Vänjer sig kroppen?
När det kommer till att lägga om sin kost får man ofta läsa här och där att kroppen vänjer sig snabbt vid nya matvanor och resultatet blir att man börjar lagra och slutar gå ner i vikt.
Gäller detta även för lchf? När vänjer sig kroppen och vad händer då?
En sund själ i en sund kropp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet inte exakt men min mamma har ätit viktväktarna i 5 år och håler fortfarande på att "vänja sig till den nya maten".
Bäst mår nog kroppen om man tar det väldigt lugnt och sen behåller LCHF under hela livet.
Det är bara tro men min kropp vänjer sig inte a lls snabbt till nya matvanorX) haha
Jag hör tyvärr till dem som först gått ner och sedan börjat gå upp på LCHF och har nu gått över till mer protein, mindre fett och lite mer carbs. Jag är själv inte helt övertygad om att alla får en bra vikt eller når sina mål enbart genom LCHF utan jag testar lite alltmöjligt (om något inte funkar får man förändra det, inte sant?
)
Insulin är ju en sådan sak som man kanske inte vill höja och sänka i onödan men jag har googlat lite på de andra hormonen som reglerar vikten i kroppen och har bl.a. intresserat mig för leptin och ghrelin. Det här var minst sagt intressant läsning även om källorna inte är spiksäkra.
Overweight people had developed resistance to leptin (similar to insulin resistance)
Essentially the signal from leptin to brain was broken somewhere
Insulin stimulates leptin release
Inflammation (omega 6/3 ratio) also increases leptin resistance
Refeeds should be high carb, moderate protein, low fat
Short-term carb overfeeding can bring leptin levels up (faster than fat is gained) Only responds to carb-intake. Overfeeding on fat does not produce a similar response
Refeeds are used for both leptin and insulin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Väldigt intressant!
Jag är inne på din linje Erik med att lchf inte är den enda slutgiltiga lösningen. Precis som inom allt annat som har med människan att göra behövs ju onekligen flera perspektiv.
Jag kommer köra lchf så länge det fungerar positivt för mig också och sedan testa precis så som du gjorde. Kanske lite åt GI-hållet.
Vill inte åka tillbaka till Pasta- och bröd-landet, men det behöver man ju inte heller bara för att man lägger till lite carbs.
Ska bli intressant att höra om fler har några perspektiv på det här och om deras kroppar vant sig…
En sund själ i en sund kropp.