Lokira - glad
Vill bara berätta lite, ni som följt med under januari-april i år, vet att jag varit orolig över att ha börjat äta LCHF och undrade vad de närmaste skulle säga och så. Nu känner jag mig MYCKET lättad!
Min mamma undervisar ju inom näring och så, och jag trodde att hon var emot LCHF, men ack vad fel jag hade! Hon var tydligen på en föreläsning i måndags, där självaste kostdoktorn inom LCHF kom (gissa vad avundsjuk jag blev…) och föreläste! Min mamma tyckte han var så bra att hon nästan funderar på att även följa LCHF, men har svårt för det eftersom hon älskar potatisar & fil med müsli… Vi pratade rätt länge om det idag när vi promenerade och det kändes så skönt att kunna säga vad exakt jag äter och så, hon sa att man går ner i vikt av det och så, jaa. Ohh! Vad skönt det känns att inte behöva smussla med maten och så. Nu känns det sååå rätt med LCHF, känner även mig duktig som inte ätit godis på flera månader och känner att jag kommer att klara påsken. Men det har slinkit ner några kakor (utan dåligt samvete)
Har inte ätit bröd eller kolhydratrika måltid på jättelänge och det känns så bra, min kropp verkar ha stabiliterat sig och vill inte ha kolhydrater, är heller inte sugen på frukt, jo kanske lite på sommarfrukter & bär, men det känns så bra :)
Kan också berätta att maken äntligen börjat fundera på att följa LCHF men tydligen på hans sätt, men något är det ju! :)
Mina mått och vikt verkar ha stannat eller gått ner lite, jag känner mig på något sätt lite smalare, men jag vet inte för jag har bestämt att inte väga mig förrän om ca 2 månader - mitten av juni. Ska bara mäta med måtten men det får jag vänta med tills om en månad.
Bara en sak kvar att försöka fixa - att coola ner mig och inte stressa för mycket, men känner mig lugnare nu. Livet är så härligt (än så länge, bara för det är vår kanske, men hoppas det håller i sig!) Det beror ju också på hur måtten visar sig om en månad…
Långt inlägg men ville bara skriva lite av mig :)
Önskar er en riktig GLAD PÅSK och ät massor med ägg med gott samvete! :)
Grattis till både dig och din mor!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Grattis o vad skönt att du äntligen kan tala med din mamma om LCHF o inte behöver oroa dig för hur hon kommer reagera längre.
Också jättekul att du håller på att få din make att vilja testa LCHF, så långt har def. inte min man kommit ännu.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är glad om du är glad.
Tror det bästa är att mor fattar att det inte handlar om någon livsfarlig modediet!
Och på något sätt bör det ha påverkat henne att inte vara rädd för fett.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack allihopa, det känns verkligen så skönt! Nu känns det också lättare att planera vad man ska äta. Jag har också börjat äta lite mer på stan och har bett om att utesluta kolhydrater och lägga till extra kött och det gjorde de utan problem, men jag fick betala lite extra och det var värt det. :)
Trevligt att läsa.
Och berätta för din mor att det finns fler - t.ex. jag - som varit 100%-igt övertygade om att det inte gick att leva utan potatis och bröd (och fil med müsli, namnam ), men som testade LCHF, och nu glömmer bort att det finns bröd och potatis. Det är inte intressant, även om nybakat bröd doftar gott.
Eller rättare sagt - jag testade inte LCHF, jag testade GI rivstart, som innebar ett uppehåll i kolhydraterna på 2-4 veckor (vilket jag trodde mig klara) - och där blev jag kvar, när jag insåg att man kunde kalla det LCHF och äta så jämt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Vad kul läsning efter alla motgångar du skrivit om! Visst är det bara såå mycket lättare om man har närstående som tror på det man gör, då behöver man inte hålla på och förklara och försvara sig eller ännu värre mygla med sina val.
