Hamburgerost!
Jag tycker att sån där knallorange, färdigskivad "hamburgerost" är så otroligt gott. Såklart är vanlig ost som man skivar själv säkert nyttigare men på hamburgare är den andra så jätte god.
Men en sak oroar mig. Hur många kolhydrater innehåller denna ost? Har inte hittat några uppgifter o detta o inget står det på förpackningen. Någon som vet?

På mitt paket står 7,5 kh/100g.
Jag har slutat ta det på min burgare. Tar västerbottenost istället!

Jag vet vad du menar, jättegott! Har dock läst någonstans att det inte är riktig ost överhuvudtaget, men vet inte säkert vad den innehåller.
Äh, nå´n gång ibland…
(Det har hänt att jag köpt ett paket och tryckt i mig alla skivorna själv, och skivat hushållsost på burgarna till ungarna)
Smaken du söker tror jag är cheddar och konsistensen kanske mera Gouda/smältost…Här kommer ett favoritrecept som jag kom ihåg nu även om det inte var det du efterfrågade:
Lägg 3 tomatskivor, 3-5 lökringar, 3 paprikaringar tätt på en tallrik,
Salt, peppar och några droppar tabasco på det o kör i micron en stund.
Lägg en skiva fetaost med Gouda över på en annan assiette och lyft över tomatröran…( parmesan på toppen om du har det hemma) kör lite till i micron tills osten smält…Mums!!
(Kan kallas för "Fusksaganaki med inspiration av 3-ostarstoast " eller helt enkelt "ostfrossa")

MMMMmmmmmmmums fillibabba Aliki!
Tack för det receptet - ska omedelbart köpa hem feta- och gouda-ost.
Håller med om att hamburgerost smakar gtt - men som sagt - är nog inte så nyttigt om man äter för ofta!
Sådan skivförpackad "smältost" är aldrig helt riktig ost, bara delvis och de innehåller en hel del kolhydrater (på en del förpackningar står inte näringsvärdet, men innehållsförteckningarna är oftast de samma så troligen är kolhydratermängden det med).
Kommer inte helt ihåg nu men det finns ett märke av sådan ost som dels har cheddar och dels en som inte är cheddar - den ena har betydligt lägre kolhydratsvärde än den andra (tyvärr är också den "andra" den so är godast). Men kan vara värt att skika närmare på om man verkligen gillar sådan ost. Dock är även den som är lite lägre än de andra fortfarande mycket mer kolhydrater i än vanlig ost.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag köper sådan ost på ica maxi.. Slices med Emmental heter den.
kolhydrater 3,2/100g 0,6 per skiva
tycker det verkar helt ok, god på hamburgare eller oopsies 
#5 Ja, den var det jag menade - deras cheddar ligger betydligt högre och samma med de flesta andra.
Fortfarande dock inte ost (på samma sätt som de där rivna "pizzamix" etc. inte får kallas det) - delvis vanlig ost och delvis vad som skulle snarare kvalificera in som margarinost.