Experiment: Stevia mfl, blodsockret höjdes!?
Är det någon/några här som verkligen har kollat stevian mfl genom att ta stickor?
Vill gärna komma i kontakt mer er. kan ni pm´a mig eller skriva i denna tråd?
Vi håller på med ett experiment med att inta stevia, sukrin och luo han guo i rent vatten och före och efter tar hon stickor och mäter blodsockret.
Hon började med stevian och fått en höjning alltså.
Det finns trådar om blodsocker, insulin och stevia. Gör en sökning.
det vet jag efter att ha varit här i över 3 år…
jag önskar här diskutera vårt experiment och också ta reda på om vi gör fel, då hon får en höjning av stevian, som femtioelva andra säger att vi inte ska få.
Såvitt jag vet är det bara sukrin som testats tidigare och kommenterats. Men hur mycket steg blodsockret med då?
efter 2 timmar så var det på 6,5
hon skulle återkomma med hela raddan siffror om en stund.
Jag har lekt lite med min blodsockermätare på sistone. (Och jag har kollat med kalibreringsvätska så att den är bra kalibrerad.)
Härom veckan gjorde jag ett experiment med Stevia. Jag mätte blodsockret innan jag drack ett glas vatten med en halv tesked eller så Stevia (har ingen tillräckligt noggrann våg) och sedan en gång i halvtimmen. Stevialösningen smakade sött, men på gränsen till beskt, jag hade alltså i kanske lite för mycket. Det enda jag intog medan experimentet pågick var rent kranvatten. Experimentet utfördes under den tid på dagen då jag inte brukar äta och inte brukar vara hungrig.
Mätningen före visade 4,4.
Efter första halvtimmen började blodsockret sakta sjunka, med 1-2 tiondelar per halvtimme. Vid mätningen 2 timmar efter att jag druckit lösningen hade det sjunkit snabbt till 3,6. Strax innan denna mätning började jag känna mig väldigt hungrig samt att jag frös något kopiöst. En timme senare låg BS på 3,3. Vid nästa mätning började det gå på igen.
Där avslutade jag min mätning.
Min högst amatörmässiga slutledning är att kroppen reagerar på den söta smaken med att utsöndra insulin - preventivt, innan blodsockret ens har börjat stiga (vilket det hade gjort om det hade varit socker) och trycker därmed ner blodsockret (vilket orsakar känslor av hunger/sug).
*dubbelt*
hmm….
Jo nu har jag fått alla siffror på experimentet med vatten och stevia.
Jag åt mat kl 1500
kl 1550 värde 3,6
kl 1658 värde 3,9
kl 1755 värde 3,6
3 timmar efter matintaget intog jag varmt vatten med Stevia och klockan var då 1810
kl 1824 värde 4,2
kl 1852 värde 3,9
kl 1931 värde 5,1
kl 2000 värde 6,5
kl 2030 värde 3,4
idag går hon vidare med sukrinet och mäter.
hur kan det bli så olika?
Någon får lägre blodsocker och min vän får förhöjt?
Hon är smal och frisk och tränar mkt och äter LCHF.
#8 Vad jag läst här så reagerar vissa på lightläsk som att de druckit socker men inte alla. Kan det vara så att när man är frisk så reagerar man inte men har man nån ämnesomsättningssjukdom så reagerar man? För jag har för mig att moonlight diskuterat en ev ämnesomsättningsstörning i en annan tråd…
Själv har jag aldrig kollat (jag har hypotyreos) men det kan jag kanske göra om ca ett halvår när jag inte är gravid längre…
Det är helt omöjligt att göra ett sådant test som enskild individ då bs svänger naturligt hela tiden, det ökar eller sjunker även av träning, och kroppens egen produktin sätter fart när den tycker att det behövs, så det blir svårt att veta varför eller varför det inte händer som man själv vill.
#9 Det stämmer. Jag känner mig inte helt frisk och misstänker nedsatt sköldkörtelfunktion och/eller ev. något annat.
Jag kan tillägga att jag gjorde experimentet under en ledig dag, med minimalt med aktivitet. Det mest ansträngande var att jag gå till köket för att fylla på vattenglaset vid något tillfälle. Jag har mätt blodsockret under en dag vid ett tidigare tillfälle och visst förändrades det någon tiondel hit och dit, framför allt i samband med ansträngning eller intag av mat, men definitivt inte så mycket som efter Stevialösningen.
Jag anser att Stevian påverkade mitt blodsocker - det sjönk - men jag inser givetvis att ett ynka, amatörmässigt experiment inte säger någon större sanning.
jag vet inte om hon tränade under experimentet, men jag vet att hon har misst sinnet för smak i samband med en huvudskada. Så hon kan inte känna smaken av sött direkt heller.
ska ta reda på om hon tränade.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med ämnesomsättningsstörning räknar jag i detta fall inte bara hypotyreos och liknande utan även diabetes och metabola problem…
Nix, ingen träning satt och slöade hemma bara.
