Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 10176 ggr
Acharial
0

Yrsel och lågt blodsocker

Hej!

Har ätit LCHF i snart 1,5 månad och har börjat få konstiga symptom som yrsel, illamående och allmänt trög i huvudet. Orkar verkligen inte göra något. I början var det inte alls lika farligt, men jag förstår inte alls varför detta kom så sent?

En exakt beskrivning är lågt blodsoker, ungefär som när det sjunker så lågt att man mår illa som det gör när man äter kolhydrater.

Är för övrigt 22 år och gick över till LCHF av nyttighetsskäl och för att jag ville gå ner några kilo, jag var inte direkt överviktig men låg lite över än vad jag skulle göra… Annars trivs jag verkligen med LCHf och vill verkligen få det att fungera….

Jag dricker ständigt och äter 3 gånger om dagen. Jag känner aldrig direkt en "hungerkänsla", men försöker att äta 3 gånger om dagen.. Tar för övrigt både D-vitamin- och OMega3tillskott.

Några ideér på varför det dessa symptom kom så sent? Har hållt i sig i över 2 veckor nu….

Zepp
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror du äter för lite helt enkelt, har du registrerat några matdagar?

Illamående är en hungersignal när man äter för lite och en lite konstig huvudvärk.

Har du svårt med aptiten så lägg till lite mer grönsaker eller annat med kolhydrater i tex mejerier, så blir hunger oftast lite tydligare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Acharial
0

Mina matdagar brukar se ut som:

8:00 Morgon: Ett ägg med 3 baconsivor och några skivor ost ibland.

12:00 Lunch: Köttfärslimpa med "pizzasallad" (hemmagjord) och gräddsås

18:00 Middag: Kycklinggryta med grädde och kokosolja.

Det känns inte som att det blir bättre när jag äter, men som du säger så får jag en mycket konstig huvudvärk…

Acharial
0

Det jag upplever mest jobbigt är att jag konstant ät trött och vill sova hela tiden… >.<

Zepp
0

Får man för lite energi blir man trött, illamående och lite konstig huvudvärk.

Nu vet ju inte jag hur mycket du äter av det där du räknar upp, utan du får nog registrera någon dag och klistra in så vi får kika.

http://www.minmat.net/counter.php

Sen så, du är ung, frisk, vill äta nyttigt.. var e grönsakerna??

Man kan som regl äta ansenliga portioner sallad och liknande utan att det blir särskildt mycket kolhydrater!

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Acharial
0

Grönsaker äter jag faktiskt alltid, jag är inte jättenoga med att vara under 20g kolhydrater om dagen. Jag ska göra en tabell där så återkommer jag :)

Det jobbiga är att jag blir ju mätt så otroligt snabbt att jag verkligen inte orkar större portioner… Men som sagt återkommer jag med mer detaljerade uppgifter

Zepp
0

Som sagt, en del tappar aptiten, andra blir vrålhungriga, man får lära om lite i början, många känner inte igen de nya hunger/mättnadssignalerna.

I början hände det att jag kunde gå en hel dag efter frukost utan att äta, sen när jag satt där med illamående och huvudvärk kom jag på att jag inget ätit, då gick det över efter ett tag.

Acharial
0

Verkar som att jag är allergisk mot ägg, vilket allt med LCHF blir mycket jobbigare :(

Zepp
0

Tråkigt, då ägg är så himla smidigt och användbart.

Ta och kör ett bra tag utan ägg för att testa ordentligt.

Finns dessutom de som tål riktigt hårdkokta ägg men är allergiska mot löskokt.

Har trolig med att allergenet värms upp ordentligt och förstörs om äggulan blir ordentligt genomstekt.

Acharial
0

Ah ok! Ska göra ett äggtest om några veckor så vi får se vad det visar, men jag skulle utesluta kosten, för den är inte boven till varför jag mått så dåligt.

Är det just ägg är det väldigt jobbigt, för det är ju så otroligt nyttigt! Har ingen alls aning hur jag ska få i mig alla dem vitaminera…

Zepp
0

Ja ägg är sannerligen värt att utreda ordentligt då det är ett sånt nyttigt och allsidigt livsmedel.

Billigt och gott oxå!