblock är billig fisk, jag gör alltid fiskgratäng av dessa.

Man tinar fisken och smörjer en lagom ugnsform med smör, varvar fisk och purjolök och saltar o pepprar, häller på en stanning av grädde och ägg, och så strör jag på riven ost uppepå, går lika bra med skivad.

Det är perfekt att ta en större form och varva lager av skivade potatisar, sen äter varoen så mycket potatis man vill.

Kycklinggryta.. ta en hel kyckling, dela den i smådelar, stek på i smör i en rätt stor järngryta, häll på en burk krossade tomater och låt allt puttra en liten stund under lock till allt är klart.

Man kan ha lite olika saker i grytan.. svamp.. purjo, vitlök, vad man tycker är gott.

Servera till ris eller potatis, du kan ta något annat, tex en grönsallad.

Fläskgryta.. ta grytbitar som du fräser på i smör i grytan, svamp, lök, lite vad du har hemma, krydda o slta häll på grädde och låt puttra en stund tills allt är klart, servera med potatis, ris grönsallad, tex!

Köttfärssås, kan vem som helst göra utan att misslyckas, ta pasta till barnen och gubben.

Stek på färsen i smör, häll på en burk krossade tomater, svamp och lök, man kan lägga i lite vad man vill och tycker om.

Går att krydda med allt möjligt allt ifrån curry till hot chilli, allt efter tycke o smak.

Man kan göra väldigt mycket olika med färs, köttbullar, biffar, gratänger, köttgrotta.

Frukost.. omellet, med korv, bacon eller bräckt skinka.

Färdig mat är dyr mat, och oftast renons på näring.

På helgen kan man festa på helt kött, typ stek med svampsås.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aliki
0

# 27 Potatis och pasta som jag föreslagit är som komplement till maten för dina barn, att "dryga ut" med, äta samma mat är mer ekonomiskt. För en lchf:are som jag gäller en likadan bit kyckling som sonen men med lite sallad, majo eller en klick smör (inte margarin Flört) för att få den energin jag behöver.

(Och en enstaka potatis någon gång ibland tillsammans med bra mat är 1000 x bättre val än halvfabrikaten)

[YlvaP]
0

#34 Aha var det så du menade. Tungan ute

#33 Är inte blockfisk en mager fisk? Trodde inte korv var något bra att äta som lchf:are.

Zepp
0

Blockfisk är mager, men inte smöret, osten och grädden.. snåla inte med smöret!

Finns bättre och sämre korv, finns de med 90% köttråvara.. och man blir mättare på en sådan, annars så är de halvfabrikat, man får kika på innehållsförteckningen, lika med bacon faktist.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

skogsstjärnan
0

#27 Näe, jag avstår potatis. Tänkte mest på bättre (och billigare) alternativ till dina barn.

[YlvaP]
1

Hur är det med mariander då? Såna som man köper alltså.

Aliki
1

Färdiga marinader innehåller ofta ganska mycket socker. Lätt att göra egen, sök här på Kif för Lchf-vänliga eller på annan receptsida.

Med pressad vitlök i vatten eller olja har du kommit halvvägs, sedan kryddor efter egen smak

Fiana
1

Visst är det bättre om man har massor med pengar och kan välja alltid det bästa osv och bara extra fina special ägg från lyxhönor eller gräsbeteskött med extra massage etc. (nu överdriver jag lite).

Men bara för att man inte kan det så utesluter det ju inte att det ändå är bättre att göra "nästan bra" än "helt fel".

Jag är i perioder ganska så pank, då äter jag ägg och smör. Kul? njä men billigt. Kombinerar jag med intermitent fasta också blir det ännu billigare (en jätteomelett som en måltid per dag gör jag kommer under 10 kr per dag i matkostnad om jag måste - samma som 1 flaska läsk av billig sort). Nu rekommenderar jag inte direkt det till någon, utan det var mer ett exempel, större delen av tiden äter jag bättre än så även om jag sällan har mycket pengar.

