Nöd-tips.
Vad på Willy's och var superhungrig - hittade ett paket med "Schinkenstix" Från "Wein's". Det var någon skinka med färskost i - smakade sådär MEN det är 1,9g kolhydratet/100g (0,2g/skiva). Så någon gång i kris kan man "överleva" att de inte var super goda men det var absolut inget fel på dem.
vispgrädde och färdigskivad ost och salami brukar vara nödkost om det krisar
Vispgrädde?
Halsar du det eller vadå?
tack för tipset! för min del brukar det bli babybell-ostar :) gott! ölkorv är något jag sett i många trådar här också som jag ännu inte tagit till än men det är ju också gott.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2: Har du aldrig hört talas om en uppfinning som kallas visp?
… fast då kallas det ju vispad grädde 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#2 I början när jag var sämre på att planera hände det då och då att jag halsade grädde för att rädda mig själv från hungerkollaps. Jag tycker inte om ost, så det begränsar utbudet av nödkost något. Dessutom var det otroligt roligt att göra på möten och se folks reaktioner! Delvis gjorde jag det också för att gräddtetror är så hopplösa, det kändes alldeles för slösigt att köpa 2 dl, ta två klunkar och slänga resten. Jag tycker fortfarande Pressbyrån borde ha små förpackningar med ½dl grädde, det vore ju perfekt till kaffet!
Nuförtiden planerar jag bättre och försöker hålla gräddmängden nere, så nu är det ytterst sällan jag nöddricker grädde, men visst går det!
#2 ja jag halsar den eller dricker klunkar - är det kris så är det

Jag brukar bara halsa den när det är lite kvar i den gamla och jag stoppar in en ny förpackning i kylen på jobbet, det är så förbaskat trångt där så jag abbonerar en plats, ibland har det stått en tom där bara för att hålla min plats. Men det är förbaskat gott att dricka vispgrädde rent

#7 Fast nu handlade väl tråden om nödmat "på stan"? Hemma och på jobbet har man ju oftast större möjligheter att tillaga maten och använda porslin!
FY FAN vad vidrigt.. Dricka ren grädde smakar ju helsike.
Nödtips på stan från mig är.. ölkorv, charkvaror (skinka, kallskuret osv), tonfisk, makrillburk eller tex färdigskivad ost eller babybells.

#9 Det var starka ord. Själv tycker jag extremt illa om ost, men det skulle aldrig falla mig in att säga att det någon annan äter är vidrigt. Om de inte satt och käkade hundbajs förstås, men nu pratar vi såklart om livsmedel som av de flesta betraktas som ätbara och bra saker.
mmm tacka fan för det.
Dricka grädde är ungefär samma sak som äta rent smör i mina ögon

#9: Smaken är som baken delad! Själv tycker jag grädde är delikat att dricka rent
#9,11 smör kommer från grädde och båda är lika goda men till nästa gång kanske du ska använda ett annorlunda ordval
En skiva ost (gärna någon starkare), bre lite philadelphiaost på (te.x vitlök & örter) lägg en skiva salami ovanpå och vik sedan osten en gång. Är mitt substitut för kex
Ostplättar är ett annat alternativ
#9 Allt du listar är sådant som ger andedräkt vilket inte är lämpligt i alla situationer. Kan vara bra att tänka på innan du dissar sådant som inte ger andedräkt.
Craime fraishe skedvis, är min favvo i nöd……….men är jag på stan, så brukar jag sikta in mig på första bästa buffé, mycket att välja på och billigt.
För hur ofta är det sån panik att man inte hinner hem??
#16 panik kan komma av att man tex håller på att aviftas från socker och får abstinens helt enkelt. Man kanske inte har grundat tillräckligt eller fått vara borta längre än det var tänkt osv. Jag har suttit och skakat inne på Obs i Karlstad för några år sedan när jag var i värsta fasen och då var det inte meingen att jag skulle vara så länge borta så vispgrädde och ostskivor blev min räddning för att klara mig hem, ca 40 min resväg
#17 jag är väl medveten om "suuuuuuuuget", som inträffar vid alla möjliga tillfällen.
Socker eller annat, vad vet jag, man vill bara stoppa något i munnen, tugga och njuta……då brukar jag njuta av kallrökt skinka dippad i cr.fraishe……med caffelatte gjord på fjällmjölk…..
nja det kan jag nog inte kallas sug. det här var illamående och skakningar och en nervpärs att försöka handla (vilket inte gick), alltså riktig abstinens. Det är då det är läge för att halsa vispgrädde
Brieost måste ju vara den bästa råvaran om man vill ha något snabbt och är på affären.
Eftersom jag jobbar som taxiförare kan jag hamna lite överallt och när jag blir hungrig springer jag in och köper en brieost, vilket täcker upp lunchen.

I nöd på affären/stan tycker jag dom där rullarna verkar toppen. Såg att det fanns två sorter. Ätbara direkt ur förpackningen i bilen hem utan kniv, hyvel eller andra verktyg…..kan det bli bättre i krissituationer…….för det var väl nöd på stan tråden handlade om när inga verktyg att skära, dela och vispa finns tillhands.
#19 skakningar och nervpärs……..usch då……kanske det handlar om något annat än vanligt hunger, och då hjälper det tyvärr inte med ostrullar…..utan proffs-rehabilitering???
#22 behövs inte till ett abstinensfall, det var ju inte så att jag såg rosa elefanter direkt men är man ordentlgt sockerberoende kan detta hända vid en sockeravgiftning.

