Blir tokig
Alltså varenda människa skall trycka upp denna "mirakelkur" i ansiktet på allt och alla. Till och med min mamma tyckte att jag skulle göra som mina syskon för dom har ju blivit så smala och hej faderullan.
Saken är den att jag testade denna metod långt innan dom ens började. Men jag har aldrig haft tålamodet att hålla denna metod.
Men lchf:are verkar ju tro att detta är miraklet och måste trycka upp denna metod i ansiktet på folk hela tiden. Varför är det så? Det kommer in folk på min blogg som aldrig kommentera en enda gång och skriver en meter lång kommentar om lchf och dess mirakel till metod.
Skrev om att jag ville göra en GBP-operation och vips så var det folk där och skulle pracka på mig allt som har med lchf att göra. Metervis med text och när jag förklarar mig att jag har testat och att jag vet om grunderna och "tänket" bakom denna idé och att jag inte har tålamodet eller ekonomin till detta så får man ett lika långt svar tillbaka och berättar att jag gör fel och liknande.
Nej jag har inte ekonomin till detta för jag har iinte råd att köpa två olika uppsättningar mat till oss. Har enbart 250€ i månaden och det måste jag tanka bensin för minst 100€ så det lämnar väldigt lite pengar till mat. Har inte råd att köpa lax, kött och kyckling och smör skall vi inte snacka om för det är dubbelt så dyrt som margarin. Iaf här där jag bor. Kan inte köpa flera förpackningar med grädde eller en fet ost som kostar runt 12€ kilot och det finns bara bitar i 700gr storlek. Det jag räknade upp nu var enbart för mig och säkert glömt en hel del så som ägg och bacon.
Till det måste jag köpa mat till barnen och det skall vara korv och köpebullar, pasta, fiskpinnar och såna saker. Det skall vara bröd och sånt med. Skall jag köpa allt detta plus det jag räknade upp i förra stycket så har jag inga pengar kvar så att det räcker hela månaden.
Lägg sedan till att mannen inte tycker om att jag skall äta såna "extrema dieter" (hans ord). Inte speciellt uppmuntrande. Gnäller att det kostar för mycket och hjälper inte till alls att muntra upp en.
Men när ni inte vet alla faktan innan ni slänger ur er om denna metod så ber jag er att tänka efter. NI VET att denna metod är bra så varför inte ta reda lite bakgrundsfakta om personen som vill gå ner i vikt. Ställ frågor och utöver svaren ni får så kan ni diskutera om lchf. Det skall inte vara det första som kommer från er mun. Dom som VILL vara med erat gäng så kan ni ju prata med dom på ett helt annat plan. Den som bestämt sig söker sig hit ändå och vill ha era svar.
Nä nu blev detta långt men jag ville ge er en tankeställare kring detta med lchf. Ha en trevlig kväll. 
Jag förstår att det blir jobbigt när folk vill pracka på. Och tycker det är bra att du säger ifrån.. och varnar oss här på forumet.
Alla LCHF-are är minsann inte såna. Och vi tycker olika du och jag om LCHF och hur dyrt/jobbigt det är.
Men ändå.. för mig är det OK att du säger ifrån.
Ha de gott!

Jag förstår inte vad du är ute efter med ditt inlägg?
Vill du läxa upp hela LCHF-gänget rent allmänt, eller vill du ha nya besökare på din blogg kanske?
Nä min blogg duger sig fin som den är.
Ville förmedla att många skall pracka på sin metod på andra människor som man inte känner och att det inte är okej. Är någon intresserad så får dom fråga utan man skall få slippa höra om det hela tiden. För ni känner inte personen ni "pratar" med. I en blogg eller forum tex.
Alla kanske inte vill ha det "upptryckt" är jag ute efter. Skriver jag eller någon annan om att dom funderar på att göra en magsäcksoperation (nu skall jag inte göra det för jag har ångrat mig) så är det alltid någon där och skall berätta om att ät lchf så skall du se att du mår bättre och går ner ivikt. Personen i fråga har inte ens frågat efter vilken metod som är bäst. Dom frågade om operationen och inget annat.
Syftar mest på dom på Familjeliv men eftersom jag avslutat mitt konto där så kan jag inte skriva där mer. Ett forum där folk kallar varandra rasister hit och dit och där ville jag inte vara. Så därför ville jag berätta det för någon och eftersom jag bara "känner" till denna sajt så fick det bli här inne. Lite dumt att skriva om det i adhdforumet där det inte hör hemma.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har just nu läst din blogg. Utan att LCHF-predika tycker jag du tagit ett bra beslut att inte genomföra operationen. Hoppas du får bukt med övriga krämpor, diagnoser och din ekonomi.
Pussa & krama dina fina barn…. Önskar dig Lycka tillll!
Tack.
Jag ville inte förstöra min mage för resten av livet. Sen att man inte har kvar magmunnen känns så sjukt för den hjälper ju till att bearbeta maten istället för att gå rakt igenom och om man inte tuggat tillräckligt så kan man få problem och behöva spy. Klarar inte av att spy. Sen får många problem efteråt med att folk bytit ett beroende till ett annat. Man blir deprimerad. Vissa kanske äter och äter igen och sen blir magsäcken stor igen och då kan man inte göra om denna operation för magsäcken är redan "fixad" så att säga.
Så jag måste hitta något annat alternativ men det är inget jag skriver om. Jag vet att denna metod är bra men för att jag inte skriver om det eller praktiserar så vill jag ändå inte ha det "slängt" i ansiktet. Jag vill kunna ta egna beslut. Och ju mer någon pratar om något desto mer avig blir jag till vad det nu kan vara. Då blir jag bara sur och arg.
jag håller med #2. förstår inte riktigt vad du är ute efter genom ditt inlägg. speciellt när du skriver att det dessutom är ett annat forum du har erfarenhet av och inte oss här på kif.
jag förstår att det inte är roligt att folk predikar något du inte är intresserad av, men det är knappast alla som gör så. dessutom så spelar det ingen roll vilken diet det handlar om, funkar det så kommer folk föreslå den dieten. pulver, vegetariskt, lchf eller whatever. dessutom tror jag att folk i allmänhet gör det för att vara snälla, inte för att reta upp dig.
jag föreslår att du skriver ett inlägg i din blogg om detta, där kan de som läser och kommenterar se det och reflektera över att du inte vill ha förslag som gäller lchf.
med det sagt önskar jag dig lycka till med din viktminskning och hoppas att du hittar ett sätt som passar bra för just dig.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
TS - Jag känner igen mig i det du säger. Man har inte alltid råd med dubbel uppsättning. Jag har man och barn hemma också, och en tajt budget. Och brist på motivation, lust och ork också.
Vet inte hur många gånger jag har fått höra att det ska vara så bra och så. Givetvis så tror jag det, men jag vill inte gå på sån diet. Jag vill kunna äta det jag anser som gott (matväg nu allså, inte snask). Och kunna äta på jobbet utan att ta med matåda (hej faderullan vad matkostanderna steg ännu mer).
Jag la upp en tråd tidigare ikväll om en fråga om min svampinfektion kan vara beroende på att jag har tagit bort colan från mina dagliga vanor, och där fick jag givetvis höra att jag bör gå på strikt lchf och aldrig mer få tillbaka "skiten"…
#7 Men så himla otrevligt skrivet av dig! Du får ett ytterst adekvat råd, av någon som vill hjälpa dig bli av med din infektion - och du låter sådär!
Haha.. helt otroligt!
Fattar mindre och mindre av den här tråden. Vad gör ni här om ni inte står ut med LCHF, LCHF-are eller LCHF-råd??
*skakar på huvudet*

