Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1485 ggr
teseri
0

Hälsokontroll idag - åt sött i påsk...

I dag ska jag iväg på hälsokontroll, och kolestrolprov kommer att tas (vet inte om det är bara totalkolesterol eller grundligare).

Jag har LCHF:at till och från i några år, och har sedan i januari varit ganska strikt (med små avsteg, typ några godisbitar på lördagar).

I påskhelgen åt jag söta efterrätter två dagar, och pasta två dagar, i kombination med min i övrigt relativt strikta LCHF-mat. Och i går kväll klämde jag en halv påse godis (glömde att det var idag jag skulle på hälsokontrollen…).

Nu är min fundering: hur stort utslag på kolesterol, (HDL, LDL, triglycerider, apo-kvot) kan man tro att helgens utsvävningar kan ge? Om alls? Jag är 40+, och har vid tidigare tillfällen (när jag var yngre) haft "bra värden". Så jag tycker att de borde vara toppen nu efter att jag lagt om kosten - såvida inte helgens sötsaker ställer till det.

(Anledningen att jag undrar är att jag vill kunna svara för mig om det blir några frågetecken redan när jag är där.)

magma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gissar att det är bättre att du frågar dessa frågor där och då, direkt till läkaren, om frågetecken uppstår. Tycker denne borde kunna svara på eventuella frågor :-)

ingrid-in-sweden
0

Viktigaste är ju att man inte är sjuk eller precis har varit det när man tar testerna.

Wildrat
0

Skulle testerna vara helt åt skogen så ta dem igen när du inte fuskat och se om de blir bättre. Man bör ta prover flera gånger och inte bara lita på ett tillfälle. Men å andra sidan spelar kolesterolvärdena så väldigt liten roll så du kanske inte borde bry dig…