Framsteg! + en fråga
Har ätit LCHF i över 1 månad nu, fast jag började väldigt ostrikt och var på en "skära-ner-på-kolhydrater-nivå" i de två-tre första veckorna, ungefär. Nu äter jag ren och skär LCHF fast dock äter jag frukt/bär till grädde rätt ofta periodvis. Ska strikta till mig ännu mer nu när jag är så sjukt peppad.
Har hittills gått ner strax över 4 kg (förmodligen ännu mer, eftersom sista vägningen var direkt efter middagen).
Min mage är sjukt stabil nu. Den är inte längre svullen och jobbig, och det mest positiva utav allt - mitt sögsug är HELT borta!
Jag har gått från att äta socker varje dag och få abstinens om jag inte fick godis till att inte ha ätit sötsaker på 1 månad. Mitt sug existerar inte! Jag kan gå till en godisaffär utan att köpa något.
Märkte att godissuget ökade när jag åt mycket tuggummi (sötningsmedel) en dag, och då hetsåt jag frukt för att bli av med det. Nästa dag slutade jag dock med tuggummi och sötsuget försvann igen.
Är på g att skaffa gymkort nu och ska strikta till maten ännu mer. Känner mig helt peppad!
Jag har även frågor: Är härdad fett farligt och isåfall varför? Är mättat fett farligt? Vad är skillnaden på mättad och omättad fett?

Härdat fett är troligen inte farligt (det är mättade fettsyror), men man vet inte med säkerhet då det kan bildas konstiga "konstallationer" - alltså fettsyror eller fetter som kroppen inte anpassats till. Men den överhängande faran är ändå att det har bildats syntetiska transfetter och att det finns processkemikalier kvar i "smörjan" - alltså sånt som faktiskt bevisats farligt/ohälsosamt.
Mättat fett består av kolkedjor där alla lediga "platser"/bindningar på kolatomen är upptagna (av väte), medan omättat fett inte är fullbelagt (får istället en eller flera dubbelbindningar mellan kolatomerna) och är därför mer instabilt/lättoxiderat/lättrinnande.
När kroppen själv producerar fett för energiproduktion (den kan producera lite alla möjliga fettsyror efter behov) så väljer den mättade fettsyror - de är stabila och kan både lagras eller ingå i cellväggar utan att oxidera, trots den ogästvänliga miljön med värme och fria radikaler. Självklart är inte mättat fett farligt, då skulle ju inte alla varmblodiga djur bestå av så stor andel.
#1 Okej. Så det enda i fettväg jag behöver undvika är härdat fett på grund utav själva processen? Tack för svaret! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men Lina, varför ska du strikta till det när allt löper på så jättebra?
Din viktnedgång är idealisk (2 vattenkg - brukar det vara - och 1/2 kg per vecka i viktnedgång), härligt att höra att magen funkar!
Kanske kan du skippa bären och grädden.
Jag vill inte avråda dig för att strikta till det, jag vill bara varna för att det finns de som stramar upp så mycket att de s a s tar bort glädjen och nöjet med att äta god mat.

Ändra inte på ett vinnande koncept, bara för att uppfylla någon norm!
Fungerar det för dig med LCHF + lite frukt och bär, finns väl ingen anledning att strikta till det.
Altså.. om folk som är friska åt näringsrik mat utan fettskräck, och med lite frukt och bär som dessert/efterätt/godis, så är det nog inga som helst problem med det.
Finns ju inget direkt farligt i bär o frukt, utan det handlar nog mer om att de med metabola störning bör undvika sådant som höjer blodsockret.. det är framförallt fruktens nyttighet som är betydligt överdriven snarare, vilket inte automatiskt innebär att ett äpple om dagen är skadligt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#0 Ang träning; Är detta nånting du verkligen vill göra? Träna ska man göra för att man tycker det är kul, inte för att man måste. =)
#3 och #4 Jag känner att det blivit bär och grädde lite väl ofta senaste tiden (varje dag nästan), och någon gång har jag ätit blodpudding (46 % blod, vet ej kolhydrathalt), så sådant tänkte jag minska på! :)
#5 Jag vill nog träna. Inte för att jag tycker det är roligt, utan för att jag vill bli starkare, smalare och få bättre kondition. Jag tycker inte det är dötråkigt, men självklart är det inget jag ofta ser fram emot.
Men jag vet att det är bra för mig, och jag tycker det är väldigt skönt efter ett hårt joggingpass. Simning ingår också, och det är något jag gillar väldigt mycket. Så det blir nog att investera i min hälsa!
#6 Starkare och bättre kondition är ju ett bra mål, och då krävs det ju träning.
För att gå ner i vikt räcker det med simning eller promenader (dvs låginstensiv träning).

#6 Det är rågmjöl, svagdricka, lök och sirap i blodpudding så det är nog en hel del kolhydrater i puddingen.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Om jag förstått det rätt är härdat fett onaturligt fett medan mättat och omättat fett finns i naturen.
Undvik alltså härdat! X)