"Jag la upp en tråd tidigare ikväll om en fråga om min svampinfektion kan vara beroende på att jag har tagit bort colan från mina dagliga vanor, och där fick jag givetvis höra att jag bör gå på strikt lchf och aldrig mer få tillbaka "skiten"…"
Tja, du ville veta vad dina besvär beror på ..och fick svar.
Du väljer naturligtvis själv vilken nivå du vill ligga på med kosten 
Ja det enklaste vore ju faktiskt att inte skriva eller läsa på ett så otrevligt forum…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#8 jag har inte skrivit otrevligt. Det jag ville få fram var en erfarenhet. Jag undrade i min tråd, om det kunde vara boven i dramat när jag tog bort min största källa av socker i min dagliga "kost".
Och som jag sa, jag vill inte gå på lchf. Förresten så uppfattar jag dig som "otrevlig". Men man bör tänka på att det är svårt att utrycka sig i text, och du missförstod tonfallet i min text. Jag var inte otrevlig, jag gav ett exempel och gav mina erfarenheter, men en helt neutral ton.
Klart att jag står ut med LCHF:are och jag respekterar dieten - men jag vill själv inte gå på den i dagsläget.
Sen så kan jag säga att jag har blivit idiotförklarad och fått "skäll" av en hel del lchf:are det senaste halvåret. Men inte tycker jag illa om folk som har valt den dieten för det, jag drar inte alla över en kam, för då skulle jag inte komma hit med min fråga ang min infektion från början 
Sen som om jag minns rätt, så skrev jag i min tråd att jag inte ville gå på lchf, när jag fick det senaste svaret.
Jag lägger även till att här sitter jag, en gräsänka med konstant kliande i underlivet, klättrar på väggarna efter cola och har gråten i halsen tack vare det. Kanske en lite klen ursäkt till att jag denna gång är lite lättirriterad?

Ärligt talat; vad vill du egentligen? Jag fattar noll… Men det beror kanske på att jag minimerar kolhydraterna…;-)
Nä, nu räcker det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#7 Men alltså - i hela friden *varför* ställer du då frågan på ett lchf-forum? Om jag skulle gå och ställa en fråga om vad som kostrelaterat på t ex ett viktväktarforum eller ett gi-forum eller vad som så är det ju ganska så 100% säkert att jag kommer få ett svar som har med det att göra.
TS - tror som nämnts ovan att det är nog något du inte kan komma ifrån om du har öppna kommentarer på en blogg, det kommer komma massor sådana om alla möjliga olika "konstiga" saker som människor tyckt hjälpt dom och vill få andra att hitta också.
Så får nog instämma att jag inte riktigt förstår vad du vill med den tråden? eller tror du att det är något kollektivt "KiF-människor" som skriver på din blogg eller vilket forum det nu var? Kan inte påstå att jag läst något av dem ännu mindre kommenterat.
#5 Håller med om att det nog är bra att du skriver på din blogg att du undanber dig kommentarer om LCHF, och alla andra sätt att gå ner i vikt, för det är nog svårt att förstå att du vill fundera på den saken helt för dig själv. Att skriva i en blogg är ju ett sätt att ventilera offentligt. Stänga av kommentarer helt kanske är ett sätt för dig?
Oavsett hur du vill gå ner i vilt är det läge att du jobbar på din mans attityd. Han har ta mig fan inte rätt att skita så fullständigt i dig.
Till trådskaparen:
Jag vill bara påpeka att LCHF inte alls behöver bli särskilt dyrt.
Jag är själv student med en mycket tajt budget. Min sambo är inte villig att helt utesluta kolhydrater så det finns mat i dubbel uppsättning här också. Nej, jag har inte barn, men däremot två stora hundar som även de får foder med så lite spannmål o dyl som jag kan ha råd med.
Jag går ofta till affären tidigt på morgonen eller sent på kvällen för då finns det ofta kött, ägg, grädde m m till halva priset. Då gäller det att köpa på sig det man behöver och sedan frysa in.
Även om man inte är villiga att ta steget full ut så kan man ju börja med att byta ut en produkt i taget. T ex att köpa smör istället för margarin. Totalt sett blir inte månadskostnaden särskilt mycket högre då.
Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates
#14 Men lugna ner dig. Enkelt svar på frågan; jag ställde den här då lchf-personer antagligen vet betydligt mer om det skulle kunna vara anledningen till mitt problem, då jag har tagit mitt min största kolhydratskälla, än en sketen sköterska på sjukvårdsupplysningen. Tror ju mer på de som har erfarenheter än någon som läst i en bok.

