Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3770 ggr
fatsdomino
0

Ni som dagligen minskar i vikt /mått

Vad och hur äter ni !!??

Min dag består av

Frukost: 2 ägg skinkmacka på fullkorn med smör ca 20 gr, caffe latte

Lunch:  varierad kost utan kolisar

Middag: 200 gram kött eller fisk med Broccolimos

Motionen består endast av golf 5 dgr/ veckan bor på varmare breddgrader……

Viktnedgång 0 gram !!???

Vad göra ????

magma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hm, skinkmacka på fullkorn??? Obestämd Varför äter du sådant?

Jag går ned ganska fort i vikt just nu, kan bli ca 1-2 kg/veckan men sedan lugnar det sig ett tag innan det börjar om igen. Har stått stilla en månad ungefär, så det kanske är därför det rasar iväg nu igen, sedan förra måndagen har jag gått ned drygt 2 kg. Tror jag, har inte vägt mig sen i  *fundera* lördags. Så måndag till lördag blir det då.

Frukost kan bli 2-3 ägg med smör eller 2 kokta ägg med makrill (sådan i tomatsås)

Lunch idag blev en halv grillad kyckling med bearneisesås. En hel del bearneisesås. Cool

Sedan blev det ägg och smör igen i form av äggmjölk till kvällen, lite kakaopulver i också. Utöver detta kaffe- ett par, tre koppar (muggar) med grädde i.

Det var väl allt. Flört Nej, tre körsbärstomater också. Skrattande

Kanske låter som ganska lite mat, men med tanke på fettet så kommer jag nog ändå upp i tillräcklig kalorimängd- bara beasåsen tror jag innehöll över 600 kcal/100 gram. Har ätit såhär, med kortare avbrott, sedan mitten av januari och gått ned 16 kilo. Äter absolut ingen frukt, inget bröd, inget sötningsmedel förutom det som finns i C-vitaminbruset jag dricker, och ibland någon enstaka halstablett eller liknande. Vissa dagar blir det även grönsaker, typ broccoli, blomkål, paprika, gurka, isbergssallad, någon liten tomat… Men långt ifrån alla dagar, kanske 3 dagar i veckan? Ibland också hallon med grädde till, men inte oftare än kanske 2-3 ggr/månaden.

Vad menar du med "varierad lunch utan kolhydrater", äter du enbart protein och fett dessa tillfällen? Inga grönsaker alltså?

fatsdomino
0

Tack för ditt utförliga svar !!

Bra jobbat med din viktminskning…….

Själv har jag ca 10 kg övervikt som jag skulle vilja omfördela !!?

Fullkornsmackan kan väl inte vara ett hinder eller !1?

Varierad lunch innhåller bra fett o proteiner är dålig på

att äta grönsaker och frukt äter jag inte alls…..

Hallon-grädde är också en favvo!!

fatsdomino
0

Sorry Hallon är frukt!!

ScarletMajesty
0

fullkornsmackan kan mycket möjligt vara ett hinder. Sockret kan höja insulinet som hindrar effektiv viktnedgång.

Jag går ned ca 100 gr/dag och då ser det ut ungefär såhär

frukost;

två ägg med 25 gr kryddatsmör, lite majonnäs.

det håller jag mig på tills runt 4 tiden. blir jag hungrig därimellan tar jag en kopp te med två msk kokosfett i och en skvätt (ca en msk )40%grädde i.

Middag är oftast kött eller kyckling. Äter med kryddsmör (jag tar ca 25 gr smör och mosar ihop med kryddor) och ibland bearnaisseås till. Har alltid broccoli till maten. Låter lite men jag är mätt hela dagen på det här. Blir ca två koppar te om dagen.

Aliki
0

Fullkornsmackan skulle vara ett problem för mig! Jag äter som t.ex. igår:

6.00-8.00 Frukost: 2 latteglas med kaffe och vispfrädde, moussaka (utan potatis och mjöl förstås, och utan extra grönsaker då det fanns gott om det i maten)

ca 16.00 Middag på stående fot, kalla rester:  en pannbiff med majo, en liten bit stekt lamm

ca 18.00-19.00 Kvällssnacks (äntligen sittandes!! ): 4 fläsksvålsbitar med smör och Cambozola samt 2 glas rosévin.

Lite nyfiken på din varierade kost till lunch, äter du potatis eller ris med proteinet och fettet?

camsve09
0

Både alkohol och grädde är sådant som hindrar en del från att gå ner i vikt.

