Karlshamnsmodellen utdrag...
Jag hittade något jag för flera år sen skrev ut gällande karlshamnsmodellen. Jag har letat efter det senare men inte kunnat hitta. Så här skulle de i alla fall äta. Förslag på måltider, jag skriver lite exempel.
Filfrukost: 3dl naturell fjällfil, ½msk krossat linfrö, att strö på filen. 1 msk solrosfrö, att strö på filen. 1 kokt ägg. 1 skiva husman knäckebröd 5 gram bregott. 15 g leverpastej. Lite gurka sallad eller tomat på mackan. Kaffe eller te.
460 kcal, 22g kolhydrater
Lunch/middag: 200g kycklingfile, 250g wokgrönsaker, 1,5 msk flytande margarin eller rapsolja. 1 skiva husman knäcke och 5 g bregott.
100 gram frysta bär och 1 msk vispgrädde.
660 kcal, 28 gram kolhydrater
Hur ser ni på studien?
Detta är ju ganska långt ifrån vad jag äter….
Det känns ju inte riktigt som någon äter i den riktningen..som äter LCHF i alla fall..
Jag äter mindre kolhydrater men också mer fett.
Kan ju vara orskaken till att man inte går ner i vikt…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Karlshamnsstudien är ett försök att få folk som äter "vanlig" mat att dra ner på kolhydraterna för bättre blodsockerkontroll, inte att äta strikt LCHF!
Tror de låg på 20E% kolhydrater, som lägst?
Är du diabetiker?
Hur mycket behöver du gå ner?
Och det finns ingen magisk mat, bara mat med näring som i förlängningen gör att kroppen håller sig frisk och normalviktig.
Har man problem med vikt är det en fördel att ställa om kroppen till fettförbräning, för det är fettvikt vi vill bli av med!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej, jag är inte diabetiker, men jag äter kortison så jag känner att det är det som stoppar, men jag är glad om jag inte går upp mer. Jag har PMR Polymyalgia reumatica, så jag hoppas att jag inte ska behöva äta kortison alltför länge till.
Jag vill gå ner cirkus 10 kg, det har jag vägt för cirka 3,5 år sen. Jag gick upp cirka 5 kg när jag inte kunde hålla mig från godiset som såldes på jobbet och sen har jag har gått upp cirka 5 kg sen jag började äta kortison i somras. Sen jag började med lågkolhydratkost har jag i alla fall stannat i vikt.
Om man plockar bort de tre dagliga knäckebröden och ersätter kalorierna med fett. Bra fett alltså och byter flytande margarin, rapsolja mot smör.
Jag tänker på alla kvinnor som skriver här och inte går ner i vikt, inklusive mig själv, det är kanske så att man väldigt lätt äter för mycket fett och att man måste ner i väldigt låg fettmängd för att minska i vikt…

Mnjae.. feltänket lever kvar verkar det som.. man blir inte fet av fett, man blir fet om man äter för mycket av vad som helst.
Det är altså fettets andel av ditt energibehov som skall vara högt inte mängden.
Det finns alltså inget magiskt med fett, utan det innebär i stora drag att du slipper blodsockrets bergodalbana vilket har en tendens att öka aptiten vilket gör att man tenderar att äta mer för att hålla blodsockret uppe.
Vad man sen kan göra är helt enkelt att hitta lagoma portioner som man står sig på med 2-3 måltider om dagen.
Sen så tror jag givetvis att du har det svårt med sjukdom och medeciner, vilket antagligen gör allt mycket svårare, men den enda vägen till långsiktigt frisk kropp och så normal vikt det nu går är näringsrik mat i lagoma portioner.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ok, hög andel fett, lagoma portioner. Lagom, ja att jag blir mätt.
Tack Zepp.
Men inte går jag ner i vikt för det. 53 år och kortisonbehandling.
Jag tycker trots allt inte att jag bara ska ge upp för det. Och jag vill inte bara vänta tills jag inte behöver kortison mer, jag kanske inte går ner ändå.
Är det någon kvinna i min ålder med mindre än 10 kg kvar till normalt BMI, som har ytterligare tips hur man går ner i vikt de sista kilona?
Gärna som har egen erfarenhet…