Jag tycker att det är ganska typiskt att de som inte vill komma ifrån sitt sockerberoende presenterar idén att äta riktig mat som metod, mirakelkur och diet (med undermeningen av "diet" att det är något som man sysslar med en tid, exempelvis för att minska i vikt.) Samma person som säger sig få det upptryckt i ansiktet går in på ett forum om LCHF och klagar över vad då? - inte kosthållet, utan människorna som gärna ställer upp för henne och försöker förklara att ett sätt att komma ifrån övervikt och en del andra hälsoproblem är att äta riktig mat.
Uppriktigt sagt YlvaP så gör du mig förbannad. Inte bara för den här tråden, utan också för den som du lade upp i ett annat forum, där du vill bestämma över hur andra ska göra. Du kanske borde fundera över hur du förhåller dig till andra, och rikta in dig mer på att sopa rent framför din egen dörr än att anklaga oss som ett kollektiv, där de flesta av oss faktiskt inte har varit inne på dinn blogg och tryckt upp något i ansiktet på dig. Jag fattar inte varför du ska trycka upp dina nojor i mitt ansikte. Det är inte dyrare att äta riktig mat. I längden är det mindre dyrt än att stoppa i sig sådant som man blir sjuk av. Dina rationaliseringar över varför du inte vill ta steget är inte ärliga, för dina skäl är helt andra. Du tar upp din budget för att försvara ditt val, men valet beror inte på budgeten, utan på något helt annat.
Jag kan tåla att det finns folk som inte tycker som jag, som inte äter som jag, och som hellre vill vara feta och skylla det på att de är fattiga. Men när man ställer det som en öppen fråga om att göra en magoperation, då tycker jag att det är väldigt vänligt och omtänksamt av folk som visar på en väg där man kan slippa det stympande ingreppet som vållar fler problem, och som kostar skyhögt mycket mer än den smala budget som påstås tvinga dig till fel kost.
Och ja, jag vet att det är svårt för många att komma ifrån sockerberoende, men det är inte någon hjälp för dem att slippa få det upptryckt i ansiktet när de ställer frågan om vad de borde göra för att gå ner i vikt, eller när man börjar prata om att stympa sig för att man inte klarar att äta sunt. När man tror att stympning är en enkel väg; hur sjutton tror du att du måste äta efter en sådan stympning? Är det någon som föreställer sig att det är lättare att äta lagom mycket av rätt sorts kost för att man har tagit bort en del av matsmältningen?
Vare sig man tror på evolutionen eller förkastar idén, måste det ju stå klart att kost som man blir frisk av är bättre än den som gör en sjuk. För icke-evolutionisten måste ju Gud annars framstå som en fullkomlig idiot, som gör att man blir tjock och sjuk av att äta det som man vill äta, och avstå från kost som andra har funnit att den inte ger såna problem.
Nej YlvaP, ditt första inlägg här är ett påhopp på alla "LCHF-are", och det är kränkande mot dem som i omtanke om dig valde att nämna att det finns andra vägar som är bättre än att stympa sig. Du uppför dig illa, och det kan nog vara på sin plats att påpeka det.
Som jag skrev i mitt sista stycke i #5
Jag vet att denna metod är bra men för att jag inte skriver om det eller praktiserar så vill jag ändå inte ha det "slängt" i ansiktet.
Och ett inlägg i bloggen hamnar lätt på sidor långt bak då jag ibland skriver uppe mot 5 inlägg på en dag och tror inte att att alla går sånt långt tillbaka. Jag gör inte det iaf.
'
Som sagt jag ville bara ge er en tankeställare. Vem skulle egentligen ge råd om att börja med pulver? Folk har fått svar om just pulver om dom själva frågat efter det. 
Så om ni kan lägga upp en matsedel där lchf ingår för en person med tre barn och att pengarna skall räcka ca 2-2,5 veckor och utgå från att min mat är dyrare på Åland och att jag handlar i en närbutik. Barnen äter vanlig mat.

