Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1401 ggr
[Nilla59]
1

Tips till startmat efter diarée till hund

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Veterinären säger ju att man skall ge sin hund välkokt ris när den varit magsjuk. Min lilla Molly har varit sjuk sen i torsdags. Igår var hon helt diarée- och spyfri. (Innan har hon fått sin medicin inrullad i en kalkonskiva, igår fick hon absolut inget att äta bara vatten) Nu idag tänkte jag pröva lite försiktigt. Vad rekommenderar ni? Lättkokt ägg, keso, turkyoghurt, något kött kokt eller rått snälla kom med tips.

sepersl
0

de få gånger min hund har haft problem har jag gett kokt strömming och det har gått bra.

ebet
0

Inte mjölkprodukter tycker jag, det är inte naturligt för 'tamvargen' Köttfärs, ägg, finns fryst hundmat som består endast av naturliga råvaror. För min vovve brukar det hjälpa mot magsjukan att han får ngn tesked kalk. Eller tugga riktigt ben.

Lycka till

Brynhilde
0

Och kanske ge maten i fler men mindre portioner.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[Nilla59]
0

Nu är lilla Molly bra igen Glad. Jag testade med kokt ägg och då fick hon diarré igen.  Efter ytterligare en dag utan mat så gav jag henne välkokt ris och då blev hon bra. Det kanske hon blivit ändå men så var det iaf.

AnneN
0

De som barfar sina hundar säger ofta att man ska ge kaninmage till djur med diarré då det ska vara skonsamt för magen.

Ska man ge kokt ris så ska det helst vara överkokt grötris då det är skonsammare och mer lättsmält än vanligt ris.

Även kokt vit fisk, tex torsk ska vara bra för en del.

Själv brukar jag ge min hund a-fil och morotspuré då hon har diarré, men om man har en hund som inte är van vid laktos så kan man ge laktosfritt fil istället.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Nilla59]
0

#5 Ja morotspuré är ju stoppande. Det tipset fick vi när barnen var små. Det hade jag glömt. Och kokt torsk är nog bättre än ägg. Tack för tipsen alla!