GLA-syra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag undrar om vi som äter LCHF strikt får i oss GLA-syra. Jag vet inte riktigt vad det är men skulle vilja fråga er som är proffs på det mesta man får i sig.
GLA är omega 6.
omega 6 och omega 3 i gräsbeteskött.
Om man äter en stor del konventionellt uppfött kött är omega 6 halten väldigt mycket större och vi borde då jaga mer omega 3.

GLA är sällan något problem då vi får i oss aldeles för mycket O-6 som regel!
Det är EPA och DHA som är de som vi lider brist på.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
GLA (gamma-linolensyra) är den omvandlade formen av alfa-linolensyra. Citat från shenet: "… Undantagen bland omega-6-fettsyrorna som anses vara närmast oreserverat "bra", obalans eller ej, är gammalinolensyra (GLA) och konjugerade fettsyror som konjugerad linolensyra (CLA). Inte heller för dessa finns några oficiella rekommendationer. I vitaminterapi anses 70-240 mg GLA vara optimalt dagsintag."
Läs mer om GLA här.
Tack! Anledningen till att jag frågar är nämligen den att GLA i stor mängd inte är bra för oss kvinnor som lider av endometreos. Sedan jag har börjat med den här kosten har mina problem förvärrats. Finns det fler kvinnor här med samma problem kanske?
endometrios hänger säkert ihop med candida problematik googla candida och endomitrios. Därför när man börjar en LCHF kan candidan först förvärras för att med tiden bli bättre.
kan vara idé att inte äta mejerier och om du gör det se till att de är laktosfria och också utesluta allt spannmål/gluten.
jag har inte samma problem men problem med annat som hänger ihop med candida/skadad tarm.
Forska lite i detta och se om du finner svar och lösningar.
Å tack Mariann! Jag har aldrig satt candida i samband med endometrios? Eftersom det ena rör sig om svamp och det andra om livmoderslemhinnan som parkerat sig på fel ställen. Mitt problem har alltså blivit värre men jag ska stå ut utan hemska mediciner och se om det blir bättre. Jag ska också lyda ditt råd ang mejeriprodukter.
#5 Mariann
Jag har googlat och läst. Mycket intressant! Men vad jag kunde förstå så var mättat fett också fy. Hur gör vi LCHF:are då? Det andra råden om att inte äta margarin och vete och dricka mjölk är ju lätt numera men ost och smör och animaliskt fett och kött skulle ju heller inte vara bra. Vad ska jag leva av. Omega-3 kapslar
Jag hoppas nu på teorin att det var överdjävulsk denna mensomgång för att det sedan blir bra av den här kosten.
#7 Det är inget fel på mättat fett, det är vi skapta för.
Du bör fokusera på vildfångad fisk, viltkött, gräsbeteskött, etc, för att hålla nere nivån av O6. Fabriksproducerat kött har alltid en felaktig slagsida åt O6.
Så bra att ni numera är många som beskriver endometrios. När jag var ung så fanns det inte utan ingick i den allmänna beskrivningen "gnäll och svidfruntimmerssjukan" , sak samma om man låg på golvet och vred sig i plågor.
Kanske har jag fattat fel, men jag googlade och läste lite runt om jodbrist häromdagen och där nämndes också endometrios, nåt att titta på kanske.
Det blir bättre med tiden, hoppas vi.
Jag själv äter nu efter teorin att gluten är grundbulten i dramat och att laktosen hänger på. Dvs jag äter inget överhuvudtaget spannmål och jagar gluten för övrigt. Laktosfritt just nu fram till jul, för att därefter prova vanliga mejerier.
allt köper jag inte på länkarna man kan googla fram då många lever i en tro om rött kött mättat fett osv, vi vet ju ändå mer om den saken.
men teorin ovan här den tror jag på. Det verkar som mina problem som hänger ihop med det som brukar kallas candida är mkt mindre nu (laktosfritt) än på bara traditionell lchf.
Så det verkar som att länken om gluten har fatt på något vesäntligt. dock inte all mat han rekommenderar…
jag gör ju alltid som så att jag tänker själv och väljer själv. 
Så nu genomgår jag detta experiment med totalt glutenfritt och laktosfritt.