Jag förstår att du blir irriterad om det kommer några individer och vill "pracka på dig" kostråd. Det blir jag också, och det händer titt som tätt att folk tjatar om att man måste äta "allsidigt", "äta mindre och röra sig mer" "äta mycket frukt", att det är så bra med detox, Nutrilett osv osv, vilket händer betydligt oftare än att jag hör någon tjata om LCHF. Om jag hade en blogg där jag skrev om mina viktproblem skulle jag säkert drunkna i såna kommentarer eftersom många av någon anledning tror att det enda som fattas oss överviktiga är just deras unika insikter. Och möjligen en spark i arslet.
Men alltså, det är nästan 15 000 medlemmar på den här sajten, och det känns lite taskigt att komma och skälla på 14 995 personer som aldrig ens hört talas om dig, för att 5 (om vi antar att så många av dem som skrivit på din sida även är medlemmar här) har kommit med råd som du inte ville ha och kanske varit överdrivet påstridiga (jag har inte läst din blogg, så jag vet ju inte exakt vad folk har skrivit).
Jag för min del kände mig t.ex. verkligen inte förtjänt av din utskällning.
Som flera har skrivit, om du har problem med dina bloggläsare, skriv på bloggen att du undanber dig såna kommentarer.
Om du sen är intresserad av LCHF fast du har svårt att få det att funka för dig, och du kanske vill veta mer och ha tips om hur du kanske skulle kunna få det att funka (om du vill), då är du hemskt välkommen att skriva här och fråga. Jag vågar inte lova att alla 15 000 är kloka och trevliga, men de allra flesta är faktiskt det.
Och de flesta av oss har också mer eller mindre erfarenhet av att bli påhoppade för våra kostval och försöker undvika att göra samma sak mot andra.
Fortfarande så skäller jag inte på folk. Jag vill bara ge en tankeställare. Och tydligen så räcker inte mina smileysar som berättar att jag inte är arg i mina inlägg.
jag har heller aldrig varit inne på den där bloggen, fattar inte alls varför folk som är totalt ointresserade av LCHF kommer in här och gnäller, vill ha råd men sen blir förbannade när folk är snälla och försöker hjälpa. Helt otroligt.
#21 En tankeställare jag skulle vilja ge dig är: När du säger vanlig mat till dina barn, är det samma mat som gör att du är där du är?

Till trådskaparen! Du är ledsen och irriterad på att folk är in på din blogg och "predikar" LCHF.
Du går in här och skriver in din ilska över detta till massor av människor som inte alls har varit in på din blogg överhuvudtaget ( vi är ju nästan 15000 st)
Med andra ord beter du dig precis likadant tillbaka dvs går in på " vårt" forum ( som visserligen är till för alla) och hoppar på oss alla för något ett fåtal gjort.
Nej jag håller med ovanstående att du borde skriva dessa inlägg på din blogg istället och rikta dig till dom som skrivit där!
Sen tror jag nog att dom som varit in på din blogg och rekomenderat LCHF inte gjort det av elakhet utan av medmänsklighet. Dom har tagit av sin tid och vill ge dig råd om något dom kan, något som för dom fungerat. Det är ju så vi människor funkar……hittar vi något bra oavsett vad det är vill vi gärna dela med oss……av vänlighet! Så gör även viktväktare, GI-ätare mm
Själv blir jag ständigt påhoppad av icke LCHF ätare , det är tydligen helt ok. Dom talar om för mig hur dum man blir av LCHF och andra saker. Men jag tänker inte gå in på ex Viktväktarnas sida för det och dra alla över samma kam!
Lycka till med ditt val och hoppas du hittar vad som passar dig!
#23. Alltså jag äter samma mat som barnen men det är inte den valiga maten som gjort mig tjock utan det är godiset som jag är beroende av och som barnen knappt får äta plus en rad olika psykmediciner som gjort mig tjock. Sen jag började med mina mediciner i februari förra året har jag gått upp 20 kg. En eller flera mediciner gav mig hungerkänslor som tusan.
Lägg av Pennylane1. Du läser ju inte ens det jag skriver. Jag är visst intresserad av LCHF men har inga möjligheter till det och när jag skriver om min vikt att jag är less på min vikt så skriver jag inte om att jag skall börja med någon diet eller liknande utan jag skriver att jag är trött på att vara tjock. Jag frågar inte personligen efter dieter.
skrev jag att det var du som bad om råd?
Problemet är att du skriver:" Men lchf:are verkar ju tro att detta är miraklet och måste trycka upp denna metod i ansiktet på folk hela tiden".
Jag förstår syftet med att ge tankeställare, men jag som inte "prackar" på andra om min kost blir ju klumpad i alla lchf:are som begår detta "fel". Varför ska jag ha en tankeställare???
Det mest rakryggade är att ta det med de personer som "prackar" på dig kosten. Du kanske har gjort det vad vet jag men i såfall förstår jag inte varför du skriver här.
Vad gäller de svar du fått i din blogg så är ett tips att skriva hur dina läsare ska förhålla sig till dig. Ge dem en mall på hur de ska bete sig innan de skriver sina svar eller så stoppar du alla inlägg och råd du inte vill ha. Då blir det som du vill ha det

