LCHF och klimakterie?
Jag har kört LCHF (light - dricker lättöl) i några år och det har gått fint. Jag har aldrig varit överviktig, så det var mer det att jag mår bra av den kosten och gillar faktiskt inte bröd, pasta eller potatis. Har en viss svaghet för ris tilsammans med korv stroganoff.
Men så kommer 50-året… och svettningarna börjar på natten. Och lite, lite börjar det synas på magen (och vikten). Ett par kilo har smygit sig på hittills.
Nån som vet varför? Som upplevt samma sak? Går detta fenomen bort när man är igenom övergångsåldern, eller ska man ändra kosten på nåt sätt?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Östrogenet spelar stor roll för vikten och kvinnor efter klimakteriet är de som har svårast att kontrollera vikten med enbart lågkolhydratkost enligt Andreas Eenfeldt. Detta fenomen skulle tas upp på konferansen i Baltimore men jag har inte sett något om vad som sades.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gick igenom klimakteriet med "Svensson-kost" och gick upp ett antal kilon, som jag sen, sakta men säkert, blivit av med. Nu är jag nere på normalt BMI igen.
Jag tror att med LCHF kan man hålla undan de där "amygande" kilona!
(Ser framför mig hur det där smygande kilot - en formlös, degig rackare - säger till dig: "Psst, titta där!" och när du tittar åt andra hållet, kastar sig kilot på dina höfter. Det du!)