#12 Jag skulle inte bli förvånad om smaksinnet, eller åtminstone hjärnans erfarenhet och möjlighet till beräkning av vad som komma skall, spelar in här.
#13 Just diabetiker torde det här vara intressant för. Har nu snubblat över (dock ej läst noggrannt) studier som "Antihyperglycemic Effects of Stevioside in Type 2 Diabetic Subjects" (Gregersen et al, 2004) samt "Rebaudioside A Potently Stimulates Insulin Secretion From Isolated Mouse Islets" (Abudula et al, 2004).
Det verkar kunna finnas ett samband mellan Stevia och insulin.

Jag väntar med spänning på testet om Sukrin. (Var tvungen att skriva en rad så att jag kan följa tråden. :)
"Every point of view is a view from a point."
hon har ännu inte kunnat testa detta, men jag lovar att skriva så fort jag får siffror. 
Nu har jag roat mig med en ny blodsockerserie, med Sukrin.
Denna gången drack jag två glas vatten med totalt 3 msk (ca 35 g) Sukrin. Det var svårlöst och dessutom smakade det sött och vämjeligt, så jag klarade inte av att få i mig mer. Det var kanske för lite för att göra ett bra experiment, men jag fick bara inte ner mer.
Sedan mätte jag blodsockret en gång i halvtimmen i 4 timmar. Minimalt med ansträngning under tiden och under en tid då jag inte brukar äta. Enbart vatten intogs under tiden.
Blodsockret ändrades som mest -0,2 och +0,1 från startvärdet, vilket torde vara normal variation. Detta tyder på att denna mängd rent sukrin inte påverkar mitt blodsocker, vad det nu betyder.

moonlight:
Tre matskeder är väl jättemycket?! Så mängden behöver du nog inte oroa dig för.
Tack för att du utsatte dig för detta vämjeliga :) och redovisar för oss andra. Jag tycker det är jätteintressant. Det känns ju som att sukrin är ett bra alternativ ur blodsockersynpunkt i alla fall.
"Every point of view is a view from a point."
Finns det någon annan som kan tänkas kolla stevian?
jag ahr ännu inte fått siffror för sukrinet och luo han guo.
Återkommer när jag har dem.
OM fler vill testa vore det kanon!
tack moonlight!! 
Här är värdena för Luo han guo
Guo Han Luo
Intog kl 17.20 och hade blodsockervärde 5,6
1745 6,2
1804 6,3
1832 5,4
1855 5,6
1908 5,3
1925 5,3
Ser väl helt ok ut?
ja nu har jag stuckit mig själv efter en frossar eftermiddag. Dvs LCHF
middag, med moccaglass till efterrätt och kaffe med en whoopie pie. Desserterna var gjorda på sukrin, stevia och luo han guo.
Mina värden när svägerskan dök upp med stickorna:
5.3
Vi gick ut en rask prommenad/jogging i 45 minuter, vid hemkomst
5.2
vi äter middag och efter 30 minuter
5.9
vi äter hemlagad moccaglass = luo han guo och efter 30 minuter
5.7
vi dricker kaffe + 1 st whoopie pie = sukrin och stevia och efter 30 minuter
5.5
Mitt blodsocker ser väldigt stabilt ut även om jag ansåg att jag riktigt frossade i "sött", smaken var söt iaf.
På MIG så stiger inget blodsocker av något sötning iaf.
Svägerskan testade sukrinet på fastande mage och det hände inget på kurvan.
Låter alldeles utomorträffligt! Tack! 
/L
#22 Det är inte enbart höjning av blodsockret som är intressant här. Även sjunkande blodsocker är högst intressant. Att blodsockret sjunker, som det gjorde på mig i mitt Stevia-experiment, kan tyda på ett insulinpåslag - kanske som reaktion på den söta smaken. Och jag tror att förmågan att känna smak - vilket din väninna saknar - spelar in här.
Sjunkande blodsocker kan orsaka sug och, om det sjunker tillräckligt lågt, hypoglykemi. Och insulin i sig främjar väl fettinlagring?
Som jag ser det visar dina mätningar 30 minuter efter ansträngning och olika mat inte särskilt mycket om något sötningsmedels effekt på blodsockret. Min ganska kraftiga reaktion på Stevia kom efter drygt en och en halv timme. Och givetvis torde reaktionen vara annorlunda om man blandar sötningsmedlet med andra saker.
jag hoppas kunna göra om testet igen med alla sötningar på en gång och ta stickor bortemot till 2 timmar efter intag bara för att se.