Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1714 ggr
regskylt
0

Petig i maten

Jag går och funderar på att börja med LCHF och har funderat på det i några månader.

Jag tycker extremt illa om ost, majonäs och alla former av dressingar. Vad kan jag äta istället om jag börjar med LCHF? Jag kan inte heller tvinga i mig de sakerna, för det är något som vänder i munnen på mig, har försökt hela livet att tycka om det utan resultat.

lizzzie86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fläskkött, kyckling , nötkött, räkor, lax, makrill, torsk, ägg och smör.

kaisakavat
0

Man utgår från animaliska proteinkällor - som lizzie skriver ovan - och bygger sen på med den mängd grönsaker och mejeri man behöver och vill äta.

Smör, olivolja, kokosfett/olja..

Det behövs inte några stora mängder fett, bara man inte snålar på fettet.

Majonnäs, dressingar och gegg, är verkligen inte nödvändigt att äta. Inte ost heller.

regskylt
0

#2 tur för mig. Är jättemånga jag känner som har sagt att det "måste" man äta och så. Men nu vet jag bättre :)

Andina
0

Crême Fraiche, Kryddat smör (hårt eller smält), grädde, yoghurt, tsatziki m m - i eller istället för sås/salladsdressing o s v, om du vill ha något till köttet/grönsakerna e d?
Ingår mjuk-/färskost i det som du inte kan äta? Annars finns det många goda sorter och de går oftast jättebra att använda till såser också. ..

I övrigt tycker jag att du har fått perfekta svar ovan!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

regskylt
0

#4 med ost så funkar ost i såser och så. Jag älskar tillexempel ädelostsås, men bara äta osten går inte. Smällt hårdost gillar jag inte heller eller ens på gratänger. Mjukost gillar jag inte heller och inte färskost Foten i munnen

Andina
0

Då håller du dig till ädelosten i såser - och kanske kan du prova någon av färskostarna tillsammans med lite grädde/crême fraiche, till nå'n sås någon gång. Jag gillar vitlöksost och Boursin i såser.

Cocosmjölk/cocoscream kan vara gott också - särskilt om man vill ha lite "thai-inspirerad" mat.

Du kommer nog att hitta ingredienser som du kan leka fram dina recept med!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

kaisakavat
0

Enda gången det blir problem med LCHF, tror jag är ifall man har svårt att äta animalier (kött, fisk, fågel…) och/eller är rädd för fett.

Gillar du vanlig vettig mat, så har du jättebra förutsättningar att trivas och må gott.

Ät ost du gillar, på det sätt du gillar. Annars skippar du den helt. Inte mer med det.

När vi äter mager fisk och magert kött, så behöver vi lägga till fett. Annars inte.

Stort varmt lycka till, ifall du vill köra igång! Skrattande

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jamen.. det är väl bara bra, då kan du koncentrera dig på att äta mat i stället för tillbehör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

regskylt
0

#6 cocosmjölk är nåhot som nästan missbrukas här hemma. Vi älskar mat med det och röd currypasta och teriyakisås och sånt.. Dock så ska jag väl börja göra egen teriyakisås istället för den köpta.. Kollade innehållet i den nu och jag blev nästan lite rädd.. fler E-nummer och massor av socker.

#7 Får se hur det går. :) håller fktiskt på att försöka laga till något nu.. men det blir väl sådär. :P

Andina
0

Jag tror du kommer att få kul - kanske får du den "nytändning" som jag fick…

Jag har aldrig varit bra på matlagning, men tyckt det är kul ändå. Men det gick många år då jag tyckte det var trist - inspirationen fattades. Men sedan jag gick över till lchf så har jag börjat experimentera mig fram på helt nytt sätt - och jag tycker det är så kul! Så nu leker jag fram maten! Ibland ok, ibland bläh, men oftast gott nog och emellanåt riktigt gott faktiskt! :) (Är den personlighet som har svårt att följa recept - utan går fram med pekfingret eller kaffeskeden i maten för att se vad som ev saknas och kan läggas till… ;) )

Wildrat
0

#9 Kolla om du hittar kokosgrädde och använd det istf koksmjölk. Mer fett och mindre kolhydrater till ungefär samma pris. Om de har det i affären så står det på samma hylla som kokosmjölken, ibland i nästan identiska förpackningar så det är lätt att missa men läs fetthalten så tar du "rätt".

Jag äter inte heller ost, majonäs eller dressing, inte heller creme fraishe. Det funkar men jag har lite svårare att få upp fetthalten ordentligt så man får tänka till ordentligt. Köttfärs är min "räddning". Blandfärs med en fetthalt på minst 15% fett innehåller så mycket i sig själv att knappt nåt behöver tillsättas. Inte märks fettet heller…

Andina
0

#9 = Cocos Cream. ;)

Kokosfett är ju något (som också nämns ovan) som finns både med och utan kokossmak - så vill man tillföra bra fett så är ju det ett jättebra alternativ.

Bacon, stekfläsk o s v har blivit min "räddning" - eftersom jag inte gillar fläskfärs. När jag äter färs blir det nötfärs endast - men då blir det å andra sidan smör/grädde eller andra godsaker till! ;)

regskylt
0

Blandfärs är det vi äter mycket av här hemma, så det har ja inga problem med alls. :)

Wildrat
0

#13 50/50 brukar ha bäst fetthalt.

regskylt
0

#14 okej. Då fortsätter jag med det då.

Ane
0

Avokado er en fin fettkilde. Godt som dressing i salat med salt på. Ost er slett ikke viktig om du får i deg fett og proteiner på annet vis. Gjennom egg f.eks.

Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

regskylt
0

#16 avokado kan jag äta, smakade för första gången idag faktiskt och det funkar perfekt. Ägg äter jag varje dag till fruskot.

Ane
0

Så bra. Noen tror at man må like bacon for å spise lavkarbo, men det stemmer heller ikke. Ved å se hva matvarer inneholder ser man hvor stort utvalg man faktisk har. Man må ikke herme etter andre. Jeg spiser ikke typisk lavkarbo. Jeg spiser to store salater med avokado om dagen, den ene med egg i, den andre med ost. Siste måltidet jeg inntar er kyllingfilet med dijon-sennep og olje. Enkelt og greit. Og det samme hver dag:)

Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

regskylt
0

#18 man hittar det det som funkar för en själv. Jag oroar mig dock när jag ska jobba. Jag jobbar inom barmomsorgen och äter pedagogiskt, så det blir ju matlåda.. Jobbiga delen är mellanmålet när jag är med på det..

Ane
0

Om jeg skal spise et annet sted enn hjemme tar jeg det enkle måltidet der. Jeg tar altså med meg kyllingfiletbiten med olje og sennep i en boks:) Egg og annet kjøtt funker også lettvint. Man må bare huske å ha ferdigstekt eller ferdigkokt mat ferdig dagen før man trenger det. Jeg steker opp mange kyllingfileter om gangen og har i kjøleskapet. Og koker flere egg om gangen også fordi jeg liker kalde egg best.

Ane
0

Liker du smør og olje? Det er ikke mye du trenger for å få energien du trenger.

regskylt
0

#21 gillar och gillar. Det går i utan problem men inget jag jublar över :)