Aliki
0

Jag går ner ca 0,5 kg / vecka….med grädde o vin Flört

Fast det är ju individuellt ….

tistelflikkan
0

#3 hallon är bär och har en liten kh-andel. så man kan njuta dem med gott samvete nån gång ibland :)

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Denna kommentar har tagits bort.
[Pennylane1]
0

# 2 har du kollat hur mycket kolisar det är i ditt fullkornsbröd? Är det ett mjukt bröd? Då kan det lätt vara 20 gr kh i det. Menar du två st. smörgåsar eller en med två ägg? De allra flesta avstår nog från bröd öht med denna kost. Somliga tar någon enstaka skiva finncrisp eller flatbröd som pga sin lätthet och litenhet inte ger mer än max 5 gram. Men många måste ner udner 5 gram kh totalt per dag för att gå ner i vikt.

Aniara4
0

Om du vill veta det säkra svaret på vad det innebär att äta bröd varje dag (bröd är inte LCHF!) så skriv in allt du äter i Minmat.net en dag. Mjölken i latten kan också ge dig en hel del kolhydrater.

Hur länge har du hållit på? Har du stor övervikt? Exempel på lunch? (Det finns ytterst lite mat som är helt utan kolhydrater, det finns även i ägg och kaffe t.ex., så det kan vara bra att definiera och kolla upp i en näringstabell om du inte verkligen äter en köttbit med smör och inget annat till lunch!9

[stuxen]
0

Vill du gå ner i vikt så är inte fullkorn ett alternativ.
Det tillhör ditt tidigare lig och det får du stå över.
Annars kan du likaväl äta vitt bröd.

fatsdomino
0

Svar på era frågor !!

Min fibermacka är möjlig bromskloss den väger 32 gr !!??

10 kg övervikt,ätit Lchf 3 månader

Lunch kan bestå av allt ifrån 150-200 gr kött,fågel eller fisk utan tillbehör

förutom en smörklick ca 20 gr samt broccolimos

Vore intressant att få veta hur stor mängd mat ni äter totalt per dag

och inte bara vad ni äter !!!!!

ScarletMajesty
0

#13 jag väger aldrig min mat utan äter så mycket som jag vet att jag kommer bli mätt på. Äter en och en halv kyckling filé om det är kyckling och uppskattningsvis kanske 250 gr kött om det är kött?

Brynhilde
0

Jag äter två gånger om dan. Det blir ca 4-500g kött/fisk/ägg, ca20-50g smör, inget annat. Dricker vatten till.

Morgonkaffet dricker jag svart med 10g kokosfett i.

Kvällstéet (rooibos) med 10g kokosfett.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[Pennylane1]
0

# 13 menar du att mackan väger 32 gram eller bara brödet? Förmodligen brödet? Och var det två ägg och skinkmackor som du skriver eller var det en macka med två ägg och skinka? ca 12-15 gram kh per brödskiva gissar jag iallafall på.

Aliki
0

En Rågkuse 32gr…17gr kolhydrater

fatsdomino
0

Brödskivan väger 32 gr skinka ca 40 gr smör 20 gr

2 stekta ägg

lizzzie86
0

Ingen öl efter golfen?

magma
0

Fullkorn= spannmål= kolhydrater= socker… Flört

mirjap
0

Köp Carbzone-bröd istället! 2,7 gr kolhydrater/skiva. Beställs på LCHF-butiken eller på Kvantum.

fatsdomino
0

Ingen öl=flytande bröd efter golfen

Tyvärr kan jag inte köpa Carbzonebröd bor  inte i Sverige längre..

Rätt Magma bra liknelse

tistelflikkan
0

Men du kanske kan baka själv :) finns ju en del recept här som du kan prova om du gärna vill ha just mackor.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

magma
0

fatsdomino: Du behöver inte bröd överhuvudtaget, det går lika bra (nej, faktiskt bättre;) utan bröd. Om du vill så går det ju att testa ett par veckor utan frukostbrödet, och se om det är där hindret ligger.

Det har ingen större betydelse att ditt bröd är ett fullkornsbröd- kanske att blodsockerhöjningen går lite långsammare, men du får likväl samma mängd glukos i kroppen oavsett om de där grammen kolhydrater består av fullkorn eller strösocker.

fatsdomino
0

Okej Magma,skall testa utan brödet och se om nåt händer!?