Någon matsedel kan jag inte hjälpa till med att skapa, men efter att ha läst din blogg kan jag föreslå att du börjar med att byta ut halvfabrikat, läsk och chips mot lagad mat.
Av 1 kilo köttfärs, en par lökar, lite tomatpuré och kryddor borde du få flera måltider för 100-lappen. Lägg till ett kg pasta eller potatis till barnen.
Spaghetti med köttfärssås eller pannbiffar/frikadeller med potatismos måste väl räknas som "vanlig mat". (f.ö. är spaghetti med hemlagad tomatsås, utan kött eller med bara baconbitar, extremt billigt och gott för icke LCHF:are..)
Även fiskpinnar borde du kunna göra själv av frysta fiskfileér till extrapris.
Beteendet med ursäkter och bortförklaringar för att slippa ta tag i jobbiga beslut känner jag väl igen själv, speciellt vad gäller rökningen.
(Jag föreslår att du läser de först styckena i #18 Inkanyezi´s inlägg en gång till…)
Många är de med symtom av astma, ADHD, ledbesvär, sockerberoende, mag-tarmbesvär som blivit hjälpta av LCHF-kost….
Se där…. då fick du lite LCHF-predikan från mig i allafall.
Men som sagt det är ditt val, ditt beslut, din o dina barns hälsa och välmående….
Det mest rakryggade är att ta det med de personer som "prackar" på dig kosten. Du kanske har gjort det vad vet jag men i såfall förstår jag inte varför du skriver här.
Det är inte så lätt när "folk" inte kan skriva en webbadress eller mejl utan väljer att vara anonym. Skriver jag ett svar direkt på kommentaren så kommer dom inte tillbaka och kan ge svar. Vill så gärna kunna ge ett svar direkt till personen som skrivit men som sagt det går inte. 
Problemet är att du skriver:" Men lchf:are verkar ju tro att detta är miraklet och måste trycka upp denna metod i ansiktet på folk hela tiden".
Problemet är att ni tror att det betyder ALLA. Jag har inte skrivit alla, lchf:are är EN person och inte ALLA.
Precis som en äh ni kommer jag inte på något.
Någon matsedel kan jag inte hjälpa till med att skapa, men efter att ha läst din blogg kan jag föreslå att du börjar med att byta ut halvfabrikat, läsk och chips mot lagad mat.
Det har jag i stort sett gjort. Bytit ut halvfabrikat och äckliga microburgare och pizzor för dom kan ju knappast ha något värde i sig att kallas för mat.
Läsken dricker jag och min man för ofta och det är svårt att sluta. Vi dricker när barnen sover eller är i skolan/dagis för att dom inte skall få i sig en massa onödigt skit. Det får dom bestämma över själva när dom blir myndiga.
Chips kanske vi äter var tredje månad om inte färre gånger.
# 30 för mig betyder "LCHF:are" i princip alla, menar man en skriver man ut det: En LCHF:are, några LCHF:are, somliga LCHF:are etc.
Men att blogga innebär den risken. En del människor vill vara anonyma. Det är ju ett problem du måste handskas med i din blogg. Du kan inte komma och anklaga mig för något jag inte har gjort. Det känns fel. Jag måste säga att en del av ordvalen i ditt inlägg gav signaler om att du var "irriterad" och därför fick en del beska svar. Inlägget hade kunat varit tydligare i sitt budskap

#19 jodå pulverätare försöker ständigt påpeka för mig iallafall vad bra det är. Dessa Herbalife säljare…..
Jag upplever att LCHF mat blir billigare och då lagar jag "vanlig mat" också till man och son. Så den bortförklaringen köper jag inte.
Det du kallar vanlig mat till barnen skulle jag kalla skräpmat man blir sockerberoende av i slutändan som vuxen.
Men skriver igen det jag skrev tidigare och det andra skrivit. Jag vill inte bli påhoppad av dig för något andra skrivit på din blogg. Så varför rikta dig till ca 15000 medlemmar??
Jag tycker det här faktiskt är komiskt. Hahahahaha! Tack för dagens skratt! Vi är alltså drygt femtontusen pers som skall ta emot 'skiten' för att Du e sur på kanske fem anonyma pers som skrev på bloggen? Be dem dra dit peppar växer på bloggen istället för här, vi tar inget ansvar för dem överhuvudtaget och vägrar att ta emot skäll och skuldbeläggning ifrån någon som inte vill LCHFFa. Och som dessutom gjorde sig besvär å komma hit trots allt! Vad uppnår man med det?
Lchf:are är alla. Det används om alla. Samma som vi säger svenskar, tjejer, pojkar. Det står i betydelsen av ett kollektiv.
Problemet är att du inte har varit tydlig

Problemet är att ni tror att det betyder ALLA. Jag har inte skrivit alla, lchf:are är EN person och inte ALLA.
Du skriver att "LCHF:are verkar tro att detta är miraklet.Du skriver att vi verkar tro att det betyder alla…….ja är det så konstigt. Nä du skrev inte alla…..men du skrev LCHF:are…….
Sen skriver du att LCHF:are är EN person, kan det aldrig bli.
Väldigt klantigt…..Då heter det LCHF:aren och om det dessutom rör sig om en person behöver väl inte ett helt forum involveras eller??

Det kommer in folk på min blogg som aldrig kommentera en enda gång
Dom här folken som kommer in på din blogg är då bara en person de också enligt ditt senare inlägg eller?????
YlvaP: Du säger att LCHF mat är för dyr. Jag tror du antingen har missförstått vad man äter eller helt enkelt använder argumentet som en ursäkt för att inte ta tag i det som är ditt egentliga problem.
Exempel: Du lagar mat till familjen t ex nåt med köttfärs. Det kan man få tag i billigt. När de andra äter pasta och ketchup och sånt till, då äter du grönsaker till istället. Tomater, gurka, sallad, morötter osv - det är inte dyrt. Du behöver inte alls köpa gräsbeteskött och liknande.
Och sedan, oavsett kost, så kan aldrig läsk vara bra. Det kostar dessutom betydligt mer än vatten även om du måste köpa vatten på flaska. Dessutom håller sockret/sötningsmedlet dig kvar i ditt sug efter socker. Det är som en rökare som tänker att det vore klokt att sluta röka men ändå fortsätter röka. Det går ju aldrig att sluta då!
Sedan vet du ju säkert att din ADHD bara blir värre av att du dricker läsk oavsett om den innehåller socker eller sötningsmedel.
Jag var ganska super skeptisk till LCHF bara för att jag hamnade på ett forum där människorna fanatiskt nästan likt en religös sekt mässade om hur LCHF kunde bota allt i hela världen.. Jag väntade till och med på att få höra att LCHF kan fixa världsfred ;)
Men sen fick jag en bok i händerna av min mor. Sträk läste den och är nu inne på dag 13 med LCHF och saker sker! Och när man är ny på saker och man ser hur bra det funkar då kanske man kan bli lite påig.. (är påig ett ord?) För har man hittat något som funkar bra då vill man berätta för andra! Hjälpa till och få andra att må bra också.. Bara mina tankar..
Men jag förstår hur jobbigt det är att bli påprakad råd.. Jag har redan efter dessa få dagarna fått höra att jag kommer dö av hjärt och kärlsjukdommar, att jag kommer bli korkad osv..
#39 Vi äter ju inte köttfärs alla dagar.
Utan det skall vara korv och fiskpinnar och köttbullar vilket jag anser är barnmat. Så när det är sånt har jag ju inte råd att köpa tex kött eller lax för då blir det två maträtter så det är billigare att köpa det där korvpaketet och för att barnen skall få mat i första hand. Jag tar då hellre en macka och få gå hungrig. Ger hellre mat till barnen än mig själv.
När barnen är i skolan och dagis så äter jag knappt något om det inte finns rester kvar. Det är för att hålla matkostnaderna nere. Ja läsk är dyrt men jag håller mig "mätt" på det.
Två av barnen äter inte heller kött. Och ingen än jag äter fisk i denna familj heller så det blir ju dubbelt om jag skall köpa fisk till mig. Det är därför som det blir dyrt och jag har inte så mycket pengar att röra mig med per månad.

