Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6658 ggr
misty09
0

Sill till påsk!

Jag har ett supergott recept på en sill inläggning som är LCHF vänlig. Problemet är att det innehåller avrunnen, lätt sköljd Löksill.

Frågan är om någon vet hur mycket socker som tränger in i sillen vid inläggning och finns kvar eller om det bara är spadet som innehåller kolhydraterna?

Aliki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På burkarna jag köpte igår står det : "Näringsvärde per 100 gr. utan lag" (Fransk löksill..22gr. kh) 

Men jag låtsas att jag inte sett det, åt 5-6 bitar igårkväll och det blir kanske några bitar till under helgen…(för övrigt är det inte bara till påsk jag äter sill. Någon gång / månad tar jag ett par sillbitar eller anjovis till äggen..)

Glad Påsk!

Skepparkrans
0

22% kolhydrater i sillen? Hur är det ens möjligt? Jag har aldrig lagt in en sill så jag vet inte hur proceduren går till, men det känns fullständigt orimligt. Inte ens om man sänkte ner bitarna i coca cola skulle man kunna komma upp i sådana nivåer.

[Columba]
0

Det kan nog stämma. Kollade på fineli och resultatet blev liknande.

Matkorg

Näringsämnesgrupp  MakrokomponenterKolhydrater, komponenterFettMineralämnenKväveföreningarVitaminer

Livsmedel

Mängd

Enhet

Massa
g

energi
kJ (kcal)

kolhydrater, digererbara
g

fett
g

protein
g

alkohol
g

Sill saltad i tunna

100

gram

100

927.23 (221.61)

0

19

13.19

0

Krydd-/saltsill medelvärde

100

gram

100

915.98 (218.92)

18

11

11.94

0

Sill i vitlöks-/senapssås

100

gram

100

1335.59 (319.21)

16.036

22.5

13.5

0

Total

300

3178.8 (759.73)

34.036

52.5

38.63

0

Aliki
0

Nej, visst låter det konstigt men så står det på burken!

På VV-tiden läste jag att helt kött och fisk inte kan "dra åt" sig av fettet man steker i….socker kanske har en annan "förmåga" att tränga in i fisken, vad vet jag?

(Jag har tidigare frågat om avsjöljd anjovis och sill men inte blivit klokare av svaren…)

….som sagt…jag blundar för det och äter ändåCool

misty09
0

Fast det står ju att uträkningen är beräknad på hela receptets innehåll. Det måste innebära att om man inte äter av lagen/såsen, försöker låta sillen "droppa" av innan den hamnar på talriken måste kolhydratinnehållet minska drastiskt eller tänker jag fel. Min fråga återstår…….hur mycket suger sillen upp utav sockret?

[Columba]
0

Jaha, mina tekniska kunskaper föll till korta i inlägg #3.

sill saltad i tunna 0 kolh

kryddsill ca 18 kolh

vitlöks/senapssillen 16 kolh.

Aliki
0

Misty…

#1  "Näringsvärde per 100 gr. utan lag" (Fransk löksill..22gr. kh) 

..som sagt… ingen som vet !

Men enligt burkens innehållsförteckning och fineli så är det tydligen mycket socker …!!

Gör som jag, strunda i det!… fisk är gott o nyttigt.

Pasi
0

Socker och annat vattenlösligt har en förmåga att fördela sig jämnt i det vatten som finns - dvs lag och vattnet i sillen. Då sillen säkert innehåller närmare 70% vatten, så drar den till sig ganska stor andel av sockret (består alltså av fett, protein samt ca 65% av lag).

Brynhilde
0

Den franska löksill jag ätit har det varit förtjockningsmedel i lagen och den känns sötare än annan inlagd sill. Tjockare lag rinner ju inte av lika lätt. Och det är mycket socker i lagen på inlagd sill. Hade det inte varit det hade sillen i stort sett bara smakat ättika och salt.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Aliki
0

Tack Pasi!…nu har vi fått ett svar då

…men jag tuggar o sväljer ändå

Cowboy
0

Jag har upptäckt att ABBAs sillburkar har högre innehåll av kolhydrater än andra sorter bl.a. Willys och ICAs egna inläggningar.

Det gäller att läsa innehållsdeklarationerna och jämföra.

yvonnel
0

Om det är en bra metod eller inte låter jag vara osagt men en liten chans att bli av med några kolisar kunde vara att skölja av lagen.