Behöver lite hjälp ang kcal/ dag
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och helt grön vad det gäller LCHF. Jag är däremot lite insatt i tänket tack vare Gi men det struntar vi i nu för jag behöver hjälp. ;)
Det gäller det här med att räkna på vad man ska få i sig. Jag äter oftast för lite. Fast jag är tjock…. Och jag antar att det är en del av problemet, jag känner mig eg aldrig hungrig och det resulterar ju blodsockerfall och jag äter ngt "fel"….
Till min fråga:
Jag matade in det jag åt igår på "minmat.net" och fick då fram att jag hade ätit: (längst ner finns inklistat vad som stod mer)
7% kolhydrater
21% protein
73% fett
(längst ner finns inklistat vad som stod mer)
Ser man till procenten så ser det bra ut vad jag förstår?
Men jag antar att jag äter på tok för lite eftersom jag endast kom upp i 1445,1 kcal?
Tilläggas bör att jag åt både grädde och smör och var riktigt mätt hela dagen.
HJÄLP! Ska jag trycka i mig mer fett för att öka kcal eller hur gör jag? Jag gillar ju grädde….. :)
Energi kcal:
1445,10
Energi kJ:
6035,60
Proteiner:
73,59
Fiber:
9,63
Kolhydrater:
23,44
Vatten:
618,30
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
115,92
Kolesterol:
703,50
E-mättade:
30,61
Mättade:
45,48
F-mättade:
5,80
Vitaminer:
A:
654,70
B1:
0,64
B2:
1,05
B3:
4,91
B6:
0,69
B9:
295,00
B12:
4,54
C:
103,70
D:
2,62
E:
4,73
Mineraler:
Fosfor:
991,20
Järn:
4,95
Kalcium:
848,40
Kalium:
1228,80
Magnesium:
122,80
Natrium:
1546,20
Selen:
52,65
Zink:
5,23
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fördelningen på kolhydater, proteiner och fett ser helt OK ut. Både i procent och i gram.
kanske lite lite kalorier men om du är mätt så är det nog OK.
Jag brukar äta väldigt olika från dag till dag när det gäller mängderna.
Lycka till.
Lite svårt att sia om när du kan väga 40 kg lika gärna som 140.
Men godtyckligt så är det ok.
Grejen är iaf att du verkar ha problem med att inte äta tillräckligt, eller inte tillräckligt ofta. Vilket som fungerar bäst för dig själv är något du behöver ta reda på, och det har inget med kalorier att göra.
#2 Ja, det kanske hade varit bra att tala om vad jag vägde också….. :) Jag är inte bekväm med att tala om det så det tänker jag inte heller göra (än) men jag har ca 40 kilos övervikt att plocka bort. :/
Jag gick upp massor pga av hormonrubbningar som nu är åtgärdade (så gott det går) men vikten sitter där den sitter. Sen har väl iof tre täta graviditeter gjort sitt till också…..
Jag kanske bör tillägga att jag ammar också :)
Jag VET att mitt problem ligger i att jag äter för lite. OCh säkerligen fel också men jag antar att min kropp går på sparlåga hela tiden eftersom den inte får tillräckligt med bränsle?
Generellt behöver jag inte alls bry mig om kcal? Utan bara fördeleningen på fett/protein/kolhydrater?
TACK för input! :)
Har du 40 kg övervikt skulle jag gissa på att du äter för lite protein. Öka på den delen.
# Kroppen behöver alltså en större andel proteiner när man är överviktig än mer normalviktig?
#5 Nej, kroppen behöver mer protein för att den är större. Fördelningen är inte huggen i sten, vilken fördelning som fungerar bäst är något som man får prova sig fram till.
Det är inte till hjälp att äta för lite protein hur bra fördelningen än kan vara. Det måste vara tillräckligt också.

Du stoppar in 1400 kcal via munnen, men om du är mätt så betyder det att kroppen tar en hel del från fettdepåer - så i praktiken så får kroppen mer kalorier än de du stoppar i dig.
Jag anser liksom MimLan att du bör öka proteinintaget - bla syns det på att du får i dig aldeles för lite järn och zink (vanligt i vårt kötträdda samhälle där det anses fint att äta blad, frön och söta fruktjuicer
).
#6 Det var nog så jag menade. Tack :)
#7 Jag har ju nyss börjat med detta så jag har varken vägt eller mätt mig än så jag vet ju ännu inte var som har hänt. Men proteinerna ska jag helt klart kolla att jag får i mig mer av.
Igår var nog ingen bra exempeldag då jag bara åt kött en gång…… Idag blev det mer.
Tack snälla ni! Det känns ändå som jag är ngt på spåren. :)
Läste förövrigt om Dr Dahlgrens 80-20-20. Är det ngt man kan ha som riktmärke? Ev ha lägre siffra på kolhydraterna?
#8 Nej, glöm 80/80 (ej 20)/20. (Inte ens AD tycker det var ett vettigt upplägg.)
#9 Jag är novis
AD?
Finns det ngt slags riktmärke på hur mkt av fett/protein i realation till varandra man ska äta?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skaldeman Index säger, minst lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans uttryckt i gram.
Då menas rena macronuttrienter, utan allt annat, man hamnar på cirka 70E% fett, minst.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#10 Är även jag novis här på forumet så nu gissar jag vilt (!) men kan inte AD tänkas stå för Dr Annika Dahlqvist?
Vem är Dr Dahlgren förresten? Det kom nämligen upp en hel bunt av olika namn när jag googlade. 
Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates
#12 Det ska vara Dahlqvist (felskrivning). Det var hon som kom på idén med 80/80/20 som tips till en liten inaktiv kvinna som ville gå ner ett par kilo till. Men det är rena svälten och därför ingen bra idé för nån. Det kom hon också på så hon rekommenderar inte detta till någon längre.