Ont i ryggen - njurarna?
Jag har precis sträckläst Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt". En fantastiskt motivationshöjande bok!
Jag har i två nätter nu vaknat av en molande värk i nedre delen av ryggen. Först trodde jag det var förstoppning eller att jag har sträckt mej på något sätt. Men nu när jag har läst boken så förstår jag….
Skaldeman beskriver en molande värk där njurarna sitter och förklarar att nu är njurarna överansträngda och behöver hjälp! De behöver alltså vatten. Tydligen har jag inte druckit tillräckligt. Efter att ha ökat vattenmängden ordentligt idag så känner jag mej mycket bättre. Det ska bli intressant att se om jag får sova hela natten nu utan värk?
Är det någon här som har upplevt samma sak? I så fall blev ni bättre när ni ökade vattenmängden?

Jag upplevde samma sak, men det gick över. Jag tänker inte riktigt på hur mycket vatten jag dricker, men det är möjligt att jag dricker mer nu så det kan mycket väl bero på det.
Jag har inte varit med om det…. Men däremot vet jag hur det känns att ha ont i njurarna (njurstenar, njurstenssprängningar och njurbäckeninflammation)… och jag ville bara säga att jag tycker synd om dig… för det gör förb.. ont.
Om det inte blir bättre så borde du ta ett urinprov till hc… det kan vara en sten som retar i njuren också… och då får man lite blod i urinen.
Får du frossa i kombination med värken så kan det vara njurbäckeninflammation, även utan feber i början… då är det bråttom till doktorn…
Gå alltså inte och dra på det för länge… om det kommer tillbaka…
Men ojdå Nancy, så ont som du beskriver har jag inte haft (peppar, peppar) så du behöver inte tycka synd om mej. Jag har druckit duktigt så ikväll känner jag inget alls. Men jag ska tänka på det du säger att inte dra mej för att söka läkare om det skulle komma igen.
Tack för omtanken!
Vad skönt Zanna, att du inte har haft så ont… Bra att du har det i åtanke bara, för just njurbäckeninflammation smyger verkligen, och kan bli jättefarligt…

Jag fick ont i njurarna en gång i min ungdom, det hade inte med någon kostomläggning att göra. Jag brydde mig till en början inte om det så mycket, utan tog smärtstillande. Till slut tog jag mig ändå till en läkare, som konstaterade urinvägsinfektion, som fortsatt upp till njurarna! Jag blev mycket förvånad, då jag inte alls känt av någon urinvägsinfektion. Fick till svar att man kan ha urinvägsinfektion utan att det märks!
Ville bara nämna det, om det skulle vara så att värken i njurarna kommer tillbaka… dock osäker på om det jag hade var samma som njurbäckeninflamation…?
"still lost in space and time"
Odezza, det var säkert början i alla fall… Jag hade samma historia som du.. men jag vänade lite längre.. Jag fick frossa och åkte ner till akuten, där dom först funderade på att skicka hem mig, men under tiden som jag var där så fick jag feber… 40,8 hade jag bara helt plötsligt.
För mig hade bakterierna inflammerat njurarna, som hade smittat blodet, så jag hade blodförgiftning i hela systemet… låg på intensiven i tre dagar och vinglade "på gränsen"…
Man ska alltså inte gå och dra på njuront… eller urinvägsinfektioner…

Låter ruggigt, NancyAlke, tur att du fick hjälp i tid!
Instämmer med din slutsats!
"still lost in space and time"
Usch! Vad otäckt det låter med dessa njurbesvär.
Nu vet jag i alla fall att mina besvär inte berodde på njurarna. Man ska ju inte prata skit i ett forum
men jag "tömdes" på besvären jag hade haft i flera dagar. Ni som genomgått förlossningar vet nu ungefär hur jag kände mej vid det tillfället!
Idag känner jag mej lätt som en fjäder och har inte ont alls
Jag kommer hädanefter att vara noga med att få i mej ordentligt med vatten.

Jag har markt att om jag vaknar med huvudvark, ar det tecken pa for litet vatten. Har en flaska bredvid sangen och dricker massor omedelbart och tar tva Omega3-kapslar och i ett ogonblick ar huvudvarken borta! Tror att man far tydligare signaler fran kroppen nufortiden nar det fattas nagot!