Jag tror alla varit i den sitsen att det känts omöjligt att sluta helt med bröd, pasta och potatis mm och man behöver ju inte rivstarta och köra superstrikt om man inte vill. Förr i tiden var folk inte lika runda som nu och då åt de traditionell husmanskost för det mesta, med lite potatis, helfeta köttsåser, rotfrukter och grönsaker. Redan ett litet steg i rätt riktning - minska lite på kolhydraterna på tallriken och bojkotta lättprodukterna - är mycket bättre än att hålla på och häva i sig så mycket kolhydrater som man gjort åtminstone de senaste decennierna. ca 70% av min viktminskning från 83,5 i november till 75,5-76 kg kom då jag i början körde lchf-inspirerat: Slutade dricka min dagliga öl, minskade till max 1 potatis per måltid istället för 3-4st och slutade äta pasta, ökade på salladsmängden och minskade på brödmängden till max en skiva rågbröd per dag. Fettskrämd har jag aldrig varit så jag behövde inte öka så mycket på mitt fettintag. Drack också ett glas apelsinjuice varje dag i början och åt en del frukt, och gick ner för det…
För att gå ner ytterligare från 78 till 75-76 kg (77,5kg är övre gränsen för normalvikt enligt BMI-skalan, men jag har också en del muskler som gör BMI-skalan lite missvisande) har betydligt hårdare tag krävts. Men uppskattningsvis plockade jag bort minst hälften av mina kolhydrater i början, och det räckte som sagt ganska långt redan det. Kanske det räcker rätt långt även för din mor om hon har en påtaglig övervikt?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
JazzBass. Ja, det är så skönt att det är lättare nu med maten och att inte behöva smyga.
Ja, jag har hållit ganska strikt, tror jag iallafall.. Men kan unna mig en bit rågkusa under helger och lite extra grönsaker men annars har jag varit nöjd under vardagarna och inte känt något sug av de som jag inte bör äta. Jag äter gärna tomater, de är en av de få som jag inte ka utesluta helt, men det är mindre jämfört med tidigare iallafall.
Bakar fortf. vanligt fullkornsbröd, men bara till de övriga familjemedlemmarna och de doftar såå gott, men jag smakar inget av det, men OM det skulle bli så ändå så tar jag en liten bit med mycket smör på ohh vad gott det smakade då. Men det känns bra för mig iallafall, bakar inte bröd ofta.
Jag har redan uteslutit de flesta sötsaker och onyttigt tidigare så min kropp har väl vant sig vid att inte inta så mycket sött. Jag har bröjat lära känna min kropp och vet vad den vill ha. Nu när jag äter LCHF känns det mycket lättare att inte bli sugen, kommer att klara påsken utan problem. Tur att den inte infaller då jag får mens, haha.
Min mamma har ingen övervikt, men hon verkar ha koll på sin vikt och vill inte gå upp i vikt och säger att hon inte har lika mycket tid till att träna, så hon tyckte LCHF var bra för man slipper träna ofta.
Jag har nu gjort en LCHF nöt- & chokladkaka som någon härinne på iFokus hade tipsat, verkligen god den med! Nu kan jag njuta av lite gott under påsken.
Denna här tråd får bli min motivationstråd, så jag fortsätter med några positiva inlägg på denna här tråd.
Igår var det påskafton, och jag har tidigare varit ganska orolig över sötsuget och all sötsaker som bjöds på. MEN det har gått jätte bra, helt över förväntan! Jag smakade inte på en enda godisbit, det fanns en påskägg på jobbet, hemma och hos familjen som vi åt middag hos. Jag bara tittade i skålarna men var inte sugen! Det kunde jag inte tro för några månader sedan. Det kändes så härligt.
Det bjöds på potatisgratäng (färdigköpt, kanske lite tur eftersom det skulle kännas dumt om de hade stått och fixat den själva) och annat som var LCHFvänliga, men jag tog inget av gratängen och brödet. Berättade sedan för väninnan att jag följer LCHF, hon var sjävlklart förvånad först men sen verkade hon ta det bra. Skönt!
Vi tog med fika och det var LCHFvänligt, som jag gillade, men det gick inte i smaken på de andra. De är ju vana vid sött i efterrätter, men jag har iaf gjort ett försök :)
Ohh, vad härligt det är med att äta LCHF, den är ju till och med nästan jättegodare än vanliga mat. Saknar bara att få frossa i mig somriga bär och melon, får se om jag klarar av dem…
Jag åt turkisk yoghurt till frukost, men fick lite magont, kan det hända så eller var det bara något tillfälligt magont? Äter inte feta mejeriprodukter så ofta, för jag blir hungrig och triggad av den, men ibland vill man unna lite som idag.. Eller var det kanske LCHF valnötsbröd, inte vet jag, men min mage reagerade lite i morse.. Jag har IBS-mage.. Jag får testa igen en annan dag och se hur magen mår.