Jag köper i princip alltid efter vad som är på erbjudande (skickar inte affärerna hem reklamblad t ex? Oftast finns de också på internet). Ibland blir det lite långt att gå och till olika affärer (har ingen bil och nyligen flyttat till en mindre stad med väldigt begränsad lokaltrafik) - men det håller ner mina matkostnader med i alla fall närmare 500 kr per månad för en person när jag är noga med det.

Är det erbjudande på kycklingklubbor? ja då köper jag det och åtminstone lägger i frysen (är inte så förtjust i kyckling men det är bättre än ägg och smör bara iaf :P). Är det bra pris på köttfärs? ja då blir det ordentligt med köttfärs (stoppar en del i frysen för att inte behöva äta köttfärs heeeela veckan) - två exempel på varor jag aldrig köper till ordinariepris. Grädde har nästan alltid någon affär på 2 för xx erbjudande på de billigare lång hållbarhets varianterna. Smör för det mesta med. Ägg köps alltid i jättemängd när det är erbjudande - det håller flera veckor längre än vad som står på förpackningen i kylen.

Vitkål blir det också mycket speciellt den tiden på året då den är nästan gratis (prova att steka den strimlad långsamt i ordentligt med smör, eventuellt kan du även ha i lite vatten och koka en liten stund också efter stekningen tills vattnet är borta - blir sött och gott och utmärkt mycket bättre än t ex pasta till maten).

Visst är de flesta korvar och färdiga köttbullar etc. att räkna som "inte så bra" men de är fortfarande bättre än pulvermos och margarin t ex. (bättre med nästan rätt än helt fel).

Som många nämnt ovan är enklaste principen för en familj där alla äter lite olika är att skilja på tillbehören så kan alla ändå äta (i princip) samma. Själv kan du t ex äta ägg till lunch när inte hela familjen äter ihop.

Ytterligare som kan vara billigt om man får tag på pofiber och/eller fiberhusk till vettigt pris är "lchf-bröd" som man kan ha för att "äta macka".

[YlvaP]
1

ANgående reklamblad så nä det kommer inte från dom stora butikerna inne i stan. Inte ens till dom som bor där. Det är i tidningar på en helsidesannons som dom visar vad dom har för erbjuandet. När jag själv jobbade i butiken i stan så visste jag om det som var på special och kunde få mannen att komma och köpa det. Men nu har jag inte jobbat på ett år även om jag har kvar min anställning.

Den enda reklam jag får från en matbutik är till min lokala handlare.

Pirkka hade ett erbjudande förut på sina produkter att köp två matlagningsgrädde för 1,50 €. Ja matlagningsgrädde och inte vanlig grädde så där fick jag ingen rabatt. Obestämd

Det är sällan erbjuande på mejeriprodukter med en högre fetthalt. Oftast är det dom där lättvarianterna och margariner. Om du tittar på en hylla här så är det nästan bara fettfritt som man kan välja på (tänker på yoghurt).

Köper Klövermjölk (import från Sverige) på 1,5% fett. Dom är på 1,5L för 99 cent medan den åländska mjölken kostar som billigast 99 cent och då bara för 1L. Ju fetare mjölken är desto dyrare  blir det. Tror den fetaste mjölken kostar 1,14 € för 1L.

[ngupa]
1

Hej Ylva!

Får jag rekommendera LCHF-recept, där finner du fler bra och enkla recept.

+ att jag själv lagar oftast enkel och snabb mat, och det hittar du på min blogg! Skrattande

Klicka länken nedan i inlägget.

Fiana
1

#41 Kika på internet också - det kommer mer och mer att reklambladen kommer upp där. (av de affärer som jag har här i en ganska liten stad så kan jag hitta 2(3) olika konsumbutikers, netto och lidl varje söndag. Icabutikerna är lite slarviga med att få upp dem i tid dock, så oftare får jag de närmaste 2 i brevlådan innan de får upp dem på nätet). Vissa av affärerna är dock så pass iväg att jag måste utnyttja den dåliga lokaltrafiken så då får jag räkna på om det är värt biljetten, är det många och riktigt bra erbjudanden så är det det, men knappast inte för något enstaka som inte sparar mycket.