Jag är ledsen att behöva säga det men…….du vill inte ändra din livssituation.
"ja läsk är dyrt men jag håller mig mätt på det"
Bra mat kan aldrig vara bättre än läsk…….om DEN dessutom är dyr ???
Du skriver att du inte äter för att du inte har råd men dricker läsk. Nej jag förstår inte 
Varför vill du inte svara på mina inlägg #37 och #38 ??
YlvaP: Som jag ser det kan man gå igenom livet med två olika grundinställningar: A) Antingen tar man tag i problemet och försöker hitta lösningar B) Man stoppar huvudet i ursäkts-sanden och väntar på att nån magisk fe ska komma och rätta till livet åt en.
En retorisk fråga: Har du funderat på vilken kategori du tillhör?
Har ingen lust att svara några negativa inlägg mera och jag orkar inte förklara mig mera. Jag har skrivit det jag tycker och jag vill inte upprepa mig.
Jag vill visst ändra på mig men jag får ingen hjälp av min man som allt annat än stöttar mig. Har tycker att jag inte skall hålla på med alla dessa "extrema" dieter som han så käckt uttryckte det. Att få hjälp från ett forum är inte allt när man inte får positiv feedback hemifrån. Han är den enda jag känner så jag har inga kompisar som stöttar mig i något jag gör. Jag klarar inte av det på egen hand helt enkelt.
Jag har testat lchf flera gånger och jag vet att den är bra för min mage och tarmar men när jag inte får någon som stöttar mig så tappar jag tålamodet.
Men gör ett upprop om hjälp då? Fråga om det finns någon på Åland som kan hjälpa? Efterlys i någon tidning?
Gå til sjukvården och begär hjälp?

# 44 Nu kom du ifrån trådens ämne va??
Vad tog frågan om att du kände dig påhoppad i din blogg vägen? Och det var det jag ville ha svar om i mina inlägg #37 och #38
Ämnet har glidit över i dina inlägg från vi LCHF:are som lägger oss i på din blogg till att du inte får stöd hemma att äta LCHF…..??
Det är inte så lätt att bara gå ut i tidningarna. Har väldigt svårt med andra människor och att vistas utomhus. Allra helst vill jag har hjälp från min man.
Sjukvården är inget att hurra över här vad gällande vikten. Har försökt men får ingen respons och dom bara tycker att det är att gå ut på en promenad så skall du se att kilorna rasar av. Var till en dietist men till henne fick jag komma en gång var tredje månad, vad är det för hjälp? Som dessutom gick ut på att räkna kalorier.

Vad tog frågan om att du kände dig påhoppad i din blogg vägen?
Jag skrev det nånstans att det inte var i ett inlägg utan en fråga (eller om det var ett gästboksinlägg på bloggen) och att det var privata mejl. Det där med inlägg i bloggar var allmänt skrivet. Alltså det kan vara vilken blogg som helst med andra ord.
#47 Men begär KBT då? Det är ju ditt tålamod, dvs dig och din inställning, som är problemet.

