Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3025 ggr
Allouma
2011-04-22 10:25
0

Mat efter Träning???

Jag styrketränar helkropp 3 ggr i veckan och cyklar ungefär 6 mil i veckan. Man är ju matad med sedan barnsben att man skall käka senast en timme efter ett träningspass.. Men ibland blir jag förvirrad eftersom jag tänker att ja men nu har jag snurrat upp kroppens fettförbränning här med mitt träningspass, varför skall jag då stoppa i mig mat som den måste förbränna istället för att låta bli att stoppa in föda och att den då istället tar av fettlagret jag har?
Eller är jag helt ute och cyklar? måste jag stoppa i mig mat efter träningen även vid lchf? om jag inte gör det kommer kroppen kanske att tro att den skall förbereda sig för svält och absolut inte släppa på några fettlager? Huh, så förvirrad jag är!

Caywin
2011-04-22 10:36
0

Det du bör äta direkt efter träning är nånting med högt proteinvärde. alt proteinpulver.
Kroppen bryter ständigt ner muskler och det är därför vi behöver protein i lagom mängder, eftersom det stoppar upp nedbrytningen.

När du tränar ökar du på förbränningen av muskler vilket gör att det är extra viktigt att få i sig mycket protein efter träningen, för att inte kroppen ska bryta ner musklerna du redan byggt upp.

Det finns ingen anledning att äta vanlig mat om du inte är hungrig direkt efteråt.

Allouma
2011-04-22 11:05
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men kroppen kan göra energi av proteiner också. Men de höjer blodsockret mer än vad fett gör vid en sådan glukoneogenes av proteinet.

Jag har därför exempelvis försökt göra en proteindrink men byt ut 1 dl av vattnet mot 1 dl grädde.. så att kroppen får lite fett och då istället använder proteinet till det som de är menat - att bygga upp musklerna igen… Förstår du hur jag tänker? Säger inte att det är rätt dock..

Caywin
2011-04-22 11:14
0

Kroppen använder protein som energikälla om du överäter det, inte om du tränat då all protein går direkt in i musklerna.
Du får räkna med att träningsdagar kräver mycket mer energi än normalt.

Om jag inte missminner mig så läste jag i en annan tråd att fettet inte kunde tas upp direkt efter träningen.

Allouma
2011-04-22 11:48
0

Hmm.. ja jag vet inte säkert.. får nog filosofera lite till på det…

OneManArmy
2011-04-22 12:39
0

Vad har du för mål med träningen?

Allouma
2011-04-22 14:04
0

Åhja det var en relevant faktor!

MÅL till 31 dec 2011
1. Gå ner 18 kg
2. Kunna springa 5 km
3. Få synliga muskler

Caywin
2011-04-22 14:32
0

2 och 3 är relevanta. Dock är viktnedgång med hjälp av träning mindre effektivt än man tror.

Träna gör man för att gå upp i vikt, dvs lägga på sig muskler.
Däremot säger jag ingenting om hälsoeffekterna av att byta fett% mot muskel%.

Allouma
2011-04-22 14:50
0

Ja men precis, det har du rätt i!

Men jag äter sedan 2 månader LCHF-kosten :D och har aldrig mått bättre!

Och jag har kommit till det läget där jag faktiskt är bekväm med att kroppsmassan får ta tid på sig att byggas om :D

Det är bara den förbaskade hetsen i samhället om att allt skall gå så snabbt som möjligt som stressar allt och alla..

Ni hittar min blogg på http://lalla.shapemeup.se

LatMask
2011-04-22 15:19
0

Mja, Caywin och Allouma, jag vill inte polemisera med er men fundera lite…

Jag har styrketränat till och från fr o m 1980-talets början, då styrketräning blev accepterat för tjejer. (Det ni! Innan dess var det inte så att det fanns ett förbud eller så, det vara bara det att ingen tänkte tanken ens).  

Då snackades det aldrig om någon särskild kost, eller att man skulle äta vid den eller den tidpunkten. (OK, det fanns kanske diskussioner i styrketräningstidningar, men de som fanns riktade sig bara till män och hade alltid Arnold Schwarzenegger på omslaget - inget jag var intresserad av att läsa). Jag åt precis som vanligt, pasta och pizza, och det funkade rätt OK.

Jag tränar även nu, helkropp tre gånger i veckan, på morgonen. Ingen konditionsträning under vintern, men nu ska det bli en del cykling när värmen har kommit.

Jag äter frukost ca två timmar innan träningen, och sen lunch ca tre timmar efter, vanlig LCHF-kost. Under ca ett halvårs tid byggde jag på denna kost och träning upp riktigt snitsiga små muskler, fasta och fina (hade haft ett årslångt uppehåll pga muskelproblem). Jag är kvinna, 55+, och tänker aldrig börja med proteindrinkar eller annat jox p g a träningen - jag behöver det inte, det räcker med vanlig LCHF-kost.

Jag har en fundering: All denna diskussion om det här om extra protein m m, som numera är lättillgängligt via nätet osv, kan det till stor del vara tänk som kommer från folk som äter mycket kh och därför måste anstränga sig extra för att få i sig protein? Bara en spekulation…

Däremot har jag till min förvåning och förtjusning upptäckt att extra protein hjälper mig att gå ner i vikt, som jag skriver i en annan tråd.

Caywin
2011-04-22 15:46
0

#9 Jag säger inte att man måste äta protein efter träning, jag anser att man bör göra det. Detta säger jag med tanke på hur kroppen är uppbyggd och hur den fungerar, men det betyder inte nödvändigtvis att det behöver vara så för alla.