Ost är ytterligare en vara jag aldrig köper till ordinarie pris, visst det blir inte alltid min favorit (*stirrar menande på juledamern i kylen jag köpte för 20 kr (drygt ett kilo) som aldrig verkar ta slut så jag får börja på den godare prästosten som netto hade för 55 kr kilot ett tag sedan*). Just nu råkar jag också ha rejält med bacon hemma (inte heller någon jättefavorit men var gott om erbjudanden på bättre sort på senare tid).

Zucchini har jag också 2 hemma och en sådan vara man absolut ska kolla pris på. Aldrig att jag köper den för de närmare 30 kr kilot de ofta vill ha, men för runt 12kr som jag hittade erbjudande på är den absolut användbar.

För att hålla nere kostnaderna och få mer variation gäller det att hålla ordentligt koll på vad som är ordinarie pris på saker så man kan se de riktigt bra erbjudandena och då köpa rejält. Ibland är det verkligen närmare halva priset på saker. Sen är vissa saker nästan alltid prisvärda, medans andra i princip aldrig är det ens till halva priset. Jovisst skulle jag kanske hellre ibland även när jag är pank ha kyckling filér jag kunde stoppa någon god fyllning i och linda i bacon, men om de kostar 10kr portion och klubborna  3-4kr portion till ordinarie pris så pja oj vilken bra idé klubborna plötsligt blev.

Sen visst kommer t ex smör aldrig vara lika billigt som margarin, men margarin känns inte hälsomässigt som ett alternativ, så då blir alternativet att se till att handla smart på lite andra varor istället så det inte blir dyrare totalt.

Du skriver att du inte har råd med bensinen att åka in till (större)stad och handla - det kan löna sig ändå beroende på priserna, kan vara värt att räkna efter beroende på hur långt det är. Man kan då åka in och storhandla sådant som håller sig till kanske mycket bättre pris 1 gång i månaden (och då få det *du* vill handla snarare än vad din man vill (fryspizza etc. brukar sällan vara särskilt prisvärt).

Det fanns en tråd här någonstans om det med pris på saker räknat som kr/kcal som är ganska tänkvärt - smör t ex är ur den synvinkeln väldigt prisvärt.

marikard
2

Oj, du hade ju fler hinder än en benlös groda! Skrattande  tycker inte att ditt matkonto är så lågt.. i vår familj gör vi av med mindre sen vi började med LCHF.

Mitt råd är att du köper en kokbok. och sen ska dina ungar äta den mat du lagar annar kan de vara utan.  får ungarna själv bestämma så äter de helst glass till midda.

Aniara4
1

Om du har råd och möjlighet att köpa en enda bok så rekommenderar jag Per och Katarinas bok:

LCHF till vardags : riktig mat för familjer med tunna plånböcker

Du behöver förstås inte köpa den från den sidan i så fall, det var bara det ställe där jag först hittade den.

marikard
1

YlvaP! först så ber jag om ursäkt.. jag läste fel och trodde din månadsbuget var din veckobudget.  Men där tar mina ursäkter slut. Jag har läst dina inlägg i båda trådarna nu och jag blir ärligt talat skrämd av det jag läser!!! Vad FAAN är det för Jävla karl du lever med??? När han kommer hem ska det lyxas med maten men när han är ute på sjön får du och era barn leva som fattighjon!!!  Det är så synd om dig för du har inte råd att åka bilen till affären och du kan inte laga mat för att din mamma bara gav dig köttbullar?? 

Jag känner inte dig och din familj men de signaler du skickar ut här på forumet är… inte bra.

Aliki
1

Vardag igen…matlådan är packad och jag ser fram emot en fin, solig kolhydratfattig vecka.

Hoppas du mår bra Ylva och kanske vill hänga på denna vecka med lite enkel och  jättebillig LCmat… ?

(gillar inte dagens blogginlägg bättre än gårdagens, med tar det för ett dåligt skämt..)

camsve09
1

# 47

Bra ide! Jag är på en sådan tråd - billiga vardagstips á la LCHF.

