kolhydrater = dålig sömn....?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte bara dela med mig av erfarenheten att efter lite fusk med kolhydrater igår så blev min nattsömn helt förstörd. Någon mer som har erfarenhet av detta?
Det där kan säkert vara väldigt olika. Min egen erfarenhet är att när jag äter för lite kolhydrater, då kan jag inte sova.

Jag har inte tänkt på det efter någon dag specifikt, men för min del är det mycket väl möjligt, jag hade en hel del sömnproblem innan lchf som jag tror hör ihop med blodsockret som åker bergochdalbana. Jag bloggade faktiskt om lchf och sömn i förrgår http://lojs.wordpress.com/2011/03/26/lchf-och-somn/
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jag har faktiskt märkt detta också, dock tror jag det beror på en indirekt effekt för att jag blir konstig i magen när jag har ätit en massa kollisar; den låter, är spänd och ibland kör runt. Och då sover man så klart sämre.
Japp, det stämmer. Åt 70% choklad igår, några bitar bara och sen rusade det i kroppen när jag skulle sova…
Jag hade sömnproblem i sjutton år och de gick över direkt när jag började med LCHF. Det var ingenting som jag hade förväntat mig, utan jag kom på efter några veckor att jag inte hade legat vaken några nätter på länge. Räknade tillbaka och kom fram till att det var när jag lade om kosten. Jag har fått ett helt nytt liv tack vare detta.
Jag märker däremot inte av att jag skulle sova jättedåligt om jag äter lite kolhydrater. Lite fusk klarar jag än så länge. Vräker jag i mig för mycket påverkar det magen och då sover jag sämre.
Ja, har upptäckt precis samma, slarvade och åt choklad i lördags, vaknade efter några timmars sömn, mådde jättedåligt, som bakis och kunde inte somna om.
Jag sover kanonbra sedan jag blev än mer strikt med kolisar, och vaknar pigg och utsövd på morgon vilket inte är jag egentligen, alltid varit extrem morgontrött!!

Jag sover också jättedåligt på kolhydrater; kanske var det den direkta orsaken att min utbrändhet upprätthölls så länge jag åt enligt kostcirkeln - men försvann ganska fort efter omställning till strikt LCHF.
Ett blodsocker som åker berg-och-dalbana ger kortisolhöjning som motarbetar sömnhormonet melatonin - så sömnproblem pga kolhydrater är nog inte så ologiskt.
#8 Jag läste här nånstans att om man äter för lite kolhydrater och är känslig för det så kan blodsockret sjunka för lågt på kvällen/natten och då drar kortisolet igång.
Jag tror att det är det som händer mig. Ibland slarvar jag med kolhydraterna och det blir för få. När jag sen ska sova rusar hela kroppen i värsta turbofart, precis som jag är superstressad. Då får jag gå upp o äta nåt med mycket kolhydrater i. Efter ett tag lugnar sig kroppen och jag sover gott. Hade även en period i höstas då jag åt mer kolhydrater generellt. Då sov jag kanonbra. Men det först nu när jag känt skillnaden som jag börjar se sambandet.

#9 Precis - men kortisolet börjar faktiskt höjas redan då insulinet börjar sjunka efter en topp, hos insulinresistenta - alltså redan innan blodsockret blivit speciellt lågt (finns en ganska välgjord studie där de mätte flera hormon i samband med måltider för diabetiker - tror jag länkade till den 2007, eller kanske tidigare
). Detta är nog en effekt av att det är ett styr-regler-system som aldrig får haverera - en enda härdsmälta så är ju allt kört (få överlever en total hjärndöd
). Kroppen försöker alltså parera en händelse innan den inträffar.