Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2319 ggr
[Nilla59]
0

Margarin och dylikt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag undrar hur det går för milda, becel, flora mm? Ica sålde ut Milda gräddprodukter för 5 kr st häromveckan. Så här står det att läsa i Wikpedia om margarin:

Margarin uppfanns 1869 av den franske kemisten Hippolyte Mège-Mouriès. Detta skedde efter att den franske kejsaren Napoleon III tre år tidigare avsatt en större summa pengar till den som kunde skapa ett billigt alternativ till smör åt den växande och undernärda stadsbefolkningen.[1] Från början gjordes margarin av talg, oleomargarin, från nötkreatur som blandades med mjölk och sedan smaksattes för att efterlikna smör.

Jag kan väl tänka mig att det går VÄLDIGT dåligt för margarintillverkarna. De försöker ju med alla medel framställa sig som ett nyttigt alternativ via reklamen och jag ser faktiskt folk som köper margarin.

Sen undrar jag om någon vet om det finns någon debatt om Becel i Sverige? Vad jag vet så får de inte skriva att det är bra för hjärtat i Danmark (eller är det förbjudet där?) eller?

Matgiken
0

Här har du mer information om Becel och varningstexter:

http://www.kostdoktorn.se/becel-botfalls-behover-varningstext

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

[Nilla59]
0

#1 Jo jag har sett det. Konstigt att de får härja fritt här i Sverige. Men det är väl livsmedelsverkets fel eller?

maxiq
0

Becel fick inte skriva att det är bra för hjärtat i Sverige men det gick bra att skriva:

"Becel – för dig som älskar ditt hjärta"

Obestämd

Medlem
0

Haha Maxiq!

Här i Tyskland är det mycket billigt att köpa margarin. Jag har sett en förändring sedan 2008, att smöret säljs mera än margarin och nu har dom dessutom höjt priserna på smör Skrikandes

Brynhilde
0

Försäljningen kanske ökar nu när aftonblaskan listat Becel som bra matfett…Rynkar på näsan

När min mor växte upp (20-30-talet) smakade margarinet, enligt henne, död och pina, det var i det närmaste helt oätligt. Synd att det inte gör det fortfarande

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

maxiq
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aftonblaskan har inte bara listat det som bra matfett utan som bra smör!!!

Skrikandes

En annan tråd i ämnet

Brynhilde
0

Det är bedrövligt…

I min bekantskapskrets är jag den enda som äter smör. Vännerna säjer, och tror, att de äter smör och plockar fram margarinet. Och inte hjälper det att jag informerar om hur dåligt och onaturligt margarin är. De bryr sej inte, helt enkelt.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

keja01
0

En bekant kallade margarin för smör, och äkta smör kallades lyxsmör.

[Nilla59]
0

#6 maxiq

Ja viktklubb har ju Stephan Rössner som allsmäktig så de är la inte så konstigt.