LCHF- ingen diet numera en livsstil
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Frälst av LCHF.
Kort om mig; fick diagnosen graviditetsdiabetes 2006 och har dess kämpat med typ 2 med alla möjliga medel - främst att följa kostråden för diabetes. Jag fick höra "Ät mindre så går du ner i vikt. Så enkelt är det" från min diabetesläkare. Kände mig misslyckad, lat och ständigt hungrig. Bytte snabbt läkare. Ni kanske undrar vad jag gjorde för fel? Svaret : följde alla diabeteskostråd! Dessutom blev jag uppmuntrad av diabetessköterskan att göra en Gastric Bypass -operation eftersom typ 2 diabetiker går före i kön - eller börja ta insulin istället för tabletter. Hade ständigt ont i magen pga metformin. Jag fick ingen hjälp vart jag än vände mig.
Jag provade GI men kände inte att jag fick någon kick-start. Började intressera mig för LCHF i början av januari 2011. Summering av vad som hänt sedan den 28 januari :
- 12 kg lättare
- minskat BMI med 2.0
- minskat midjemått med 10 cm
- HbA1C minskat från 6.6 till 5.6 (långtidssockervärdet)
- halverat kolesterolvärdet
- fått normala levervärden (halverat!)
- minskat behov av medicin, men läkaren är fortfarande för skeptisk för att sänka dosen
- magbesvären är borta
- piggare, presterar och orkar mer
- sockerberoendet borta
- bättre förebild för familjen!
Och viktigast av allt - för mig är LCHF ingen diet utan en livsstil som jag inte kommer att sluta med (möjligtvis öka kolhydratintaget något när jag nått mina mål)

Hej Alexander…
En tråd med samma innehåll räcker jag tar bort den andra..
Kul att du känner att du hittat rätt, och grattis till din förbättrade hälsa..! 
Grattis!!! Tänk vad en del läkare och sköterskor kan ställa till med! Sänka ens självförtroende och stötta ens sjukdom. Men vi har alla blivit lurade…bäst att lyssna på kroppens signaler.
Ja verkligen Svartjord! Som jag nämnde, fick jag ingen hjälp av läkare, dietisten eller diabetessköterskan i ungefär 5 år. Tur att kolhydrater i fokus finns samt alla underbara människor omkring mig som stöttar och inspirera mig.
Har haft dock lite svårt att överyga min nya läkare om LCHF men om man kalla det för 'lågkolhydrat kost' då lyssnar hon mer
. Hon (liksom de flesta, är fettskrämd och vill inte att jag ska öka fett intaget!) Hon tror stenhårt på att ''hjärnan behöver kolhydrater och då måste du äta mer kolhydrater och frukt, och särskilt flingor och fullkornsbröd''!!
Jag fick också höra att 'oj, hög fett låter farligt' men när jag sa att jag var vegetarian då svarade hon, vad bra, då slipper du allt det där fetta bacon som man äter på en sån diet!! Jag kör också s.k 'anaerobisk träning' som jag läste är väldig effektiv mot typ 2 diabetes eftersom mjölksyra tillverkas i musclerna och sockret från blodet skickas till musklerna och blodsockret minskas. Det tyckte hon också lät jättefarlig (utan syre!). Jag fortsätter iallafall : )