Men lchf:are verkar ju tro att detta är miraklet och måste trycka upp denna metod i ansiktet på folk hela tiden. Varför är det så? Det kommer in folk på min blogg som aldrig kommentera en enda gång och skriver en meter lång kommentar om lchf och dess mirakel till metod.
Nä nu förstår jag ingenting???
Det har nu gått från en fråga på din blogg till ……….Vilken blogg som helst ??
Det där med inlägg i bloggar var allmänt skrivet. Alltså det kan vara vilken blogg som helst med andra ord.
# Min sambo har även han varit skeptisk till denna "diet" (jag kallar det livsstil). Men det är ju din kropp och ditt beslut.
Dessutom finns det en hel bunt med vetenskapliga studier som borde övertyga din man.
Jag kan nog förstå dina (YlvaP:s) åsikter och att det kan kännas frustrerande att få tips som man inte bett om. Däremot så är det ju så att LCHF faktiskt är en kost som hjälpt ofantligt många bli smala och må mycket bättre. Blivit friska helt enkelt. Det i kombination med att man får äta sig mätt på riktigt god mat som varit "förbjuden" länge gör att folk naturligtvis blir väldigt entusiastiska och vill sprida "LCHF-evangeliet". På nåt sätt så faller alla bitar på plats med LCHF, man förstår hur allt hänger ihop och varför folk är så sjuka och överviktiga idag. Man har sett ljuset och vill att så många andra som möjligt ska se detsamma.
Angående kostnaderna så vet jag att prisnivån är hög på Åland, och småaffärer har heller sällan riktigt konkurrenskraftiga priser. Potatis, ris, mjöl och pasta är billigt och mättar i alla fall en del, medan kött, ost, grädde och grönsaker är förhållandevis dyrt. För att inte tala om ekologisk och tillsatsfri mat. Men man behöver ju inte äta några jättemängder för att bli mätt och hållas mätt och det finns ganska mycket kött som är förhållandevis billigt. Stora stekar, kycklingklubbor och vanliga burhönsägg är billiga och bra proteinkällor, även inälvsmat som lever och liknande är väldigt bra mat. Turkisk yoghurt mättar väldigt bra jämfört med vanlig yoghurt och när man inte äter några jättemängder av det så det blir inte dyrare heller. Att inte alls dricka mjölk till maten utan bara vatten är också en stor inbesparing, calcium kan man få i sig via ost, turkisk yoghurt och grädde istället.
Så korfattat: Ingredienserna är ganska dyra, men mättar bättre och längre så det blir inte dyrare i längden. Man behöver heller inte en massa extra mellanmål och sätter inga pengar alls på exempelvis frukt, bröd, mjölk, juice, läsk och öl. Sån mat mättar dåligt och är dyr.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#17 Lugna ner mig? Är inte upprörd alls, kan bara inte förstå att man kan vara så naiv att man går in på ett lchf-forum och förväntar sig att *inte* få svaret att det vore bra om du åt så. Det verkar i ärlighets namn lite korkat i mina ögon. Lchf eller inte så brukar väl dessutom de flesta candidadieter etc. strypa kolhydraterna och annat som göder svampen, välkänt också att det kan bli värre en period innan man gör det.
#53 givetvis så förväntade jag mig det, men som jag skrev i den andra tråden, så sa jag i ett inlägg där att jag inte ville gå på lchf, och sedan direkt efter få höra igen att jag borde det. då blev det lite tjatigt och så. Så förvänta mig det gjorde jag faktiskt. (skrivet i en glad ton) 
Jag finner det väldigt konstigt att du blir förvånad över att vi känner oss påhoppade av ditt inlägg. Det här är ett forum för LCHF. Du drog alla i ditt inlägg över en kam, oavsett om det var din mening eller inte. Sedan står du inte för ditt inlägg utan skriver att det var på ett annat forum, inte i din blogg utan på vilken blogg som helst etc. Det är klart att vi blir förbannade och ledsna. När man skriver är det lätt att det som skrivits uppfattas fel av mottagaren, precis som tagits upp innan. Just därför är det så viktigt att tänka några extra varv när man kommer med kritik. Många av oss som är här är vana vid att bli kritiserade för vårt kostval. Därför är det inte konstigt att vi svarar med taggarna utåt direkt.
Jag har förstått att du inte anser att endast ett forum skulle vara stöd tillräckligt att klara av att fortsätta med LCHF längre än du tidigare klarat. Det är fullt förståeligt, självklart vill du ha stöd av din man. Men jag föreslår ändå att du, om du skulle vilja testa LCHF igen (vilket jag ändå tycker att det låter som i vissa av dina inlägg, trots att du skyller på en hel del olika saker för att slippa lägga om kosten) startar en tråd här på kif, skriver om dig och dina förutsättningar. Om din familj etc. Det finns flera trådar här där människor blivit stöttade i hur de kan hantera familjemedlemmar och vänner som är "anti"-LCHF. Du kan på så sätt kanske få hjälp i hur du kan möta din man för att han bättre ska förstå varför du skulle välja att äta annorlunda.
När det gäller kostnader så var jag själv mycket skeptisk från början. Jag studerar och har mycket låga inkomster. För tillfället bor jag på två olika ställen, vilket gör att jag måste lägga mycket pengar på resekostnader - när jag endast bor på ett ställe så har jag en sambo som själv inte äter LCHF. Dock upplever jag lägger mindre pengar på mat nu än jag gjorde förut. Visst, smör är dyrt, men det räcker länge. Korv (som du skriver att dina barn vill ha) funkar finfint ibland, bara du kollar innehållsförteckningen. Extrapriser på kött, skitbra att frysa in! Fiskpinnar - visst, inte mycket fisk i dem… Men köp torsk och panera i mandelmjöl tex. Dina barn kanske gillar dem lika mycket. Jag tycker det låter väldigt farligt att du, som du skriver, inte äter det som dina barn äter eller går hungrig under dagarna om det inte finns några rester. Dricker du då läsken för att stilla din hunger? Klart att du blir sugen på söta saker (läsk) om du inte äter! Jag upplever att jag har ett mycket mindre sug när jag äter enligt LCHF. Och man äter dessutom mindre pga att det är fettet som mättar - vilket också gör att kostnaderna inte blir speciellt mycket högre.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Var in och läste din blogg och inlägget skrivet kl 10,49 var ingen rolig läsning.
Jag hopps att detta var ett desperat försök att skriva av sig och inget du planerar allvarligt!
Läste också att din man motsätter sig dina behandlingar då det kostar pengar. Men att du mår bättre…är inte det viktigast?
Känns som om du behöver mer hjälp och stöd en vi kan ge. Om det nu är så att du mår så här och har det så här illa skriv det istället till oss i raka ord så är vi fler som kan försöka stötta och peppa.
Denna tråds inlägg blev ju ganska hårda ibland och jag tror att de bottnar i ett stort missförstånd där du inte riktigt kunde utrycka dig rätt och allt blev fel. Din besvikelse över att sen inte få stöd gjorde att du kanske skrev ännu mer tokiga saker….jag hoppas att det är så och ber dig sök hjälp. Ta också bort ditt blogginlägg så inte dina barn läser det.
Ha det gott /M
#56 Aldrig rätt väg att gå. Du har en familj som älskar och behöver dig, vad du än må tro!

