Svårt sjuka av bantn-soppdiet
Allvarligt sjuka av soppdiet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4470367
"Ett av landets största bantningsföretag, Xtravaganza, får kritik. P1 programmet Kaliber har träffat tre kvinnor som blivit allvarligt sjuka efter att ha gått på företagets soppdiet. Kristina Iversen Öst hamnade medvetslös på akuten efter 2.5 vecka på soppdieten."
"Enligt Livsmedelsverket är det viktigt att dricka mycket vatten under en sådan diet, men Xtravaganza gick ett steg längre och rådde Kristina att dricka ända upp till fem liter vatten om dagen." 
---
Tuffa puckar! 
Kriminellt att tjäna pengar på detta vis, tycker jag! Men…bryr sig myndigheterna? Nja…ja antar att ngn måste dö innan de får ur tummen?
/L

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och här i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article12927248.ab

'De följer livsmedelsverkets rekommendationer.' Jamen då så, då är det ju inte farligt.
Agneta

Redan rådet att dricka 8 glas vatten om dagen kan ju leda till mineralbrist, vad skall då inte 3,5-5 liter om dagen leda till? + vattenförgiftning
Frågan är om det finns någon försvarsmekanism inbyggd här, dom flesta blir ju medvetlösa innan dom kommer upp i dödlig dos, det finns såvitt jag vet bara ett konfirmerat fall av dödlig vattenförgiftning, man kom fram till att han måste ha druckit vattnet i ett sträck för att få i sig så mycket
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Oh, så bra att det äntligen kommer fram hur det luras och svindlas på alla nivåer, när man tom kan gå på konken för att man vill tjäna pengar på andras olycka. Dom kan gärna ha det, men otroligt synd om den som kommer ivägen för lurendrejeriet. Även om några har klarat sig från allvarliga men, så finns faran där och det är ruskigt att se någon man tycker om blekna bort, jag har sett det hur håret tappar färgen och huden, håret faller av i tussar, ser allmänt glåmig ut, tappar kilon, javisst, men personligheten och livslusten också. Blir helt undernärd och viktfixerad, träningsdito-oh jag är så fet- fast revbenen syns, varenda ett och knäskålarna och höftbenen.
Men visst, jag vill gärna också väga lite mindre och ha tillgång till lite mer snygga kläder, men inte till det priset.
Tack o Lov har de ju alltid lika pålitlige S. Rössner, som kommer till deras försvar. 
Professor försvarar lågkaloriprodukter
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/professor-forsvarar-lagkaloriprodukter_6113749.svd
24 april 2011
Flera kvinnor som har följt bantningsföretaget Xtravaganzas soppdiet har blivit akut sjuka. Men professor Stephan Rössner som forskat kring fetma under lång tid försvarar VLCD-produkterna.
– De är bra och har hjälpt många, säger han.
---
Man bara baxnar asså!!! 
/L

Men Lynxx! vad hade du förväntat dig av Rössner!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tänk om det skulle komma fram ett liknande fall på LCHF. Vilka fantastiska rubriker det skulle bli. Då skulle dietister och Rössner gå i taket. Nu 'r det ingen fara om nån får påse på magen, dom går ju säkert ner i vikt.
Hör på radion om att vår konsumtion av ägg har ökat rejält på 10 år. Vi får vara glada att det inte varnas för det idag.

Tänk om det skulle komma fram ett liknande fall på LCHF. Vilka fantastiska rubriker det skulle bli. Då skulle dietister och Rössner gå i taket. Nu 'r det ingen fara om nån får påse på magen, dom går ju säkert ner i vikt.
Hör på radion om att vår konsumtion av ägg har ökat rejält på 10 år. Vi får vara glada att det inte varnas för det idag.

Intressant i alla fall att Rössner tydligen skulle ha hittat något som "har hjälpt många". Själv har han ju sagt att hela hans yrkesverksamhet har varit ett enda stort misslyckande. Hur hänger det ihop? Har han alltså hittat något som hjälper många, men hållit inne med det tills nu?
Jag tror faktiskt inte att Rössner har sagt så som dom skriver, det verkar vinklat, och det kan vara en ren fabrikation. VLCD har ju inte i hans verksamhet givit några goda resultat, så jag har väldigt svårt att tänka mig att han plötsligt skulle ha gjort helomvändning och tro att det funkar, och i synnerhet inte när det faktiskt vid missbruk har vållat skada. Det är nog kul att ta upp ett namn som är känt, men jag skulle inte bli förvånad om han dementerar det.
Men att direkt hälsovådliga råd kan ges i ett företag som ger sig in i bantningsbranschen och att de kan få stöd för de fullkomligt vanvettiga råden som ges är alarmerande. Visst har SLV en ganska stor del av skulden till att sådant här kan hända, för avvikelsen från förnuftigt ätande är ju betydligt större än från Livsmedelsverkets kostråd, vilket knappast kan sägas om LCHF, som går stick i stäv med SLV:s rekommendationer, menbygger på sunt förnuft.
Och i den här idiotin ligger så klart också folks otroliga brådska att "bli av med kilona". Jag har aldrig sett någon samla på sig några tiotal kilo övervikt på ett par veckor, så hur kan någon människa med mer än en halv hjärncell tro att det ska gå på en kafferast att banta bort det som tog år att bygga upp? Visst går man ner av att svälta, det är ganska självklart, men att det skulle vara hälsosamt är nytt, och den tesen har väl falsifierats vid upprepade tillfällen, inte bara det här. Rössner, om han nu har sagt det där, är ju en av de allra mest misslyckade individer som någonsin har tagit läkarexamen. Han har ju inte under hela sin långa bana lyckats med sin huvudsakliga uppgift, och om han nu stöder den här misshandeln, så vore det kanske mest smakfullt att bara glömma att han fanns.
Det är nytt nu. Det finns ingen bantningsprofessor på Karolinska. Nu gäller nya tag, och vi kan slänga alla gamla misslyckanden på historiens sophög. Cambridge och andra idéer baserade på VLCD kanske kunde ha funkat, men de är skadliga, och risken är mycket stor att samvetslösa individer använder konceptet utan hänsyn till människors hälsa. Spelar väl ingen roll om patienten dör, bara vi tjänar pengar?
Och däri bottnar deras motstånd mot LCHF, eftersom vi som äter mer fett och mindre kolhydrater inte är någon kassako för kvacksalvarna. Vi köper vanlig mat på torget, hos bonden eller i den vanliga affären, och vi har inget behov av deras specialkomponerade pulver, när vi låter kroppen få vad den behöver i form av riktig mat.