Själv äter jag omelett med ost just nu och beräknar stå mig till i em då det blir LCHF-vänlig korv till mig och barne. De får pasta till också, jag tar lite sallad.

misty09
1

Enligt Ylvas förra tråd har hon avslutat sitt konto på iFokus men ska enligt uppgift vara ok trots morgonens blogginlägg!

Beate
0

#49: Skönt att höra! Jag hoppas verkligen att hennes situation kan bli bättre, låter som hon har det fruktansvärt jobbigt och har tappat all tilltro till sig själv.

Ylva - om du läser detta: Försök få stöd från familj o vänner och ta hjälp av läkare/terapeut etc. Våga tro på att allt kan bli bättre och ta små steg själv med det du behöver ta tag i, man är oftast starkare än man tror! Lycka till!

Aliki
1

#48  Jo visst, jag är väl lite bra på "snålmat"…Startar någon en tråd så dyker jag säkert upp.

Jag skrev inlägget i ett försök att få ett svar av Ylva, blev orolig (…igen, i morse)

marikard
1

Jag avskyr kvinnomisshandel i alla former och att läsa Ylvas inlägg fick nackhåren att resa sig. Sorry YlvaP!

[WX5]
1

Sökte på ordet barnfamilj så hittade jag denna tråd. Var in på hennes blogg nu och hon har skrivit ett nytt inlägg ifall det är någon som är intresserad.

Elshira
0

Jag brukar alltid börja mitt inhandlande i affären efter vilket kött som är billigt (typ) och sedan inhandla tillbehören efter det. Men det mesta kan man ju ha som standard hemma.

Men som här om dagen köpte jag en ett stort stycke fläskkött att göra fläskkotletter av. Utan ben och dessutom mörat - 49 kr/kg. Den var ca 1.2 kg stor och räckte till 6 personer. Till det gjorde vi potatisgratäng i en vanligt keramisk ungsform.

1 kg potatis 15 kr, 3 dl grädde 14 kr, 1 gul lök några kr.

= ca 80 kr för 6 portioner. Och även med ett dyrare kött för 20 kr till blir allt bara 100 kr.

Är du inte strikt LCHF så kan du ju ta bara lite potatisgratäng och ha ett stekt ägg till istället, annars får du väll göra en gräddsås till dig själv bara. Béa finns att köpa som är helt ok med faktiskt.

Vi hade dock marinad till också (grillade) på kanske 70 ml soja, lite olika pepparsorter (köper hela och krossar eller maler) och lite rosmarin och en liten gul lök eller vitlöksklyfta eller så bara. "Lyxade till" det med en pressad apelsin denna gången med, och lite färdig buljong.

Vill man inte marinera köttet (som då med potatisgratäng knappt behöver sås) så kan man ju ta samma ingredienser och göra en gräddsås i princip.

"Flygande jakob" är en favorit här hemma med. Kyckling, grädde, curry, ketchup(eller då hellre tomatpuré), lite jordnötter och banan. Till det ris eller pasta funkar det med. Du kan ju äta bara kycklingen och såsen och strunta i riset och ta någon extra klick smör till bara.

Det kan då i.af inte bli billigare än att köpa fördigmat till alla. Den billigaste vettga maten (dvs inte bara panpizza) som är färdig kostar ju runt 30 kr/förpackning, 25 om man har tur.

Jag kan i.af varmt rekomendera de lite större kokbäckerna som "vår kok bok" eller liknande. Går att hitta ganska så billigt (2-300 kr), men där hittar du allt från hur man gör såser, förbereder och tillagar olika köttbitar (väldigt bra då man kan köpa lite billigare kött och ändå få till det!) och givetvis en massa recept. Eller sök på "recept.nu" och välj en huvudingrediens och leta bland lite recept där.

Sedan kan man ju faktiskt skippa många "små detaljer" i recept. Jag har sällan alla kryddor som står i ett recept, i.af lite mer "speciella". Och det bli gott ändå…! Man måste inte alltid följa recepten till punkt och prickat!

Hakuna matata!