Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 9434 ggr
Pasi
1

Glycerol till sötning?

Då många inte tycker om smaken av Stevia så kanske glycerol är ett alternativ, har angenämare sötma än socker. Det kan omvandlas till kolhydrater i kroppen, vilket vi (hjärnan) ju behöver.
Stora mängder glycerol är antagligen inte bra men hur är det med små doser?
Någon som har några kunskaper, åsikter eller idéer om det?

Mona-Stina
0

Ingen aning men jag hoppas någon annan vet. Jag köpte ett paket Stevia men smaken bryter igenom hur lite jag än använder så jag välkomnar ett alternativ.

Fast å andra sidan har jag vant mig vid sockerfritt och är lite rädd att sötma triggar igång suget.

Väntar nyfiket på någon som vet det här med glycerin, och var man får tag på det.

Pasi
0

Det kan man köpa i vin-hembryggeriaffärer eller på färghandeln.
Vitsen är ju inte att man ska söta allt för det…men en god tårta på sin födelsedag är ju inte fel.Räcka ut tungan

hemul
0

Apoteket har också. Eller hade förr ivf. Det finns lite att läsa här (förstås).
westonaprice.org…

Mona-Stina, ge inte upp med stevian. Prova mitt gamla trick som jag nästan aldrig använder längre efterrsomn jag vant mig vid steviasmaken. Ta en liten mångd socker och lite stevia. Åtminstone för mina smaklökar blir det då så att stevian bara förstärker sockersmaken. Använder det fortfarande för att få den rätta smaken på kålpudding (typ 1/2 tsk råsocker till 4 port).

Pasi
0

Det verkar kunna vara ett bra alternativ mao!Räcka ut tungan

hemul
0

Jag kollade. De har det fortfarande på apoteket. Dyrt! 57 spänn för 300 ml. Glycerin är väl just inte sötare än socker va?

Pasi
0

hemul - Vaken ännu!?Glad
22:- för 250ml på www.PGW.se.
Det är nog ungefär lika sött som socker enligt min uppfattning.
Om man gör en underbar chokladkaka nån enstaka gång på valrhonachoklad för 60:- så kan man nog kosta på kakan glycerol för 10:- och dessutom få den godare.
Om man ska äta sött jämt och ständigt så är det kanske inte hållbart.

hemul
0

Bra! Jag har en sån där essensbutik rätt nära. Ska gå in där och fråga.

Men jag gör inläggningar, förstår du. Då förslösas ju de dyra dropparna i lagen! Men iofs funkar stevia jättebra till det. Liksom till "citronsaft" som jag dricker just nu. Räcka ut tungan Jag har bara använt glycerol till godis (och faktiskt till vin) för länge sedan men som jag minns så är det inte så jättesött.

Pasi
1

Vad är det du lägger in med stevia(sill, gurka, hjortron)????? Måste veta…vill också lägga in.Räcka ut tungan Kan du inte lägga in recept på inläggningar, eller har du gjort det fast jag missat?

hemul
0

Sill, rödbetor, "färsk gurka" och bostongurka har jag gjort hittills. Rödbetor och gurka blir jättebra. Behövs inga specialrecept för det mesta. Minska lite på ättikan bara eftersom stevian inte har någon volym att tala om. För bostongurka kör jag ett specialtrick med lite gelatin så det inte ska bli för blaskigt. Har använt det till en del syltvarianter också.  Bostongurkan finns det recept på på fettskrämdforumet under "Såser och tillbehör".

Sara40
0

En mycket okvalificerad fråga; jag trodde inläggning av olika matvaror var för att förlänga hållbarheten (i all fall initialt när man hittade på dessa). Har Stevia och Glycering samma effekt här som socker? Eller är det så att ättikan fixar detta själv?

(Jag har aldrig lagt in något i hela mitt liv, men man kanske skulle testa nu när jag håller på att göra mig hemmastad i köket och alt, matlagning och bakning mm har jag aldrig ansett mig ha tid till tidigare)

Generad Glad

Pasi
0

Nä, stevia och glycerol har nog ingen konserverande effekt. Men ska man få konserverande effekt av socker behövs det så stora mängder att det i praktiken bara är sylt som kan sägas vara det.
I lägre koncetrationer så är socker en ypperlig grogrund för olika svampar.

hemul
0

Yeah! Inläggningar rulez! Räcka ut tungan

Ja, ska det sparas ett tag får man ha i nåt konserveringsmedel. Det ingår ävan i normala recept. Brukar ta Atamon

Anterrabae
0

Glycerol ska inte konsumeras i större mängder. Det är kraftigt vätskedrivande och inte alls snällt för kroppen. Dessutom höjer det blodsockret massor.