#23 När jag har sockerabstinens blir jag fruktansvärt tung i huvudet och orkeslös, ofta får jag en speciell sorts huvudvärk som jag VET lättar om jag bara äter lite, lite socker… Kan inte göra någonting överhuvudtaget, kan inte koncentrera mig och har ingen kraft i musklerna.
Instämmer fullständigt i att det handlar om något helt annat än att känna sig lite sugen och att det vore gott med något sött.
#23´Exakt….är man beroende, så hjälper det inte med en slurk grädde eller en bit Brieost……..
Då är det andra förutsättningar som gäller……..
Men TS frågade om mat på stan, och då finns det hur mycket som helst att välja på…..bufféer av alla de slag…..eller en McD utan bröd i nödfall….
#24-25 vispgrädden är så funtad att den innehåller ju lite kolhydrater med plus en massa fett så hjärnan får vad den tror att den behöver men ändå blir det lågt. En alldeles ypperlig nödkost med andra ord. Och ja detta är min nödmat på stan fortfarande 

Ett tips på Willys är dansk salami, när man tittar på näringsdeklartionen ser man att den danska har mer fett än svensk.
Annat man kan köpa i affären för att äta direkt är nötter. Jag tar gärna det i lösvikt och blandar nötter i en påse. Det blir bättre pris än att köpa en färdig nötblandning.
#9: Vispgrädde och smör, det är ju helt enkelt perfekt i vilken form som helst, hur man än intar det. Det finns många här som både dricker grädde och äter smör som det är- eller varför inte i kaffet. 

Intressant det här med att hälla i sig vispgrädde, jag har bara gjort det undantagsvis och då i ytterst begränsade mängder, det känns liksom syndigt att lapa i sig något så läckert i mängd, kanske dags att tänka om

Grädde är gott att dricka bara som det är, brukar ta fram "finglasen" med tunna kanter och hälla upp någon deceliter.
Men det har jag gjort långt innan jag hittade hit ;)
Hakuna matata!

#31: Mmmmm, låter som ett mycket lockande tips!
jag brukar kopa en burgare fran donken, tup en cheeseburgare, ta bort brodet och kaka mitten… det kanske inte aer sa bra? Men kott som kott?

#33 Det är helt ok, vi är många som gör likadant (fast jag tar en vanlig hamburgare eftersom jag inte tycker om ost)! McD och BK har bara kött i sina hamburgare, Max har en massa skit tyvärr.
Men det är ju inte alltid man har ett hamburgerhak att tillgå, ibland måste man nöja sig med sånt som finns på ICA!

Jag gillar smör…nästan lika gott som ost…Idag tog jag mig en tesked (bregott) på jobbet. Det fanns inget bättre alternativ i kylen…(Om det funnits grädde så hade jag kanske halsat en klunk)
Inte konstigare än att när jag kommer hem på kvällen och är sugen, inte hungrig, kan jag nöja mig med ett par (3 eller 5) fläsksvålar med mycket smör och lite pålägg
Äter jag på stan tar jag 2 cheeseburgare på McD eller Burger King och kastar brödet…men en liten portionsförpackning ost o Bregott från Pressbyrån funkar också. Har hänt att jag köpt en korv (chorizo) någon gång, med senap, ketchup (!!) o räksallad eller gurkmajo och sedan kastat brödet…Funkar …ibland…. i undantagsfall !!!

Är jag vrålhungrig innan maten kommit på bordet kan jag stoppa i mej lite smör. Som nödmat kan smör vara lite krångligare om man inte hittar det i portionsförpackningar. Fast det kunde ju vara kul och se folks miner om man kom gåendes tuggande på ett smörpaket i näven. Prexis som med en glasspinne.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Blev tipsad idag av en kund på Willys om en Turkisk korv….Turkisk Sucuk märke Aladin.
Hon sa att den var stark men vansinnigt god….ett måste! Skivad som salami eller på pizza var den toppen.
92g kalkonkött till 100g vara
kolhydrater 4g fett 27g
Förpackad 6 st i ett tråg. Korvarna är stora som en halv frukostkorv ungefär.
Köpte iallafall ett paket som jag ska skiva upp till mitt påskbord men skulle lika gärna kunna bli ett mellanmål i bilen på väg hem istället för en snickers 

Gisses så lång tråden blev - jag hade bara tänkt att tipsa… SÅ roligt!
#8 Tack - tråden handlade om NÖDMAT på stan då man inte har något med sig…
#16 JAg har tvillingar och en pappa som är sjuk och behöver hjälp. Det är offta som jag är på stan och ska handla till honom och hem till oss. Så vill gubben att jag ska fixa något ärende för honom ….. Tiden springer. Vi bor på landet så jag är inte inne i stan så ofta så då jag är där passar jag på att "göra allt" - då blir det panik och nödmat är en lösning. Något att stoppa i munnen, i bilen då jag flänger mellan olika ställen. Dricka grädde känns inte som en lösning - dels för att jag verkar reagera på grädde (vikten stoppar) och dels är det så mycket i ett paket.