YlvaP. När man upptäcker något som är fantastiskt så blir man väldigt ivrig i början och vill "hjälpa världen". Så fungerar det med allt när man precis blivit nyfrälst. Att någon vill hjälpa dig att "hitta ljuset" bör ses som en välvillig tjänst även om det kan bli tjatigt att hela tiden få höra det. Men nu råkar du faktiskt vara i ett forum där vi pratar om LCHF och därför måste det vara helt ok att rekommendera den till dig. 
Sen tycker jag att du ska fundera på om du verkligen vill gå ner i vikt? Du hittar hela tiden "saker och människor" som skulle hindra dig. Men vill man något till 100% så kan ingenting stå i vägen. Du kan faktiskt kräva att få stöd och hjälp, först och främst från din familj. Vill dom inte det så kanske du ska ta avstånd från dom. Att vänta på att någon statlig myndighet eller annan person ska komma som en räddande ängel kommer bara att göra dig deprimerad och frustrerad. DU är den enda som har något att vinna på det här och därför måste det vara DU som bestämmer dig och sedan genomför det. Med eller utan stöd från resten av världen. Lycka till.

Jag kan tycka att "kräva stöd eller …ta avstånd från" känns lite "för mycket" just nu när TS Ylva inte känner sig så stark.
Visst håller jag med om ( för din egen skull Ylva ) att ett beslut bör tas och ursäkterna undermineras om det skall ske någon förändring, men små förändringar, ett steg i taget mot bättre hälsa och välmående är också en väg…

Som jag skrev till dig i morse i mail..; Forumtrådar kan lätt låta som påhopp, försvar och göra en väldigt väldigt ledsen.
Men då jag läser tråden så känner jag - bortom tuffa tag gentemot dig - att här finns många som vill dig och varandra väl. Ibland är det skönt att fly vardagen och skriva av sig ut i cyberrymden och till människor som man inte träffar IRL. Du är värd att må bra!!

#59. Ja, kanske låter det för mycket att kräva stöd och/eller ta avstånd ifrån folk just nu. Men jag menar inget illa alls med det. Jag är i en liknande situation och har precis fått en diagnos på en kronisk sjukdom, så jag vet hur viktigt det är att få stöd. Samtidigt måste man kanske ta sig en funderare på att de i ens närhet som inte kan ge en det stöd man behöver kanske inte bör fortsätta att vara i ens närhet. Men att komma dit "och göra sig av med dessa" är en längre process. Men kanske en nödvändig på sikt.
Att kräva stöd är det enda rätta. För bara JAG (i mitt fall) tjänar, vinner på och är mest intresserad av att må bra. Läkarna jag träffar och alla andra personer inom stat, kommun och landsting har inte alls samma intresse för att just jag ska bli frisk och må bra som vad jag har. Inte ens min man, barn och övriga familj har lika stort intresse av att jag blir frisk som vad jag har. Det är logiskt. Därför måste jag kräva och ta initiativ till att må så bra jag bara kan. Det kan låta hårt men det är en sanning.
YlvaP eftersom du också skriver då och då på Matlust så vill jag här i tråden bara visa att jag förstår dig och att jag också gärna stöttar dig. LCHF är en bra kost för många människor, men inte för alla människor. Det fina med många LCHF-recept är att det utan problem går att servera potatis, pasta eller ris till. Kämpa på med bra mat och tänk på att också små förändringar ger resultat på sikt. 
/Désirée
Du Ylva, jag känner mycket med dig och dina problem och det gör ju bevisligen väldigt många fler. Hur du än tacklar dina problem för övrigt så tycker jag att du ska ställa rätt mycket större krav på din man. Ni är dock 2 vuxna som har tagit på er ansvaret att efter bästa förmåga ta hand om familjen tillsammans. TILLSAMMANS = inte ensam.
Tillsammans kan i vardagen faktiskt innebära att dina flickor också får vara med tex att handla maten och laga till den, inte att överlämna ansvaret på dem men att ta in deras små händer i tillverkningen och kanske ge dem lite undervisning på samma gång när ni gör pannbiffar eller era egna köttbullar som förresten gärna kan bli avlånga eller fyrkantiga om ni har lite skoj ihop när dom skapas. Fiskpinnar nämndes också tidigare, jag är helt övertygad att dina barn skulle tycka om det också om dem fick vara med hela vägen i tillverkningen. Potatis och pasta dör man inte av men som du vet så finns det anledning att hålla intaget av sådana ingredienser så lågt som möjligt. Bröd kan du baka själv, även om du inte har gjort det förut så går det att lära sig, då ffa. med surdeg. Du slipper då en massa glutentillsatser och annat skit som industrin tror att du behöver för ögats tillfredsställelse. Jag vet inte om ägg tillhör de dyra matvarorna på Åland, men det finns väl några bönder där också som du kan handla bättre livsmedel hos. Här i Sverige finns det förutom gårdsslakterier också bönder som slaktar för eget hushåll, inte för att eg. sälja vidare men kanske du kan hitta några meningsfränder som kan dela med dig/er att köpa en ½ gris eller lamm. Alla dessa råd innebär ju förstås en hel del jobb och kunskaper men alla är vi barn i början. Först och främst så handlar det om viljan att ändra det som är. ENGAGEMANG!
Lycka till!
Skönt att höra.

#64 tack för att du gjorde det! Inlägget i går morse på hennes blogg var inte kul heller att läsa. Det var därför jag skrev det jag skrev lite högre upp i denna tråd och i hennes andra tråd!
Hoppas det ordnar sig för henne!
Inkanyezi tack för infon i #64
/Désirée

Skönt..
. Jag har loggat in oavbrutet hela dagen. Skrev ett inlägg i den andra tråden för att få se ett svar, men hon har inte hört av sig sedan igår kväll då hon tog bort gårdagens blogginlägg…..Tack! o tack igen!!!

TACK! Vilket stort hjärta du har!
Ylva, jag hoppas att du fortsätter att läsa vad vi skriver här så att du förstår hur mycket vi alla bryr oss om hur du har det.
Hoppas också att du kommer tillbaka.
Stor kram på dej.