När jag lite titt som tätt åker in akut med mina muppiga ögon och då har högt tryck, så ger de mig en halv dl glycerol och kroppen får tokspatt och släpper massa vätska.. Även uppe i ögonen! Trycket i ögonen bör hållas över 10 för att inte riskera skador..

(Mitt lågtrycksöga ligger mellan 6-7 och efter glycerol och annan vätskedrivande beh. kryper det ner på två-tre) Personligen skulle jag aldrig ta risken att äta det om jag inte var absolut tvungen..

*tycker*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pasi
0

Inte ovanligt att likörer är sötade med glycerol….och även kroppens förbränning av triglycerider resuterar i mycket glycerol…så det är helt naturligt för kroppen och min kropp verkar inte höja blodsockret av det…och hade det gjort det så skulle jag ju få undvika fett (triglycerider).Skrattande
Jag har försökt kika på hur det förbränns och det verkar variera ganska mycket (under vissa omständigheter så kan det bli socker)…..aldrig hört varning om att det skulle vara vätskedrivande och aldrig känt av det när jag druckit likörer med glycerol.
"Större mängder kan orsaka diarre" är enda varningen jag sett, faktiskt.

Pasi
0

Hittade lite mer info på nätet-Glad

**Hälsoeffekter

Glycerol är ogiftigt, stora mängder kan dock ge huvudvärk och illamående.
Mindre vanliga biverkningar är diarré, törst, förvirring, hjärtarytmi och lungödem.
Glycerol påverkar vätskebalansen och kan orsaka uttorkning. Koncentrerad glycerol kan även irritera hud och ögon.
Förgiftning vid förtäring: LD50 Oralt Råtta 12600mg/kg kroppsvikt.

Glycerolen binder upp extra vatten i blodet samtidigt som det gör blodet en aning tjockare. Alltså kommer
blodtrycket att stiga de perioder man använder glycerol.
I sin mildaste form så får man huvudvärk annars ökar risken för att fina blodkärl brister.
Det går inte att jämföra den naturliga mängd glycerol som bildas när fett förbränns i kroppen
eftersom levern omsätter det i samma takt, och de mängder man skall ta för att få en bra
effekt av glycerolen. Tanken med att ta glycerol i uthållighetsporter är ju att det skall binda extra
vatten i kroppen som frisätts i samma takt som levern förbränner glycerolen.

Precis som för alkohol är det endast levern som förbränner glycerol.

Träning då..?

Glycerol var dopingklassad framtill år 1997
Just pg av dess egenskaper, flera idrottare hade med sig lite i samband med stora tävlingar.
Bakgrund: Utredning om vad detta skulle ställa till med gjordes, och det visade sig att glycerol kunde ha spätt ut
urin-proven, iom att glycerol är en vanlig förekommande molekyl i kroppen så späder den ut andra "saker". Inte bara urin,
utan även så gäller blod.

En del celler är mindre begåvade att ta in glycerol molekyler, som ögonens, det är därför man kan se suddigt och/eller andra
symptom. Det är pg av kroppen anpassar sig efter koncetrationsgradienten, vatten pumpas ut ur cellen för att minska klyftorna,
diffusion (Nästan som Osmos)**

hemul
0

Vilka klyftor? Förvånad

Pasi
0

De snackar om skillnader (klyftor) i glycerolkoncentration och att kroppen försöker få samma koncentration överallt…detta genom att tillföra mer vatten från cellen (med låg koncentration) till de delar med mest glycerolkoncentration….. inte vitlöksklyftor eller klyftor i samhället, typ löneklyftor!FlörtSkrattande

magma
0

Eller dekolletageklyftor Räcka ut tungan

Pasi
0

Vad är det? (ursäkta undran från en korkad pojkeFlört)

Amiechan
0

Åh, jag vet nog att de flesta korkade pojkar brukar kolla in kvinnors decolletage :P Urringningen, Pasi ;-)

Pasi
0

Sorry! Jag var nog lite ouppmärksam under lektionerna om decolletage…hade fullt upp med att kolla in klyftor…Oskyldig
Tack för upplysningen, Ameichan!

magma
0

CoolSkrattande