LCHF=bra sömn!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har sedan 1 januari i lagt av med kolhydraterna för att öka hälsan och förhoppningsvis gå ner i vikt. En trevlig bieffekt som jag har upptäckt är att jag klarar mig på mindre sömn och dessutom sover väldigt bra.
I natt fick jag ännu en ögonöppnare då jag mot bättre vetande på kvällen stoppade i mig ca 10 kolor. Suget som kommer en gång i månaden är fortfarande svårt att motstå ibland. Resultatet blev att det var helt omöjligt att somna! Jag kände att jag var trött men kroppen var på högvarv och det var först runt 02.30 som jag föll i en orolig sömn. Det var som om jag hällt i mig kaffe och energidrycker i mängder!!
Någon annan som upplevt något liknande?

Jag känner igen mig i det du skriver! Fick (eller tog) ett återfall i helgen och genast börjar kroppen gå på högvarv. Inte så konstigt med tanke på vilken stark drog sockert är! Men jag kan ändå tycka att mjölet är värre än sockret. Får så vansinnigt ont i magen av mjölet!
Stämmer bra det. Efter varje återfall till kolhydrater jag har haft så har resultatet alltid varit detsamma när jag tar bort kolhydraterna igen - kortare men djupare sömn. Behöver inte mer än 5-6 timmar.
Äter jag kolhydrater så är det svårt att komma upp efter 7-8 timmars sömn!
Jag har märkt att jag är känsligare för kaffe sedan jag började med LCHF - dricker inget kaffe efter 18.30 längre. Troligtvis skulle jag reagera likadant på socker - har inte testat, men det är nog givet. Man behöver ju bara kolla hur ett barn blir efter att det fått sitt lördagsgodis…

kan inte påstå att jag behöver mindre sömn nu är tidigare.
däremot upplever jag mig vara extremt mycket piggare när jag väl vaknar. förut gick jag ofta runt i en dimma den första halvtimmen på morgonen. idag är jag istället pigg och allert redan när jag kastar av mig täcket. ganska tufft faktiskt.
jag håller helt med.
jag har alltid sagt att jag är en utpräglad nattmänniska, men nu blir jag trött före 12 o vaknar runt 8.
helt otroligt!!
jag som alltid har önskat att jag vore morgonmänniska.
nu blev jag det äntligen!

Samma här. Det är långfredag och jag är ledig. Vaknade kl 6, pigg som en mört! Förr var det mycket sällsynt att jag kom igång före 10 -11 tiden en ledig dag. Vaknar inte heller lika många gånger varje natt.
Jag har samma erfarenhet. Jag sover mer sammanhängande, vaknar sällan eller aldrig upp under natten. Och känner mig utsövd när jag vaknar. Har ätit sött vid två tillfällen sen 1 februari och sov oroligt respektive nätterna efter. Om man betänker att socker kan påverka en så naturlig sak som sömn, så kan man fundera på hur mycket annan skada sockret gör i kroppen (då tänker jag på våra välfärdssjukdomar och krämpor som vi går omkring med).