Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 4166 ggr
Primulan
0

Lättprodukter vad är det?

Tänk om jag köper tre liter mjölk av bonden. Jag låter den stå ett dygn och vips har jag ett par deciliter vispgrädde.
Men vad är det andra då? Lättmjölk? Och är den då fel?

Gräddfil innehåller 12 procent fett, men den heter inte lätt….

Creme fraiche är på 34 procent fett och lättcremefraiche på 16 procent.

Jag köper ingen mjölk av bonden, har gjort det när jag bodde nära.
Jag äter en liten del kolhydrater och mår bra av det, jag kämpar med vikten och måste även tänka på mängden fett.

Min fundering är vad är en lättprodukt kanske inte alltid en som står lätt på förpackningen. Lättcremefraichen kom väl när det var som mest inne med lättprodukter.

Kaffegrädden har jag sett i butiken så länge jag kan minnas 12 procent.

[stuxen]
0

Fast det är ju inte riktigt poängen i att undvika lättprodukter.
Vi undviker ju inte vatten för att den är lätt?

Det som är saken med lätt produkter är att när fettet plockas bort lägger man till andra saker istället.

Tar man bort fetter i grädden försvinner mycket av smaken och kunderna tummar oftast inte på den biten.
Därför måsta vi hitta ett annat sätt att få till smaken på och då mådte vi tillsätta socker och smakförstärkare och massa kemikalier och slutprodukten kallas light.

Det är detta vi vill undvika.
huruvida du separerat mjölken ifrån grädden själv och väljer att äta båda har inte mycket med light att göra dock är det bra att veta kh halten på de båda produkterna annars kanske en inte borde drikas.

Det är inte de narurligt låg feta produkterna vi behöver undvika, utan de onaturligt hög kh produkterna vi behöver akta oss för.

Primulan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det har du säkert rätt i att det är tillsatser i det mesta som heter lätt.

Kaffegrädden här i skåne på 12 procent har i alla fall inga tillsatser, innehåller bara högpastöriserad grädde. Gräddfilen innehåller inte heller något konstigt.

Detta är alltså två bra produkter för oss som får tänka på det totala kaloriantalet och hålla ner fettkonsumtionen.

En deciliter 34 procentig creme fraiche är så lätt att sätta i sig och det kan ju bli för mycket.

Lättmjölk och mellanmjölk har tillsats av a och d vitamin, tror jag, kan också vara bra produkter om man inte tänker att det blir för mycket kolhydrater och inte i för stora mängder.
Det jag inte äter är bröd ris och pasta. Potatis kan jag äta en någon enstaka dag till sill.

Det är ju mättnadskänslan man ska gå på .
Man får ju pröva sig fram med vad som fungerar.

[stuxen]
0

Om man nu enadst tänker på de produkter som du nämner så kan man ju tycka att de är lätta om man vill, och  dessa produkter är eg inte dåliga av den orsaken utan här är det mera kh man får titta på och fundera kring vad man själv klarar av att inte.
Sedan är ju mjälkprotein lite sådär för vissa då det lätt ökar insulinet.

Vist har man tillsatt nyttiga vitaminer men om man tittar på det är det väldigt små mängder de tillsatt, och frågan är hur de tänkte när de tillsatte ett fettlösligt vitamin i en fettlös vätska hur skall det lösas upp och transporteras i kroppen?

I övrigt inehåller 2 ägg mera dvitamin än 1 glas mjölk, tåls att tänkas på.

Primulan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ok, jag provar mig fram vad som känns bäst.

Jag har gått ner en gång tidigare och jag får försöka komma ihåg vad jag gjorde då.

Jag vet att jag åt bra med protein, mjölk i kaffet, mindre mängder med lättcreme fraich och nästan ingen grädde. Lite bröd ris pasta och potatis.
Nu har jag ju plockat bort bröd ris pasta och det mesta av potatisen.
Jag äter mer fett helt klart och det tänker jag fortsätta med.
Jag vill inte gå in i någon ekstremkost med stora mängder fett eftersom jag varit riktigt dålig innan och har fortfarande en reumatisk sjukdom som förhoppningsvis ska försvinna, PMR. Det jag har emot mig nu är kortisontabletter, så jag får tåla mig och vara tacksam om jag inte går upp mer.

[stuxen]
0

Bra tankar tycker jag.
Dock handlar inte extremkost om det många tror.

Det är inte extremkost bara för att man inte får i sig några kolhydrater.
Det är inte heller extremkost om man ligger på 85% fett och 15% protein.

Då du både får byggstenar till kroppen och energi att leva på.
Extremkost handlar om att äta så enkelsidig kost så att man får brist på de esstentiellea näringsämnena.

Och det kan man eg få på vilken kost eller diet som helst om man inte har koll på hur man skall äta.
Däremot kan man äta väldigt enkelt eller extremt enligt vissa utan att det av den anledningen skulle bli extremkost med brist på näringsämnen.