Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4950 ggr
[Lokira]
0

Gram eller procent??

Ja blev lite osäker nu, ska man mäta i gram eller procent när man skriver hur mycket protein & fett man intar?

Jag skrev in min matintag på viktklubben hos Aftonbladet och såg att jag fyllt precis 100% idag; 27% protein, 72% fett och 1% kolhydrater.

Vet inte riktigt om de mäter på rätt sätt, haha. Men det låter som att jag ätit FÖR mycket fett? Men tänkte på äggmjölken (tog ej den idag) som kan innehålla en hel del smör, så jag tänkte att det skulle gå bra till maten också. Försökte äta mer kött men det gick inte, för då måste jag nästan ta för mycket, åt typ 300-350 g. lövbiff (3 stora bitar) + 0,5 dl béasås till lunch och sedan 2 ugnstekta laxfiléer á 120 g. per st. med ca 50 g. smör och 0,5 dl hollandaisesås till middagen. Till frukost åt jag omelett med 4 parmaskinka, om ni undrade. Åt bara 3 ggr idag (tog 2 ägg efter träningen, så det blev väl 4 ggr). Tog jag för mycket fett, kanske??? Svårt och veta hur mycket smör & fet sås det är OK att ta per dag.

Jag väger 57 kg och det betyder väl att jag ska inta ungefär 57 gram eller % protein? Det måste ha blivit fel när jag skrev in på viktklubbens sida…

Undrade bara, för jag vill ju veta om jag äter bra och inte för mycket av någonting, kan ju vara bra och veta nu när jag följer LCHF. Har ej mätt & vägt mig på en vecka så jag kan inte svara hur det ser ut. Men vad jag ser i spegeln, så är jag nöjd, ser inga extra kilon som smugit på sig, men det finns ju andra ställen på kroppen som jag kanske missat…

Grönsakerna har jag minskat på och även osten och de flesta mejeriprodukterna.

MimLan
0

En enkel fråga: Äter du för att du bestämt att du skall äta en viss mängd eller för att du är så hungrig och behöver det för att hålla dig mätt?

Har man inte koll på siffror och procent är det bäst att skippa dem. Ät en proteinkälla, komplettera med fettkälla och grönsaker. Upprepa i lagom mängd så att du är hungrig vid nästa måltid.

[Lokira]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1. Jag äter när jag är hungrig, det är lättare när jag är själv då kan jag äta när jag vill, men jag har en familj att tänka på och jag äter gärna med dem, så jag anpassar efter dem. Jag blir lätt hungrig och tycker att jag behöver dessa feta såserna, men det är svårt och veta om det är för mycket eller inte. Jag känner mig nöjd och lagommätt efteråt. Inte sådan där äckligt mätt.

Jag äter mest kött & fett nu, jämfört med förut, då tog jag mest grönsaker. Jag tycker jag inte riktigt blir mätt om jag ätit mycket grönsaker och de triggar upp mig lite.

Så jag har tagit för mycket fett?

Minorca
0

Hej jag la in det du beskrev att du åt i minmat, jag antog att omeletten bestod av 2 ägg som jag la in som stekt ägg.

50Gram Béarnaisesås Lohman
300Gram Biff ryggbiff nöt
240Gram Lax stekt
50Gram Smör 80% fett
50Gram Hollandaisesås
100Gram Ägg kokt
40Gram Skinka lufttorkad
100Gram Ägg stekt

Det här blir:

Energi kcal: 2340,40 Energi kJ: 9805,30 Proteiner: 157,79 Fiber: 0,05 Kolhydrater: 4,86 Vatten: 579,78 Alkohol: 0,00   Fetter: Fett: 189,88 Kolesterol: 1571,60 E-mättade: 70,99 Mättade: 61,98 F-mättade: 27,45   Vitaminer: A: 1231,90 B1: 1,58 B2: 2,16 B3: 38,43 B6: 4,35 B9: 176,00 B12: 23,19 C: 1,00 D: 46,00 E: 20,80   Mineraler: Fosfor: 1741,30 Järn: 14,46 Kalcium: 225,70 Kalium: 2422,60 Magnesium: 181,80 Natrium: 3810,30 Selen: 161,11 Zink: 14,33

Jag tycker fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater är ok. Jag går inte ner i vikt med så mycket mat, har jag upptäckt. Jag åt ungefär så där fast lite mer grönsaker och stod på en platå i 2½ år, nu har jag kört UFO 5g kolhydrater, 80 g protein och ca 120-160g fett per dagger ca 1800kcal  och med träning före frukost går jag nu ner i vikt.

[Lokira]
0

#3. Det stämmer jättebra det där du lade upp! Tack så mycket för att du kollade upp detta, jag blir inte klok på min.mat så jag gör inne på viktklubben istället..

jag undrar bara över hur mycket procent protein och fett man ska ta? är det lika mycket i gram och procent? Jag blir inte klok på det här.

Tror iallafall att jag får ta lite mer proteiner och lite mindre sås för jag tycker det låter rätt mycket, har ju ätit fettsnålt tidigare så det tar lite tid innan jag accepterar fettet helt. Fick nästan lite ångest nu ikväll då jag tog ganska mycket smör och hollandaisesås men tycker de smakar såå gott till ugnstekta lax.

Jag borde nog också äta lite mindre om jag ska gå ner i vikt, men jag vet inte för vikten verkar ha stannat, eller inte.. har ju inte mätt/vägt mig på en vecka men jag känner mig nöjd när jag ser mig i spegeln..

Ohh, blir snart tokig på det här med att hur man ska mäta och så, vill ju slippa det, men måste veta vad som är lagom för mig..

MimLan
0

#4 Det är faktiskt så att du äter riktigt mycket protein. Du närmar dig 3 gram /kg kroppsvikt.

Utgångsläge brukar vara 1 gram, gärna 1,5 gram. Tränar man en del kan man sikta på 2 gram.

Minorca
0

Energiprocent av fett, kolhydrater och protein i tex minmat är hur stor andel av energin kommer från fett, kolhydrater respektive protein. 1g kolhydrater eller  1g protein innehåller ungefär 4 kcal medan ett gram 1g fett innehåller ca 9 kcal.

Skulle man tex äta 10g kolhydrater, 10 protein och 10g fett så skulle det bli ungefär nett 25% kolhydrater, 25 % protein och drykt 50 % fett.

Energiprocenten talar bara om proptionerna mellan kolhydrater, protein och fett, men inget om totala mängden. Ungefär  5% kolhydrater 20 protein och 75% fett är ungefär riktvärdena för normal LCHF, medans Fakir, UFO är ca 1% kolhydrater ca 20 % protein och 79% fett, vid normal mängder mat knappt 2000kcal per dag.

Zepp
0

Iomed att alla är olika stora och behöver olika mycket brukar vi tala om E%, dvs procent utav energiintaget.

Någon äter 3000 Kcal medans någon annan äter 1500, men kan ha samma fördelning.

Man brukar säga 75E% fett, 20E% protein och 5E% kolhydrater.

Det blir då för någon som äter 2000 Kcal, omräknat i gram 166 gram fett, 100 gram protein och 25 gram kolhydrater.

Gram och Energiprocent, liten guide

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lokira]
0

Oops, jag tackade Zepp i den andra inlägget som han gav länkadressen på, så jag får tacka här igen.
Ohh, tack Zepp för länken! ska läsa genom imorgon när jag är någorlunda piggare. Hoppas jag blir klok på det här, siffror och så har inte varit min starkaste sida.. men tack! :)

God natt och Glad påsk på er! :)