hälsoundersökning!
hej alla vänner! jag har nu hållt på med den här kosten i ca 2 år. äter ingen direkt "fakir" utan håller mig till sånt min mage klarar av, dvs all stärkelsefattig mat. blir dock en del tomater och jordgubbar, som jag är väldigt förtjust i och inte får några besvär av. i vilket fall, igår tog jag lite blodprover för att se om min kropp mår lika bra som jag gör, och för att ha ytterligare argument för att den här kosten på inget sätt är farlig. vad jag fick fram var detta:
mitt hb låg på 126, vilket är normalt, för 5 år sen när jag kollade mig hade jag bara 106 - vilket är alldeles för lågt.
levervärdena var normala
det mest intressanta som folk brukar fråga om det inte är riskfyllt med kosten, är ändå blodfetterna. här blev det intressant, för här hade jag mitt enda svar som inte var inom referensvärdena: nämligen triglyceriderna, vilket enligt vissa forskare är viktigare att ha koll på än kolesterolet. IAF: jag hade ett LÄGRE värde än referensen, TROTS att jag äter så mycket fett! in your face alla tvivlare. mitt kolesterol var för övrigt mycket bra, jag hade hög andel "bra" kolesterol, jag låg långt inom gränsen för det optimala. detta trots att mitt fettintag i huvudsak kommer från ost ägg och kött.. fast vi är inte särskilt förvånade, eller hur?
keep on eating, folks! haha
Visst fan! kom på att jag väntar svaret på mitt långtidsblodsocker, som tar lite tid att analysera. återkommer med det.

Grattis! Det var ju valdigt bra att du, som varit med sapass lange, verkligen kan ge klara besked att denna kost atminstone passar dig. Talade du om for doktorn vad du ater?
nej.. alltså jag jobbar som sjuksköterska, så jag tog provet på mig själv. jag vet ju hur de skulle reagera om jag berättade vad jag äter.. ingen idé längre. doktorer har en tendens att vara väldigt fyrkantiga i sina "kunskaper" om kroppen.. om vi säger så. :)
hej,
jag blev nyfiken på hur dina blodfettsvärden såg ut före du började med kosten? har du koll på det?

Vi forstar dig!
Härlig läsning systerj!
Numer pensionär i Nynäshamn
justanne: tyvärr har jag ingen koll på mina tidigare blodfettsvärden. tror dock att de säkert var bra då också, men huvudsaken var att jag fick på papper att det inte gjorde mig sjuk att äta såhär, vilket man ju får höra emellanåt. ska ta nya prover om ett år igen och följa upp.
men mitt tips till alla är att boka tid för hälsoundersökning, ni kan säkert få det via era jobb gratis! (om era arbetsgivare har någon form av vett i skallen..)
tjo!

Vad kul att höra systerj!
Hela helgen har jag fått höra att jag kommer dö i förtid med den här kosten och igår blev det bara för mycket… Jag bara kände att nu orkar jag inte mer när alla på festen "är emot mig" och rynkar på pannan och berättar om olika undersökningar de har hört talas om som bevisar att jag kommer dö i förtid..
Till slut sade jag att jag inte orkar försvara mig mer, jag mår bra punkt slut. Sen bad jag dem berätta vem som gjort alla de här olika undersökningarna eftersom jag vill gå igenom dem för givetvis vill jag höra talas om negativa effekter av min diet. Då blev det slutpratat om det.
Det är så sabla jobbigt att hela tiden behöva försvara sig så dina resultat systerj är verkligen rätt åt dem!
Tack systerj för upplysningen. Det hjälper att som oroar sig.
mamman: bra sagt, och det blev slut på diskussionen då de inte hade något att komma med. Det år jobbigt att försvara sig hela tiden.