Skadligt med råa ägg-gulor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, jag undrar hur skadligt det är att äta råa ägg-gulor? Själv äter jag min dagliga shake på tre ägg-gulor, imsk sukrin, o 1/2 dl nypressad apelsin jos(anv. elvisp). Jag tycker det känns som en fräch omväxling till ägg o bacon. Men är det ohälsosamt?
Äggulor går bra, men äggvitan skall man inte äta rå. Detta är vad jag tror, kanske någon annan vet bättre

Jag har aldrig hört talas om att råa gulor skulle vara farligt. De är fulla med diverse näringsämnen. Så fortsätt du att äta din shake. Hemmagjord majonäs görs på råa gulor och det är ju populärt bland LCHFare.
Däremot ska råa äggvitor hindra upptaget av biotin? tror jag att det var.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Det beror på var du bor. I Sverige ska det inte vara någon fara med råa äggulor, men i andra länder varnas det för ökad salmonellarisk, så då bör man nog vara försiktig.
Äter du det dagligen men är noga att bli av med den råa äggvitan, så borde det vara OK. Man kan hålla gulan i handen och spola av den i kallt, rinnande vatten fick jag tips om här en gång- det fungerade alldeles utmärkt ;-)
fast pyttelite äggvita är ju ingen fara alls, ur biotinsynpunkt iallafall, det brukar rekommenderas att ta lite fler äggulor än äggvitor så löser det sig om man äter det var dag, nån gång emellanåt spelar inte heller någon roll.
Tack för alla svaren. Jag fortsätter med min energigivande "shake", och vikten rör ju på sig, trots att jag är normalviktig, och inte särskilt ung, 
#6: Tja, det gör man som man vill, har läst nånstans att även lite äggvita har betydelse om man äter det ständigt, dagligen.
Hos djur så bryter rå äggvita ner A-vitamin, kanske samma för människor?
#8 Värre är den oerhörda mänden biotin den binder. Har inte hört något om a-vitamin dock - men i det hör väl i vilket fall till de vitamin det är mer vanligt/risk med att man snarare får för mycket av (varför t ex gravida avrådes från att äta för mycket lever etc.).
#7 Är vad jag hört också att det är oerhört potent att binda biotin, att man skulle behöva väldigt många extra äggulor för att kompensera.
Här är 'den stora utredningen' i ärendet. 
Om jag minns rätt, så räcker det med att ta bort det mesta av äggvitan, äggulan (kan ätas rå och) hjälper till att neutralisera små mängder avidin.
Här är en jättekul tråd att läsa om man vill noja sig lite 
Åh nej, orkar inte en runda till i äggvitesvängen…
Står nog över! 
nämen kajsa hahaha
Magma - Men.. det är inte en runda till - det är ju samma gamla runda! 
Pennylane1 - 
*åååh igen* Just precis, kaisakavat! 
idel fullt av igenkännandets glädje! 
*LOL* Ni e för sköna..
*hihi*

#10 En underbar tråd (blev tvungen att läsa om hela nu)!
#19 Arbetsledar´n.. 

Daniel var en enormt duktig arbetare som tog sin spade och grävde fram fakta på löpande band, istället för att förlita sig på det andra hittat ovan mark (sånt som ofta lutar mer åt religiös tro).
Ett koppel av såna arbetare skulle behövas när jag startar en guldgruva!
Men nu blir jag ju lite fundersam på äggmjölk då. Då knäcker man väl i råa ägg i smält smör och sen på med kokande vatten. Blir vitorna tillräkligt oråa av det sas??
#23 Sannolikt blir de INTE tillräckligt tillagade. Det är därför de flesta av oss tar bort vitorna.
För varmast möjliga äggmjölk (som jag lycktas komma på) gör jag såhär:
Lägger tre ägg på värmning en stund, i varmt kranvatten, t ex i vispskålen jag ska använda sen.. då blir den åxå varm.
Smälter ca 30-40 g smör i kastrull på spisen. Tillsätter 1,5 dl vatten och låter det koka upp. Under tiden knäcker jag äggen i bunken, behåller ett helt ägg och två äggulor. Slänger resten. Man kan slänga alla äggvitor om man vill. Eller använda dem till nåt annat.
Mixar äggen med smaktillsats (kakao, kanel eller det man vill). Fortsätter mixa och häller det kokheta/kokande smörvattnet i äggmixen. Låter mixern gå en liten stund.
Klart.
Okej vad bra man fick veta detta! Stod inget om att man skulle ta bort äggvitorna i det recept jag såg. Man kan inte koka upp det hela sen i några minuter istället?

#25 Det skär sig troligen vid uppkokning.
Enkelt att ta bort "nån" äggvita om man mumsar äggmjölk kontinuerligt (använder man inte äggmjölk dagligen så kan man nog behålla alla vitorna utan risk).
En variant är att först vispa äggvita och kokande vatten, och först efter ett tag tillsätta äggulorna. Ger lite högre temperatur.

Här talas det om uppvärmning men hur är det med nedkylning då, när man gör glass t.ex. kan man neutrilasera den råa vitan då?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#28 Ingen aning, men jag använder aldrig äggvita i glass, utan bara äggulor, vispgrädde, smaktillsats och (innan lchf) socker.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

#28 Nej, men man äter ju inte glass varje dag, eller!?
(Fast själv använder jag aldrig vitor i glass utan kör med samma ingredienser som Brynhilde)